Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Svenska tjejer - ett socialt förfall

Womanizer skrev 2012-06-19 11:43:59 följande:
    Kvinnor har arbetat i alla tider, om än i mindre utsträckning så det är inte något revolutionerande att en svensk kvinna förvärvsarbetar. 

… svensk lag på ett tiotal punkter diskriminerar män?
    … det finns statligt starta eget-bidrag som bara kan sökas av kvinnor?
    … det finns statligt stöd för att göra film som bara kan sökas av kvinnor?
    … det finns rehabilitering med statliga pengar som bara är tillgänglig för kvinnor?
    … det finns statligt stöd för kvinnor, men inte män, som vill organisera sig?
    … det finns särskild karriärhjälp för statstjänstemän som bara är tillgänglig för kvinnor?
    … det finns en särskild statlig satsning på att förbättra kvinnors arbetsmiljö?
    … Försvarsmakten rekryterar kvinnor även om dessa har sämre testresultat än män som också har sökt?
    … regeringens regleringsbrev till ett flertal myndigheter föreskriver att kvinnor ska prioriteras?
    … Kronofogdemyndigheten har en särskild satsning på kvinnor med skuldproblem, trots att fler män än kvinnor är drabbade?
    … den statliga myndigheten Skogsstyrelsen arrangerar kurser som bara är öppna för kvinnor?
    … det statliga bolaget Sveriges Radio söker en sportreporter, men skriver i annonsen att bara kvinnor får söka?
    … många universitet och högskolor ger kvinnor snabbspår i den akademiska karriären
    … den statliga myndigheten Vinnova under fem år har delat ut 500 miljoner kronor till disputerade forskare – under förutsättning att de har kvinnligt kön?
    … Diskrimineringsombudsmannen (DO) ofta väljer att avstå från att agera när företag ger kvinnor ”tjejrabatt” på varor och tjänster, eller ger kvinnor bättre villkor än män?
    … det finns diverse statliga och kommunala ungdomssatsningar som bara är öppna för tjejer?

....Kvinnor diskrimineras? 
    Förstår du varför dessa åtgärder finns till?
  • PumpkinQueen
    Anonym (Jag med!) skrev 2012-06-19 11:46:39 följande:
    Du kan väl ändå förstå av de flesta reaktioner varför man väljer att vara anonym? Den chansen finns, och jag vill helst ta den eftersom mitt rikitiga nick avslöjar vem jag är, och jag har ingen lust att ta en diskussion om det öga mot öga så att säga. =) att vara anonym gör inte åsikterna mindre äkta. 
    Det är ju lite svårt att ta någon på allvar, om den känner att den inte ens kan använda sitt nick.
  • PumpkinQueen
    Womanizer skrev 2012-06-19 11:50:36 följande:
    Problemet är bara att jag med säkerhet jobbar betydligt mer effektiv tid än henne varje dag. Ojdå! Innebär det då att det är jag som går och "slavar" för henne? 
    Som sagt, du får lön av din arbetsgivare. Får din kvinna lön av dig?
  • PumpkinQueen
    Pompeia01 skrev 2012-06-19 12:00:58 följande:
    Män och kvinnor kan ju klara av OLIKA saker, eller hur..! Och de kompletterar varandra just därför. Inte konkurrerar. Så var det ju i det gamla bondesamhället i årtusenden. Husbönderna gjorde utomhusarbetet, trä- och metallslöjden (t.ex. smide, snickeri) och ansvarade för hästarna. De chefade över gårdens män. 

Husfruarna gjorde inomhusarbetet: matlagning, disk, tvätt och städning. De tog tillvara råvaror och konserverade dem genom att t.ex. tillverka ost och sylt. De tillverkade familjens textilier, genom att spinna, väva, sy o.s.v.. De ansvarade för visthusbodarna och korna i ladugården. Och först och främst så vårdade de sina barn. De chefade över gårdens kvinnor.  

Just för att mannen och kvinnan inte konkurrerade om samma arbetsuppgifter och ansvarsområden, så var äktenskapen mycket harmoniskare..! 
    Olika människor klarar av olika saker. Jag har hittills inte kommit på någonting som jag inte klarar FÖR ATT JAG ÄR TJEJ. Bortsett från att kissa mitt namn i snön... Drömmer

Varför välja att det handlar om att människor klarar av olika saker på grund av sitt kön? Jag känner inte att jag kan identifiera mig med den typ av kvinna som du beskriver. Jag är inte på det viset: Jag är totalt ointresserad av barn och husliga sysslor. Innebär det att jag, i din värld, är en sämre kvinna? Eller kanske till och med att jag är man? Min make kommer att bli så förvånad om har får reda på att han gift sig med en kille....

Det finns verkligen ingenting som säger att äktenskapen var mer harmoniska förr, bara för att kvinnor inte hade möjlighet att lämna sina män (då de var ekonomiskt beroende av dem). Ditt argument är ungefär likvärdigt med att säga att alla svarta personer skulle må bäst av att jobba gratis med att plocka bomull åt vita landägare (med piskan i högsta hugg), för så var det minsann förr och jag har inte hör något klaga på det...
  • PumpkinQueen
    Pompeia01 skrev 2012-06-19 12:07:25 följande:
    Fast problemet idag är ju, att kvinnor tvingas in i en roll som inte är traditionellt kvinnlig, och som passar bara ett litet fåtal. Nämligen familjeförsörjarens. Helst inom ett manligt område som sagt, och helst med en rejäl karriärutveckling. Och detta trots att många - de flesta? - kvinnor inte har någon tävlingsinstinkt, och mycket hellre skulle vilja få vara hemma och vårda sina barn, laga mat och pyssla, virka och brodera, fika och prata med andra mammor... Detta om något är väl att "tvinga in människor i en norm"..?
    Nej, kvinnor tvingas inte in i någon roll. Var och en får själv välja hur den vill leva. Du har all rätt att välja att gifta dig med en man som inte har några problem med att du går hemma och lallar medan han tjänar ihop pengar och ger dig veckopeng mot att du har sex med honom.

Var finns de där kvinnorna som du pratar om? Jag har aldrig träffat en sån.
  • PumpkinQueen
    Anonym (Fine...) skrev 2012-06-19 12:19:06 följande:
    Ska vi betala utbildningen för kvinnor som sen inte använder den? Är det samhällsekonomiskt sunt? Det kanske vore bättre om vi gör som många andra länder och tar betalt för utbildning och får en lägre skatt. Då kan TS själv bestämma sina döttrars framtid, är de vackra nog för att bli bra gifta kan han skippa utbildningen, är de fula så är det nog bäst att låta dem utbilda sig.  Hemgift kanske är en bra idé, en muta till män att gifta sig med icke perfekta kvinnoexemplar.

Det kan nog bli tungt för TS på hans ålders höst när han på sin pension ska försörja fru och kanske ett par döttrar som inte lyckats bli gifta. 
    Det får mig osökt att tänka på följande:

"Döttrar är som maskar i riset".

"Att föda upp döttrar är mindre lönsamt än att föda upp gäss".

-Gamla kinesiska ordspråk
  • PumpkinQueen
    Womanizer skrev 2012-06-19 12:53:15 följande:
    Det är människor som du som utger sig för att vara moderna och toleranta, men som när det kommer till kritan är de som är minst toleranta. Eftersom ni inte kan argumentera sakligt slänger ni er ofta med epitet eller konstruerar halmdockor. 
    ....Jag kan inte se ett enda argument i det här svaret, bara personliga påhopp. Alltså bevisar du väl själv hur fel du har.
  • PumpkinQueen
    Womanizer skrev 2012-06-19 13:01:03 följande:
    Nej, de flesta män tycker inte att det är sexigt med kvinnlig bilmekaniker. Riktiga män tycker att riktiga kvinnor är sexiga. Riktiga kvinnor som vågar vara just kvinnor, och inte är rädda för att bete sig feminint. Ta hand om sig själv, och sin man på samma sätt som en riktig man tar han om sin kvinna och skyddar sin familj. Man är en enhet som helt enkelt tar hand om varandra. 

Vem är riktig man då? Vad är en riktig kvinna? Hur testar man det?

Och vad ska vi som inte är "riktiga" göra? Lägga oss och dö i ett hörn, eller?
  • PumpkinQueen
    Womanizer skrev 2012-06-19 13:13:21 följande:
    Bara för att förstå. Alla som är hemmafruar är per automatik slavar? Men om mannen ger dem några tusenlappar per månad borde de betala skatt (på redan skattade pengar)? 
    Den som får betalt för sitt arbete är inte en slav, det är en arbetstagare. En slav får inte betalt för sina tjänster. Eftersom du får lön kan man inte kalla ditt arbete obetalt. Din flickvänns "arbete", det vill säga att passa upp på dig, ha sex med dig och att se fin ut, är obetalt. Alltså ligger det närmre till hands att säga att det som hon gör är slaveri än att påstå att ditt arbete är slaveri.

Ja, alla arbetstagare skall enligt lag betala skatt på sin inkomst. Oavsett om deras lön består av redan skattade pengar eller ej. Alla som jobbar inom den offentliga sektorn får sin lön i form av redan skattade pengar, som betalts in i systemet av de som arbetar i den privata sektorn.
  • PumpkinQueen
    Womanizer skrev 2012-06-19 13:16:48 följande:
    Klart jag älskar henne, men glöm det där om villkorslös kärlek efter den inte existerar i verkligheten. Skulle min tjej gå upp i vikt, börja klä sig i mjukiskläder när hon ska ut på stan, börja strunta i hushållsarbetet ja då skulle jag lämna henne.  
    ....och beställa en ny postordertjej?
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall