RosaBabyfilt skrev 2012-06-17 11:33:39 följande:
Småätandet gör att bebisen inte blir riktigt hungrig så ofta, och då kommer bebisen fortsätta småäta hela tiden. Bättre att lägga upp schema och se skillnad på när det handlar om mat och när det handlar om snutt/sug. Och du ska inte behöva vara napp åt barnet ville jag också betona :)
Nej, där har du helt fel.
Småätandet beror på att små bebisar har väldigt små magar som inte kan ta till sig så mycket mat åt gången. De
ska äta lite och ofta när de är nyfödda. Men du läste kanske inte att TS handlar om en 3 veckor gammal bebis?
När bebisen (och magen) växer så kan bebisen äta lite mer och lite mer sällan. Men så sällan som var tredje timme är det få bebisar som ska ammas.
Och så är det inga mammor som är "nappar" åt sina bebisar. De är trygghet, kärlek och värme. Men vill man inte vara det så slipper man väl...själv ville jag gärna vara det.
Sonen åt ofta, ofta på dagtid. Men redan vid 2,5 månader slutade han äta på natten och sov istället...fastän jag tillät "småätande" och agerade "napp", och dessutom inte hade något schema. Det du!