• Jag och mitt mammaliv

Amning hela natten..

Hej!! Har en liten kille på knappt tre veckor som ammar hela nätterna! Han sover mellan 23-02 men sen ammar han ca 45 min-1 h och sover kanske. 30-45 min innan han ska amma igen 45 min-1 h och sen håller det på så fram till kl 8-9 då vi går upp... Är det ngn annan som känner igen sig? Tips på hur jag kan göra? Är andra barnet så behöver ha honom så tyst som möjligt på natten för att inte väcka atorasyskonet!! Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Amning hela natten..
  • Acelise

FruNaftra- tror många misstolkar just det! Var tredje timme är ett minimum, men att amma oftare och på bebisens signaler är ju ännu bättre!

• Jag och mitt mammaliv

En fråga till: jag kan inte pumpa ur en droppe ur mina bröst men bebis går upp som han ska så då borde det väl finnas mjölk? BVC sköterskan ville jag skulle mata till för att se om han blev mer nöjd men jag vill ju inte förstöra amningen... Problemet är att han aldrig sover mer än 20 min om han inte sover på mig eller min man.. Kan det bero på hunger? Hjälp mig!! Trött och vilse i amningsdjungeln..

• Alexi

Pumpning har inte med saken att göra!

Och klokt av dig att inte tillmata, det riskerar att minska din mjölkproduktion. Testa att sitta bekvämt i soffan i flera timmar och låta honom sova vid ditt bröst, då kanske han sover betydligt längre än 20 min. Mina barn gick inte att lägga ner så jag satt skönt i soffan med vatten, telefon, fjärrkontroll, film på tvn osv på dagarna och lät dem sova. Det handlar om inställning att ha ro att sitta där...

• Daeminimon
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-06-18 19:56:17 följande:
    En fråga till: jag kan inte pumpa ur en droppe ur mina bröst men bebis går upp som han ska så då borde det väl finnas mjölk? BVC sköterskan ville jag skulle mata till för att se om han blev mer nöjd men jag vill ju inte förstöra amningen... Problemet är att han aldrig sover mer än 20 min om han inte sover på mig eller min man.. Kan det bero på hunger? Hjälp mig!! Trött och vilse i amningsdjungeln..
    Alla kan inte pumpa. Går han upp, verkar relativt nöjd (även okm det är korta stunder!) och har flera våta blöjor (bajs är inte lika viktigt) om dagen har du tillräckligt. Lita på din kropp! Hur svårt det än är- försök slappna av! Solig

Förmodligen har ni helt enkelt en närhetstörstande bebis. Låt honom sova på er. Fixa mat som går lätt att äta med en hand! Införskaffa en sjal eller ergonomisk sele så är ni inte lika låsta. Och njut så mycket det bara g"r, fortare än man kan tro kommer dagen då det knappt finns tid för kramar då det finns för mycket som ska upptäckas, stoppas i munnen och klättras på!
  • Canie

Jag tycker vårdpersonal rekommenderar ersättning ganska lättvindligt, jag själv är inte superförtjust i att ge det tidigt men blev överkörd på BB-mottagnIngen. Önskar jag hade haft lite is i magen, för dagen efter rann mjölken till... Finns ju risker både för amningen och barnets tarmflora men "det äldre gardet" i vården verkar inte ha så bra koll på detta. Ursäkt lite offtopic kanske :) Men ja de får ju världens paltkoma på ersättning av alla tillsatser, så om ansolut inget fungerar och man har panik, ja då kan man ju ta till det för att få lite sömn för alla. Det verkar vara ganska vanligt att inte kunna pumpa ut nåt men ändå ha tillräckligt för barnet om man läser här på FL. Jag får ändå känslan av att din bebbe inte riktigt blir mätt ändå, min var precis likadan i början. Jag skulle nog försöka amma kort men tätt under en dag och se om produktionen tog sej. Köra napp mellan amningarna om bebben protesterar mot avbrytandet. Min BM lärde mej att det är antalet tillfällen som styr produktionen, inte sammanlagd amningstid. Hoppas du får styr påt! Kram!

• Leonel

Ohh känner igen mig i det du skriver, gjorde mitt första barn.Skrek o åt hela tiden, även så höll han på på dagen. Styrkekramar, mitt andra sover på natten men kan strula mkt på dagen. Det e lättare gjort på dagen, natten ska man ju helst få sova. Verkligen svårt att uppfostra barn. blir nog inga barn här inte haha

• lelodi
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-17 11:33:39 följande:
    Tycker det är skitsnack att säga att så små barn inte har någon dygnsrytm. Det är bevisat att om en mamma följer en god dygnsrytm där hon går upp vid god tid på morgonen och lägger sig god tid på kvällen, så blir bebisen i magen van vid detta system och fortsätter med det när den är född. Samma sak att man KAN om man vill lära den nyfödda bebisen redan från dag 1 att dag betyder vila och mycket ljus och liv och rörelse, medan natt betyder lugn, tystnad, mörker (svagt ljus när man behöver amma/byta blöja mm) och djupsömn.

Det går att lära sin bebis detta bara man verkligen vill. Vill man inte är det ingen som tvingar en, men bebisar kan och förstår.

Så tillbaka till TS fråga. Börja amma med ett schema under dagarna, se till att det blir matning var 3:e timma men plus / minus en timma beroende på hungernivå. Låt inte dig själv bli till en napp. Du har maten i dig, men du är ingen napp. Och om din bebis ammar hela nätterna igenom så behöver du inte acceptera detta. Vill du pröva så köp en napp och börja introducera napp under dagarna så bebisen lär sig det till natten också. De gånger du ammar så amma långa stunder för att mata och inte bara för att snutta 1 minut. Låt det inte vara amning hela tiden, utan låt det vara amning när det är just matdags (vanligtvis var 3:e timme plus/minus en timme).

Jag kunde ha vissa problem på natten men i första hand gav jag inte mat på natten utan jag prövade att istället mysa och vagga tills min dotter somnat om. Det handlar inte alltid om matbehov utan bara närhet eller snutt. Och snutt går bra med en knoge (min dotter föredrog att suga på min knoge istället för napp första månaderna vilket var bra för då små-åt hon inte utan sög för att hon var sugig och åt var tredje timme när hon ville ha mat). Småätandet gör att bebisen inte blir riktigt hungrig så ofta, och då kommer bebisen fortsätta småäta hela tiden. Bättre att lägga upp schema och se skillnad på när det handlar om mat och när det handlar om snutt/sug. Och du ska inte behöva vara napp åt barnet ville jag också betona :)
    Nejnejnej! Som andra sagt, det går över! Under en period nu så är det bara att amma på, han håller på att veva igång produktionen! Amma inte efter schema, snälla, det blir onödigt mycket skrik, han ska ha mat när han vill nu när han är så pytteliten!! Jag ammade ibland var 20:e minut på kvällarna, men det varade typ en vecka. Nattamningen likaså.
    Men inget schema, det är inte bra för din produktion och inte för honom. Hade jag vägra att amma oftare än var 3 timme innan sonen blev 5 månader (först då började han kunna vänta så länge!) hade jag haft en väldigt olycklig bebis. helt i onödan, eftersom han var nöjd när han fick amma. Nu har han själv dragit ner på det.
  • lelodi

Kan tillägga att vi nattetid la till lite ersättning bara för att han skulle "däcka" mätt och vi få sova. Jag ammade så mycket jag bara orkade (typ 6 ggr på en timme mitt i natten) och den sista slurken blev ersättning (koppmatad) så han blev riktigt nöjd. Men de där 6 ggr innan var ju en nödvändighet för att stimulera produktionen. Så var inte helnojjig att ge ett litet tillägg för att underlätta för dig nattetid. Men det bästa för produktionen är att amma så mycket du orkar. Vi gav det lilla tillägget i ca en vecka sen var brösten igångjagade ordentligt ändå!

• lelodi
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-17 11:59:14 följande:
    Komiskt att du anser att schema med mat var 3:e timme är sjukt när till och med neonatalpersonalen utövar detta :) Och prematura bebisar är väl viktigast att de får närhet och går upp i vikt? Nej jag tror många föräldrar jamsar för mycket med sina nyfödda när bebisarna mår utmärkt av annat också.
    Läste i en annan tråd att du inte ens ammade ditt, så hur kan du då förespråka amningsschema?... Ingen rekommenderar ju det nuförtiden....
Svar på tråden Amning hela natten..