Anonym skrev 2012-06-20 10:42:34 följande:
Personer som misshandlar visar det beteende tidigt. Långt innan man är den åldern att man skaffar familj.
Det är naturligtvis inte den som blir misshandlad som är skyldig. Men att bortse från en persons personlighet är naivt, att tro att man själv inte skall hamna i den situationen. Du gör valet att leva med en sån man. Ingen annan. Då måste du vara medveten om risken. Det är ditt ansvar.
Om det är en familj med allt vad det innebär i ansvarstagande varför då ha separat ekonomi? Även om bara en drar in alla pengarna vad får dig att tro att hur dessa används enbart är dennes ensak? Då har du inte förstått vad det innebär att vara en familj.
VEM visar "personer som misshandlar" sitt beteende för? Räknar du med att man ska lära känna mannen som man ska gifta sig med redan när han är barn, så att man kan förvissa sig om att han aldrig kommer att utvecklas till en man som misshandlar? Att man ska fråga hans mamma om han har en historik av våld?
Varför då? Varför ska det vara kvinnans ansvar?
Nej, det är ingen som aktivt väljer att bli tillsammans med en man som misshandlar. De blir tillsammans med dessa män i tron om att de är helt normala killar, för det är så de beter sig i början av förhållandet. Senare kryper deras rätta jag fram.
Att var en familj innebär inte att den ena är den andres slav. Så det är nog snarast du som missförstått familjebegreppet, inte jag.
Personligen har jag och min make delad ekonomi. Delad ekomomi innebär för mig att BÅDA bidrar till att dra in pengar. Inte att den ena tjänar pengar och ger den andra veckopeng.