• Jag och mitt mammaliv

Amning hela natten..

Hej!! Har en liten kille på knappt tre veckor som ammar hela nätterna! Han sover mellan 23-02 men sen ammar han ca 45 min-1 h och sover kanske. 30-45 min innan han ska amma igen 45 min-1 h och sen håller det på så fram till kl 8-9 då vi går upp... Är det ngn annan som känner igen sig? Tips på hur jag kan göra? Är andra barnet så behöver ha honom så tyst som möjligt på natten för att inte väcka atorasyskonet!! Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Amning hela natten..
  • leiapp
    lelodi skrev 2012-06-22 14:42:03 följande:
    Läste i en annan tråd att du inte ens ammade ditt, så hur kan du då förespråka amningsschema?... Ingen rekommenderar ju det nuförtiden....

Precis vad jag tänkte.
  • LillyLolo

Jag gör såhär, om min bebis inte blir mätt på amningen så ger vi ersättning som efterrätt. Då blir hon nöjd och hungrig igen ca 3-4 h senare.
    På detta sätt slipper jag amma varje timma, det finns ju inte så mycket mjölk i tuttarna nu i början, men det blir mer och mer :)

• Mysanochmimer
    LillyLolo skrev 2012-07-06 16:21:29 följande:
    Jag gör såhär, om min bebis inte blir mätt på amningen så ger vi ersättning som efterrätt. Då blir hon nöjd och hungrig igen ca 3-4 h senare.
    På detta sätt slipper jag amma varje timma, det finns ju inte så mycket mjölk i tuttarna nu i början, men det blir mer och mer :)

Du vet om att så länge du ger ersättning så är risken att du inte får en tillräcklig mjölkproduktion stor?
    Sen att, om du ger i flaska, finns risken för sugförvirring? 
  • evalinnea
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-06-18 19:56:17 följande:
    En fråga till: jag kan inte pumpa ur en droppe ur mina bröst men bebis går upp som han ska så då borde det väl finnas mjölk? BVC sköterskan ville jag skulle mata till för att se om han blev mer nöjd men jag vill ju inte förstöra amningen... Problemet är att han aldrig sover mer än 20 min om han inte sover på mig eller min man.. Kan det bero på hunger? Hjälp mig!! Trött och vilse i amningsdjungeln..

Jag hade liknande med min när han var i den åldern! Ville amma väldigt ofta och länge, särskillt under natten. Första dagarna satt jag upp och ammade och försökte sedan lägga ner honom när han somnat om. Gick inte alls, blev bara att jag fick sitta vaken större delen av nätterna. Bäst blev det när jag sov i linne så att han hade fri tillgång till bröstet under natten. Förvisso blev det en del "småsuttandes" också, men då han vägrade napp fick det vara så. Åtminstone så fick jag sova mer och orkade bättre, och sonen somnade om mycket fortare efter att han ätit.

För oss varade detta inte särskillt länge, var nog dom två första månaderna som var såhär, sedan har han sovit väldigt bra och bara vaknat ca 1-2 gånger per natt enbart för att äta och sedan somna om direkt.    
  • vanilla deej
    skogsvitter skrev 2012-06-17 11:43:20 följande:
    Visa gärna en källa på det. Eftersom i alla mina kursböcker så står det klart och tydligt i enighet med en hel uppsjö av forskning som gjorts på nyfödda att det är raka motsatsen till vad du säger. Det finns ingen forskning som stödjer det du påstår. Ja om du inte räknar psykopaten Anna Wahlgren som vetenskaplig referens? Hahaha

Ditt råd om att skapa ett schema med matning var tredje timme till en nyfödd bebis är helt sjukt och går emot allt vi idag vet om spädbarn. Jag hoppas TS har mer vett än att lita på ett så här extremt okunnigt inlägg.

Vi fick detta råd på bvc med vår flaskmatade son för ca 2,5 år sedan...
  • Canie

TS, hur har det gått? Vore intressant med en update! Har det ordnat till sej?

Svar på tråden Amning hela natten..