• emma ns

Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!

Är orolig för att min 8 månaders lilla dotter som inte jollrar. Visst har hon haft sina perioder där hon har jollrat någon gång om dagen (med aaahhh, ehhh, ohhh) men stundtals är hon nästan helt tyst. Det hon säger nu är aaahhh, boooo, pruttar med munnen eller darrar med tungan långt framme så det låter som många rrrrrrr, men väldigt lite. Men inget annat. Konsonantjoller som papapa, dadada, bababa finns där inget av. Ska tilläggas att de gånger hon gör ljud är mest när hon leker med sina leksaker, när hon har dem i munnen (alltså inte ljud till/mot oss). Är så orolig att hon är autistisk när man läser på nätet.

För övrigt är hon är hon en väldigt snäll liten tjej. Leker med alla typer av leksaker. Blir glad och ler när man visar henne sina favoritleksaker. Ler ibland mot oss när hon ser oss men kan även vara en liten allvarlig tjej. Vänder sig nästa alltid om när man kallar på henne men ler oftast inte, och ger inga svarsljud.  Tittar oss i ögonen utan problem men även på munnen (undantag när man har henne i famnen nära, då är det lite sämre, då undviker hon gärna ögonkontakt).  Vet var klockan, pappa, storebror, tv:n  och bollen är. Skrattar oftast när man busar med henne men inte alltid. Kryper oftast mot en om man säger kom till mamma. Kryper till en och klättrar mot ens ben när hon är på golvet. Sträcker armarna mot en om man säger ”-vill du komma upp”. Tittar och är ofta intresserad av vad som händer runt henne men kan vara rätt allvarlig. Tittar på andra människor men ler inte så ofta åt dem.

Är så orolig när man läser på nätet att uteblivet joller kan vara autism, och hon jollrar inget.  Hur är era 8 månaders bebisar? Har kollat med BVC och barnläkare och de säger att jag inte ska oroa mig men det gör jag, massor.  För övrigt har hon utvecklats normalt. Sitter sen hon var 5 månader, kryper, börjat resa sig mot möbler.  Tittar oftast på det man pekar på men inte alltid. Pekar inte själv ännu. Dock har inte pincettgreppet kommit ännu. Följer sin vikt och längdkurva. Dock är hon inte så matglad, får kämpa lite med att få i henne något, speciellt om där är klumpar i maten. Har varit på familjecenter med andra småbarn och visst har hon tittat på dem och rört på vissa, ibland ler hon men inte så ofta. Sitter sidan om och leker med leksaker.

Håller på att bli tokig av all oro över att hon är autistisk och på vissa saker man läser på nätet så tycker man att det stämmer. Träffar två andra bebisar i hennes ålder nästan varje dag på storebrors dagis och de är mycket mer alerta och jollrar och ler mot dagispersonalen. Min lilla tjej är mer försiktig, mer alvarsam mot andra och lite mer tillbakadragen stundtals.  Hjälp mig med era erfarenheter av hur era barn är/var vid 8 månaders ålder. Har era barn varit tysta och lite mer försiktiga men ändå utvecklasts normalt snare? Har jollret kommit igång senare? Isåfall vid vilken ålder?
  • Svar på tråden Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!
  • mia A

Emma ns: OBS flickor och pojkar med autism är väldigt olika,
    Sök på nätet. Svenny Kopp är bäst i landet på flickor med autism man kan inte jämföra flickor och pojkar med autism.
    Pojkar är mer inåtvända medans flickor tar kontakt.

• mia A

Min dotter var svårbedömd så vi fick träffa Svenny Kopp som var och är expert på flickor med autism. Hon träffade Elin i 30 minuter och sade att hon hade autism och behövde medecineras men pga av väldigt låg vikt har vi fått sluta medecinera henne.
    Hon sitter i skolan stilla i 10 minuter av alla 40 minuters lektioner, därför har hon en resurs som går där ifrån med henne och gör andra saker.

Avslutningen var hon med på scenen men tittade bort och sjöng inte alls hon såg vettskrämd ut.

• mia A

Det är framför allt de flickor som har ett begåvningshandikapp och en försenad språkutveckling som får diagnosen autism. Högfungerande flickor (begåvning över IQ 70 på intelligenstest) får inte lika ofta en diagnos, det vill säga Aspergers syndrom eller autistiskt syndrom hos en högfungerande person (kallas ibland högfungerande autism). Deras problem tolkas oftare som andra svårigheter och eftersom kunskapen om flickor med autism fortfarande är liten är det lätt att missa dem. Men det finns tecken på att könsfördelningen börjar jämna ut sig. Fler flickor har diagnostiserats under de senaste fem åren och bland dem finns också fler fall av Aspergers syndrom och högfungerande flickor med autism.

ur flickor med autism

• emma ns

Hej mia A! Jag har faktiskt läst lite om Svenny Kopp även pratat med henne. Dock tar hon inte emot så små flickor som min lilla dotter! Varför var din flicka svårbedömd? Hur kunde Svenny göra en diagnos på 30 minuter? Du skrev innan att din dotter inte tittade i ögonen. Tittade hon någon annanstans i ansiktet. Min tjej tittar som jag skrev innan mycket på munnen, vilket oroar mig. Visst tittar hon i ögonen med men... Du skrev att din dotter inte lekte med leksaker. Rörde hon dem inte alls eller snurrande hon och tittade på dem bara? Hur var det med svarsleende, fick du det vid 8-9 månaders ådler? Hur ofta fick du det i så fall.

• Flickan och kråkan
    emma ns skrev 2012-06-20 12:36:28 följande:

Hej och tar för alla era kommentarer. Jag kanske ska korrigera lite med hur min dotter leker med leksaker. Hon förstår ju givetvis inte att man ska köra med en bil, kasta en boll osv. Hon trycker på knappar på leksakstelefoner, blir glad när man rullar bollen till henne för att sen gosa in huvudet i den. Hon skakar på skallror, trycker på sin hund som spelar musik mm. Plockar gärna ut saker jag lägger i en större skål. Men det mesta går ju in i munnen för att suga och bitas på och visst studerar hon och vrider och vänder på leksakerna. Var det så cruz ditt barn gjorde? Jag antar att de inte kan leka på något annat sått just nu, det kommer väl senare? Eller? För tillfälligt kryper hon mycket runt och ställer sig mot allt möjligt så sitta still och leka gör hon inte jättemycket just nu.Uppfattar att hon är extremt mammig ( tror jag) just nu gnäller mycket och kryper efter mig och drar mig i byxbenen. Då tittar hon upp på mig i ögonen samtidigt  När hon gör något hon  inte får och man då säger till henne "ajaj" så vänder hon sig alltid mot en. Men man blir ju så orolig för det bästa man har. Man vill bara dem allt väl och att de ska få en framtid och förutsättningar som alla andra och jag är så rädd för att hon inte får det. Hon är så otroligt tyst och då i kombination med att hon är den mer allvarigare typen så blir man ju extremt orolig. Läste någonstans att har inte det typiska spädbarnsjollret kommit igång vid 9 månader (baba, dada osv) så var det en stor varningssignal för just autism. Hon börjar ju närma sig den gränsen...

Men TS - VAD i det du skriver här är på något sätt inte fullkomligt normalt för ett barn i den ålder din dotter är i?
  • Flickan och kråkan
    emma ns skrev 2012-06-25 09:17:41 följande:
    Hej Flickan och kråkan! Vad är det du menar inte är normalt?
    Ditt inlägg beskriver ju en fullkomligt normal 8-månaders. VAD är det du tycker är normalt i det här beteendet du beskriver? Hela ditt inlägg beskriver ju en 8-månaders som beter sig precis så som en 8-månaders "ska" bete sig. Jag förstår att du oroar dig för att hon just inte jollrar, men allt annat du beskriver är ju fullkomligt normalt. Att du så totalt hänger upp dig på att hon inte jollrar med konsonantljud när hon är 8 månader känns som om du tar ut en förfärlig massa i förskott helt i onödan.

Jag förstår att du är orolig för att hon inte jollrar, men barn ÄR olika. Min äldsta jollrade inte heller i den åldern och var dessutom sen motoriskt.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-25 09:23:43 följande:
    VAD är det du tycker är normalt i det här beteendet du beskriver?
    Vad är det du tycker är ONORMALT, menar jag så klar.
Svar på tråden Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!