Jag och mitt mammaliv skrev 2012-06-18 19:56:17 följande:
En fråga till: jag kan inte pumpa ur en droppe ur mina bröst men bebis går upp som han ska så då borde det väl finnas mjölk? BVC sköterskan ville jag skulle mata till för att se om han blev mer nöjd men jag vill ju inte förstöra amningen... Problemet är att han aldrig sover mer än 20 min om han inte sover på mig eller min man.. Kan det bero på hunger? Hjälp mig!! Trött och vilse i amningsdjungeln..
Jag hade liknande med min när han var i den åldern! Ville amma väldigt ofta och länge, särskillt under natten. Första dagarna satt jag upp och ammade och försökte sedan lägga ner honom när han somnat om. Gick inte alls, blev bara att jag fick sitta vaken större delen av nätterna. Bäst blev det när jag sov i linne så att han hade fri tillgång till bröstet under natten. Förvisso blev det en del "småsuttandes" också, men då han vägrade napp fick det vara så. Åtminstone så fick jag sova mer och orkade bättre, och sonen somnade om mycket fortare efter att han ätit.
För oss varade detta inte särskillt länge, var nog dom två första månaderna som var såhär, sedan har han sovit väldigt bra och bara vaknat ca 1-2 gånger per natt enbart för att äta och sedan somna om direkt.