• Jag och mitt mammaliv

Amning hela natten..

Hej!! Har en liten kille på knappt tre veckor som ammar hela nätterna! Han sover mellan 23-02 men sen ammar han ca 45 min-1 h och sover kanske. 30-45 min innan han ska amma igen 45 min-1 h och sen håller det på så fram till kl 8-9 då vi går upp... Är det ngn annan som känner igen sig? Tips på hur jag kan göra? Är andra barnet så behöver ha honom så tyst som möjligt på natten för att inte väcka atorasyskonet!! Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Amning hela natten..
  • Acelise
    Alexi skrev 2012-06-17 20:57:25 följande:
    en väldigt skön sak för mig när jag samsov och nattammade med andra barnet var att han och jag sov i ett rum och storasyster sov med pappa i annat rum. Alltså slapp jag oroa mig för att väcka henne (och pappan på nätterna osv). Vi sov faktiskt så hela hans första år och skulle nog i alla fall göra så ett par månader om vi skulle få en trea. Bäst sömn åt alla helt enkelt.
    Ett litet sidospår: hur upplevde storasyster det? kände hon sig inte "åsidosatt"?
  • Acelise
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-17 14:12:08 följande:
    Orkar inte diskutera detta, jag pratade med TS om vad hon måste veta att hon kan göra utan dåligt samvete. Überkänsliga föräldrar finns det överallt i världen och de diskuterar jag inte med ;)
    Vilken konstig inställning... 

Att amma schemalagt hindrar amningen från att komma igång ordentligt och till slut sinar då mjölken i stället för att öka. Det vet man nu, tack vare forskning.

TS, det kommer gå över snabbare än du tror! Låt det vara som det är, sov när du kan, se till att någon hjälper dig med mat och dryck och bara "gilla läget"! 
  • beijer

Min dotter gjorde likadant. Och man kände att man gjorde inte annat än att Amma.. Men d blir bättre.
    Dem fem sex första veckorna var d så för mig.
    Så kämpa på d kommer bli bättre när allt kommer igång :))
    Lycka till

• ldis
    Acelise skrev 2012-06-17 21:06:07 följande:
    Ett litet sidospår: hur upplevde storasyster det? kände hon sig inte "åsidosatt"?

Jag svarar eftersom vi gör på samma sätt nu (en tremånaders och en tvååring). Vår tvååring tycks inte känna sig åsidosatt. Däremot har han blivit lite "pappig", vilket ju faktiskt har passat rätt bra så här i början.
  • Natulcien
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-17 11:33:39 följande:
    Småätandet gör att bebisen inte blir riktigt hungrig så ofta, och då kommer bebisen fortsätta småäta hela tiden. Bättre att lägga upp schema och se skillnad på när det handlar om mat och när det handlar om snutt/sug. Och du ska inte behöva vara napp åt barnet ville jag också betona :)
    Nej, där har du helt fel.
    Småätandet beror på att små bebisar har väldigt små magar som inte kan ta till sig så mycket mat åt gången. De ska äta lite och ofta när de är nyfödda. Men du läste kanske inte att TS handlar om en 3 veckor gammal bebis?
    När bebisen (och magen) växer så kan bebisen äta lite mer och lite mer sällan. Men så sällan som var tredje timme är det få bebisar som ska ammas.

Och så är det inga mammor som är "nappar" åt sina bebisar. De är trygghet, kärlek och värme. Men vill man inte vara det så slipper man väl...själv ville jag gärna vara det.
    Sonen åt ofta, ofta på dagtid. Men redan vid 2,5 månader slutade han äta på natten och sov istället...fastän jag tillät "småätande" och agerade "napp", och dessutom inte hade något schema. Det du! Glad
  • Alexi
    Acelise skrev 2012-06-17 21:06:07 följande:
    Det är bara 23 månader mellan våra barn och storasyster pratade inte alls då så det var inget hon kunde uttala i alla fall. Sen så var hon ju svartsjuk mm i allmänhet i början men just nätterna tror jag inte spelade någon roll i det avseendet, det var inget vi märkte. (Hon har alltid somnat i eget rum och kommer sen in till oss på natten när hon vaknar.) Dock hade hon fått sova närmast maken ändå sista månaderna jag var gravid då jag hade svårt att ha henne tätt intill mig så hon var ju van vid pappan som närmsta trygghet just nattetid då.

så småningom under lillebrors första år när hon började prata lite mer konstaterade hon ju bara att mamma och lillebror sov i det rummet och hon och pappa i ett annat.
  • Daeminimon
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-17 11:59:14 följande:
    Komiskt att du anser att schema med mat var 3:e timme är sjukt när till och med neonatalpersonalen utövar detta :) Och prematura bebisar är väl viktigast att de får närhet och går upp i vikt? Nej jag tror många föräldrar jamsar för mycket med sina nyfödda när bebisarna mår utmärkt av annat också.
    Förvånad

Say what?!
  • FruNaftra

Jag trodde inte det fanns folk som förespråkade schemalagd amning nuförtiden. Jag menar vad leder det till mer än en förtvivlad mamma, ett förtvivlat spädbarn och mjölk som sinar?

På bb var barnmorskorna mycket noga med att påpeka att man var tvungen att amma MINST var tredje timma, för att bebisen inte skulle gå ner för mycket i vikt och för att mjölkproduktionen skulle komma igång. MINST!

• alessa

Här har vi också delat upp oss! Pappa och storebror i ett rum och vi i ett annat. Funkar perfekt'! Storebror känner sig inte åsidosatt men som sagt väldigt pappig!

Svar på tråden Amning hela natten..