• Jag och mitt mammaliv

Amning hela natten..

Hej!! Har en liten kille på knappt tre veckor som ammar hela nätterna! Han sover mellan 23-02 men sen ammar han ca 45 min-1 h och sover kanske. 30-45 min innan han ska amma igen 45 min-1 h och sen håller det på så fram till kl 8-9 då vi går upp... Är det ngn annan som känner igen sig? Tips på hur jag kan göra? Är andra barnet så behöver ha honom så tyst som möjligt på natten för att inte väcka atorasyskonet!! Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Amning hela natten..
  • Mary Jo
    skogsvitter skrev 2012-06-17 12:43:45 följande:
    Endera ljuger du eller så går de emot vårdens väldigt tydliga rekommendationer om fri amning.

Vad har prematura bebisars behov av närhet med något alls här att göra?!

"Jamsar" med nyfödda?! Haha å herregud...
    Håller med,vad är det för galenskap att rekomendera schemalagd amning. Herregud! 
    Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • RosaBabyfilt

Orkar inte diskutera detta, jag pratade med TS om vad hon måste veta att hon kan göra utan dåligt samvete. Überkänsliga föräldrar finns det överallt i världen och de diskuterar jag inte med ;)

• MalinEddie

Det kommer vända snart. Gör det så bekvämt som möjligt för dig. Ha honom hos dig i sängen om du kan tänka dig det. Förhoppningsvis kan du då amma och sova samtidigt. Försök att njuta av vakentiden (vet att det är svårt!) och se det för vad det är, en kort period när dygnsrytmen är upp och ner. Se favoritserierna t.ex. Sov dagtid om möjligt. Låt honom vara hos sin pappa mellan amningarna och passa på att ta hand om dig själv då.
    Han är nyfödd och det är otroligt viktigt att så små barn får sin behov tillfredsställda så snabbt som möjligt för att utveckla en inre trygghet. Fri matning är vad som rekommenderas idag. Det hjälper anknytningen och mjölkproduktionen. Inte helt ovanligt att kvinnor som ammar på schema sinar.
    Det du kan göra när han är så liten utan att gå emot hans behov är att ha det mörkt nattetid och ljust dagtid och tyst nattetid och livligt omkring dagtid. Det vänder som sagt.

• MalinEddie
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-17 11:59:14 följande:
    Komiskt att du anser att schema med mat var 3:e timme är sjukt när till och med neonatalpersonalen utövar detta :) Och prematura bebisar är väl viktigast att de får närhet och går upp i vikt? Nej jag tror många föräldrar jamsar för mycket med sina nyfödda när bebisarna mår utmärkt av annat också.
    En nyfödd bebis ska man jamsa med. Det skapar trygghet.
  • Jag och mitt mammaliv

Oj tack för alla svar! Napp tar han men den duger inte på natten! Vi samsover och jag liggammar... Ville mest höra att det var fullt normalt men går över om ett tag ;) då orkar jag kämpa på ett tag till!

• MalinEddie
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-06-17 16:21:31 följande:
    Oj tack för alla svar! Napp tar han men den duger inte på natten! Vi samsover och jag liggammar... Ville mest höra att det var fullt normalt men går över om ett tag ;) då orkar jag kämpa på ett tag till!
    Det är det absolut.
  • FruNaftra

Jag är i precis samma situation som du ts. Min dotter är också 3 veckor (på onsdag) och jag liggammar hela natten. Var likadant med mitt första barn. Fortsätt amma när barnet vill och du ska se att det snart känns lättare

• QueenObscene

Min dotter ammade konstant de första 4 veckorna, hon äter fortfarande mycket på natten men inte alls som förut. (snart 4 månader). Liggamma och försök "stå ut" någon vecka till så stabiliserar det sig nog snart. :)

• Your Mama Bear

Det är helt i sin ordning, så oroa dig inte. Så där pyttesmå barn behöver få sina behov tillgodosedda så fort som möjligt och det är även enklare för dig att bara följa barnet istället för att hitta på ett schema som är dömt att misslyckas.

Tänk på att ditt lilla barn alldeles nyss bodde inuti din kropp och nu är han ute i stora läskiga världen där ni föräldrar måste hjälpa honom att känna sig trygg.

• Alexi

en väldigt skön sak för mig när jag samsov och nattammade med andra barnet var att han och jag sov i ett rum och storasyster sov med pappa i annat rum. Alltså slapp jag oroa mig för att väcka henne (och pappan på nätterna osv). Vi sov faktiskt så hela hans första år och skulle nog i alla fall göra så ett par månader om vi skulle få en trea. Bäst sömn åt alla helt enkelt.

Svar på tråden Amning hela natten..