• Jag och mitt mammaliv

Amning hela natten..

Hej!! Har en liten kille på knappt tre veckor som ammar hela nätterna! Han sover mellan 23-02 men sen ammar han ca 45 min-1 h och sover kanske. 30-45 min innan han ska amma igen 45 min-1 h och sen håller det på så fram till kl 8-9 då vi går upp... Är det ngn annan som känner igen sig? Tips på hur jag kan göra? Är andra barnet så behöver ha honom så tyst som möjligt på natten för att inte väcka atorasyskonet!! Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Amning hela natten..
  • Jag och mitt mammaliv

Ja!! Började sätta mig upp när jag ammade så nu äter han två ggr mellan 23-08/09 à 30 min!! Jag mår mkt bättre! Visst, jobbigt sitta upp 30 min men lätt värt det när jag får sova 2,5-3,5 h efter!!! :)

• skogsvitter
    vanilla deej skrev 2012-07-18 00:23:04 följande:
    Vi fick detta råd på bvc med vår flaskmatade son för ca 2,5 år sedan...
    Då gav de ett felaktigt råd som går emot de riktlinjer som finns, vilka myndigheter inklusive barnavården har varit med och utformat.
  • skogsvitter

Man kan läsa på många olika ställen om aktuella råd kring amning eller annat som rör spädbarn. Här ser du tex barnhälsovårdens riktlinjer om amning:
    www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Amning/Tio-steg-for-lyckad-amning/

Notera att det tydligt står att all personal inom vårdkedjan ska arbeta utifrån dessa riktlinjer.

Punkt 8, uppmuntra till fri amning.

Inom olika landsting har man i förenklad form gjort dokument angående riktlinjerna. Akademiska sjukhuset skriver så här:

"Fri amning ska uppmuntras.
    – Mammorna ska lära sig att tolka barnets signaler och uppmuntras att lägga barnet till bröstet när det vill. Detta förutsätter samvård av mor och barn dygnet runt på sjukhuset. Det är viktigt att poängtera att amning inte bara är mat, utan även tröst, närhet, värme och ett bra samspel mellan mamma och barn. Amningsmönstret är unikt för varje mor – barnpar."

www.akademiska.se/Global/KB/Kvinnosjukv%C3%A5rd/Bilder/amninsstrategi.pdf

• skogsvitter
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-07-19 23:01:33 följande:
    Ja!! Började sätta mig upp när jag ammade så nu äter han två ggr mellan 23-08/09 à 30 min!! Jag mår mkt bättre! Visst, jobbigt sitta upp 30 min men lätt värt det när jag får sova 2,5-3,5 h efter!!! :)
    Hoppas det fortsätter så
  • Sthlm27

Jag ammade min dotter hela nätterna, dock sov jag medans så jag tänkte inte så mycket på det utan hon tröck bort bröstet när hon var klar. Kunde vakna på morgonen av att hon hade greppat tutten igen och börjat med frukosten...hade iof extremt mycket mjölk att det sprytade ner hela sängen så jag badade i det på morgonen:/ men dottern hade aptit och gick upp sin födelsevikt på mindre än 2 dgr:)

• vanilla deej

I

skogsvitter skrev 2012-07-19 23:29:55 följande:
    Man kan läsa på många olika ställen om aktuella råd kring amning eller annat som rör spädbarn. Här ser du tex barnhälsovårdens riktlinjer om amning: www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Amning/Tio-st.../ Notera att det tydligt står att all personal inom vårdkedjan ska arbeta utifrån dessa riktlinjer. Punkt 8, uppmuntra till fri amning. Inom olika landsting har man i förenklad form gjort dokument angående riktlinjerna. Akademiska sjukhuset skriver så här: "Fri amning ska uppmuntras. ? Mammorna ska lära sig att tolka barnets signaler och uppmuntras att lägga barnet till bröstet när det vill. Detta förutsätter samvård av mor och barn dygnet runt på sjukhuset. Det är viktigt att poängtera att amning inte bara är mat, utan även tröst, närhet, värme och ett bra samspel mellan mamma och barn. Amningsmönstret är unikt för varje mor ? barnpar." www.akademiska.se/Global/KB/Kvinnosjukv%C3%A5...

Uppmuntras är inte detsamma som att det är det enda som gäller... Det innebär att man måste se till omständigheterna. Jag är glad att personalen på bvc inte är lika rabiata som dig i sin tolkning av rekommendationen.
  • skogsvitter
    vanilla deej skrev 2012-07-20 05:59:55 följande:
    I
    Uppmuntras är inte detsamma som att det är det enda som gäller... Det innebär att man måste se till omständigheterna. Jag är glad att personalen på bvc inte är lika rabiata som dig i sin tolkning av rekommendationen.
    Vett du vad "uppmuntra" betyder? Det betyder att personalen ska ge råd om det, och på så sätt försöka få mödrar att amma fritt. Det är inte min tolkning, det är övriga vårdens. Sedan att du är nöjd att din sköterska tolkar saker på eget sätt är ju såklart bra. Men rådet i sig är dock fortfarande felaktigt. I synnerhet när det inte ens fanns en anledning till det. I enstaka fall, tex vid allvarlig reflux, kan man behöva ge rådet att försöka amma mer sällan. Så det handlar absolut inte om att vara rabiat, det handlar dock om att det ska uppmuntras vilket din sköterska de facto inte gjorde. Hon uppmuntrade schemalagd amning, vilket alltså är fel.

"Mammorna ska lära sig att tolka barnets signaler och uppmuntras att lägga barnet till bröstet när det vill."
  • skogsvitter

Dessutom kan man ju inte jämföra amning och flaskmatning, svårt att "amma fritt" när man ger flaska. Eller hur?

• Jag och mitt mammaliv

Jag ammar detta barn men mitt första barn är uppvuxen på flaska och ja, det är skillnad!! Fri amning är det som är det råd man får och ska få men när det gäller flaskmatning så ska man försöka hålla 3-4 timmar mellan målen om det ätit ordentligt sist de åt, då ska man istället försöka ge napp och trösta! Flaskmatande barn behöver också närhet och få sutta vilket de då ska göra på nappen och i famnen, ett ammande barn kan man lägga till bröstet då en hel del ammande barn inte tar napp!

Svar på tråden Amning hela natten..