Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Svenska tjejer - ett socialt förfall

Anonym skrev 2012-06-20 13:55:42 följande:
    Jaha, så dessa är ute i samhället idag? Hur kommer det sig att man inte ser människor födda på 50talet som skurit sig i armar som man gör med 80talister och yngre? Då stämmer inte det du sa. Hurvida dom är diagnostiserade eller inte är ju skitsamma när det gäller självdestruktivitet. Mår dom dåligt så gör dom det oavsett diagnos eller inte. Ändå så är det nått som förekommer i stor utsträckning idag men inte då.
    Exakt vilken generation är det som du pratar om, och exakt vad är det som de gjort eller inte gjort?

Så vitt jag vet finns det två olika typer av människor som skadar sig själva: De som visar sina ärr och de som döljer dem. Bara för att du inte sett någon äldre människa med ärr innebär det inte att det inte finns. Eller hur?

Sen förstår jag inte vilken del utav mitt resonemang som inte skulle stämma, bara för att du aldrig sett en 50-talist som skär sig?
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-06-20 14:30:05 följande:
    Homosexuella då? 
    Man kanske kan göra så, att den som är misstänkt för brottet i fråga kan få komma med önskemål om vem som ska visitera?
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-06-20 15:21:55 följande:
    Om man väljer ett förhållande med någon som är våldsam skall man inte vara förvånad om det drabbar en själv.

I ett förhållande som är sunt så finns inte hans eller hennes pengar. Det är deras, det är rätt uppenbart att du inte förstår begreppet utan bara ser hans och mitt. Vem som tjänar pengarna är egalt, det är deras familjs inkomst. Om han har ett jobb som kräver mycket så skulle han inte klara av det utan det stödet han får hemifrån.
    Som jag förklarat tidigare: Det går inte till så att mannen misshandlar en på första dejten och kvinnan fortsätter att träffa honom ändå, för hon tycker att det verkar vara en bra kille. Killen beter sig normalt till att börja med. Misshandeln dyker upp gradvis och knäcker den misshandlade partens självförtoende. Varför skulle någon annars välja att stanna i ett förhållande där den blir misshandlad?

Jag ser verkligen inte "bara" hans och mitt. Däremot anser jag inte att jag har gjort mig förtjänt av någonting som tillhör någon annan. Det kanske är där skillnaden mellan oss ligger? Jag känner ett behov av att göra rätt för mig, tjäna mina egna pengar och bidra med skatt till samhället.

Det är helt enkelt trams att påstå att en normalbegåvad person inte klarar av sitt jobb utan att ha en människa som sköter hemmet åt dem.
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-06-20 15:24:09 följande:
    Så alla 50talister döljer sina ärr? Är det det du påstår? Alla 80talister och yngre visar sina? Förstår jag dig rätt nu?
    Det jag påstår är att bara för att du inte sett något, behöver det inte betyda att det inte finns.

Menar du verkligen att det fanns lika stor förståelse för psykiska problem förr som det finns nu?
  • PumpkinQueen
    HonHarPlattMage skrev 2012-06-20 15:31:56 följande:
    Är det verkligen det?    Vilka riktade åtgärder har gjorts för att förbättra för män?
    Eeeh...Alla "åtgärder" som gjordes innan kvinnor några rättigheter, kanske?
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-06-20 16:05:56 följande:
    Som jag tidigare sa så har dessa killar ett förflutet. Det är inget som dyker upp när dom är 25. Det är tämligen enkelt att få reda på hur dom är som personer om man vill veta och det är ändå ens eget ansvar.

Så du menar att en hemmafru inte gör rätt för sig? Så bra, då vet jag exakt var du står.

Du kanske skall pröva på lite mer avancerade jobb än att passa barn på dagis,
    Så du lägger all skuld på offret. Det är ju helt knäppt, jag har aldrig träffat någon som varit så öppen med sin åsikt om att det är kvinnans fel om mannen slår henne.

En hemmafru går hemma och pysslar. På vilket sätt, i vilket universum, skulle det vara att göra rätt för sig?

Jag skulle aldrig komma på tanken att arbeta på dagis, jag är verkligen inte barnkär.
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-06-20 16:25:14 följande:
    Det kanske är för stor förståelse så dom mår sämre idag än då.

-------------

www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pmimpor...

"Psykisk ohälsa bland unga har ökat och är ett allvarligt folkhälsoproblem."

webnews.textalk.com/salutis/okad-psykisk-ohal...

"Vi lever allt längre men den psykiska ohälsan bara ökar, den största ökningen finner vi hos unga kvinnor där antalet självmordsförsök, depressioner och behandlingar för ångest har ökat dramatiskt på senare år."

-----------

Skall jag fortsätta? Allt det här talar för att du är väldigt fel ute och ditt påstående om fler självmord förr inte har nån bärighet alls.

Har du några som helst hållbara argument för din sak eller sitter du bara och hittar på?
    Vänta lite nu. DU (eller om det var en annan utav alla dessa "Anonym") hävdar att människor idag mår sämre på grund av att de gått på dagis som barn. Att människor som växte upp i ett hem där kvinnan var hemma och tjänade sin man var lycklgare. Allt jag gjort är att ifrågasätta om detta verkligen kan tänkas stämma. Bevisbördan ligger alltså på dig, inte på mig. Om det är någon som "sitter och hittar på" är det väl snarast du själv?

Självmord vet jag inte om jag skrivit så mycket om. Jag tror att det kan vara så att du blandar ihop mig med någon annan.

För att kommentera dina länkar: Ingenting som står i dem emotsäger någonting utav det som jag sagt, vad jag kan se. I den ena utav artiklarna pratar man dessutom att den försämring som man tycker sig se har skett under en 10-årsperiod. Om dagis hade varit den utlösande faktorn för psykisk ohälsa hos tonåringar borde försämringen ha skett redan då de första som gick på dagis nådde sina tonår. Vilket årtionde började man med dagis? Jag gissar att det var 1968. Alltså borde man ha märkt en drastisk skillnad i den psykiska hälsan hos de som var tonåringar typ 1983. Finns det verkligen statistik som stödjer att det var så?

För övrigt, om vi pratar om självskadebeteende: Enligt min erfarenhet är det något som de flesta tenderar att sluta med när de blir äldre. Alltså är det fullt möjligt att 50-talisterna skar sig i armarna hej vilt, men ärren har för länge sedan läkt.

En annan sak som man kan fundera på, om det nu är så att dagis orsakat "den ökade psykiska ohälsan", är varför det inte syns en markant skillnad i statistiken mellan länder som har dagis och länder som inte har det. Hur förklarar du det?
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-06-20 16:30:39 följande:
    Jag har aldrig sagt det. Jag har bara sagt att dessa män har ett förflutet. Att de kommer slå är ingen nyhet. Det är bara frågan hur länge det dröjer. Det är inte så svårt att veta det innan man väljer en sådan person.

Eftersom du har den uppfattningen om hemmafruar så kan jag inte annat än att beklaga hur oupplyst du är. Tills du funderat lite på vad dom gör så finns det ingen anledning att fortsätta den här diskussionen.
    Det du säger är alltså att det är lätt att undvika att bli tillsammans med killar som misshandlar. Alltså väljer tjejer med flit att bli tillsammans med den här typen av kille. Alltså väljer de att bli misshandlade. Tror du verkligen på allvar att det ÄR så? Det är ju fasansfullt tragiskt, i sådana fall.

Här kommer en "upplysning" till dig: Det är inte så att din åsikt är sanning och att alla som inte håller med är "oupplysta". Alla vet vad en hemmafru gör, och framförallt vad hon INTE gör (det vill säga ARBETAR).
  • PumpkinQueen
    Ant3 skrev 2012-06-20 16:44:47 följande:
    Om jag förstått Anonym rätt, så håller jag helt med. Det finns tjejer och kvinnor som dras till personer som de VET är våldsamma, och det är väl inte konstigt att ifrågasätta varför man från början väljer att inleda en relation.
    Men det är ju inte bara killar som har en "farlig image" som misshandlar kvinnor. Det måste väl Anonym förstå? (Eller har det inte gjorts någon dokumentär på tv3 om det?)
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-06-21 15:31:17 följande:
    Varför heter det då femi-nist och inte... typ. Jämlikhets-ist. Eller mans-ist. Eller vadfansom men varför just femi?
    Det var det inte feministerna som valde ordet "feminism", det var ett ord som användes för att förlöjliga de kvinnor som tyckte att det skulle vara en bra grej om tjejer fick rösta och sånt.
  • PumpkinQueen
    Pompeia01 skrev 2012-06-25 18:49:55 följande:
    Jo, jag vet att det finns par som resonerar så naivt och dumt som i ditt andra stycke. Men de är absolut inte i majoritet av de som skiljer sig. De flesta brukar vara lyckliga när de fattar beslutet att skaffa barn - problemen kommer sedan, när livspusslet med två heltider inte längre går ihop.

Din erfarenhet av städande män stämmer inte med min, som sagt, men det KAN ju också bero på vilket umgänge man väljer. Du kanske umgås mycket med kommunister, som har tagit till sig de feministiska värderingarna och kämpar på med städningen just därför..? De flesta män jag känner i min egen generation och yngre, är antingen Sd eller tillhör det blåa blocket.  

...fast med tanke på hur både vår förhistoria och vår historia ser ut, så finner jag det högst otroligt att inte driften att hålla ordning och göra fint i hemmet - vare sig detta är en grotta, ett djurhudstält, en igloo, en timrad stuga, en medeltida borg eller en modern trerumslägenhet - skulle vara inpräntad i DNA-koden på X-kromosomen vid det här laget...

Detta skulle ju också kunna förklara, varför homosexuella män ofta är intresserade av heminredning.     
    Du verkar GRAVT ha missförstått det här med hur DNA och biologisk utveckling fungerar. Det är inte så att om man tvingar kvinnor att städa i alla tider så utvecklar de en städgen. Det är ju lika befängt som att påstå att om man tvingade på giraffer skridskor så skulle giraffungarna födas med anlag för konståkning.

Förövrigt får ni SD:are mig att skratta. Ni avskyr muslimer, bland annat för att de har "taskig kvinnosyn". Men de har ju EXAKT samma kvinnosyn som ni har! De tycker också att kvinnan ska vara mannens ägodel, att hon ska gå hemma och ta hand om barn och hem -inte ha ett jobb eller tjäna några pengar.

En annan sak som är ytterst lustig är att du verkar tro att ditt umgänge representerar någon slags majoritet av befolkningen. Kolla på statistiken: Hur många röstar på SD? Det är inte en majoritet. Majoriteten av landets befolkning tycker INTE som du. Vilket ju inte hindrar att du har dessa åsikter, men tro inte att det att ALLA ANDRA som är udda.
  • PumpkinQueen
    Pompeia01 skrev 2012-06-27 10:56:51 följande:
    Nej, det är så att de samhällen som ordnat sin arbetsfördelning mest ändamålsenligt överlever. Och jag kan tänka mig att en stam som lät kvinnorna vara hemma och hålla reda på barnen och hålla elden brinnande, medan de fysiskt starkare männen fick ägna sig åt att dra hem det viktiga köttet, samt tränade sig i vapenbruk så de kunde försvara kvinnor och barn om en fientlig stam anföll. Klarade sig bättre än en där alla plottrade på med lite av varje, och ingen blev särskilt duktig på någonting, och det blev varken hackat eller malet.

På detta sätt kunde fler barnkära, hemkära kvinnor - och deras barn - överleva och föra sina gener vidare. Liksom fler män med anlag för att vara goda jägare och krigare. 

Ni feminister har missförstått. Kvinnan blir inte mannens egendom för att hon är hemma med barnen. Utan mannen och kvinnan har OLIKA uppgifter - men som båda är lika viktiga och lika mycket värda. Därför är de också lika mycket värda som personer. Det är om en kvinna ska börja dömas efter hur mycket pengar hon drar till hushållet, och mannen tycker att hon bidrar med för lite för att hon tjänar mindre än han, och han därför vill ha delad ekonomi - som det verkliga kvinnoförtrycket startar... 

Eller - hur förklarar du att den traditionella uppdelningen ser precis likadan ut överallt på jorden..?

Hur många röstar på fp? Hur många röstar på C? Hur många röstar på V? 6 procent för ett jämförelsevis nytt parti, är ganska goda siffror! 

Min erfarenhet av att prata med människor - och då inte bara Sd:are utan människor som man kommer i samspråk med överallt - är att gemene man är emot massinvandringen och feminismens avarter. För den skull behöver de inte ha tagit steget till att rösta på Sd. ÄN. Sossarna t.ex. håller fortfarande landets LO-medlemmar i ett hårt psykologiskt grepp. Det var inte länge sedan de tvånganslöts till partiet när de gick med i facket, och många av dem känner fortfarande att det är tryggast att rösta på S.  
    Förstår du att det är skillnad på anlag och beteende? Om jag tvingar en människa att städa min toalett varje dag kommer detta inte att innebära att barnen som denna människa föder kommer att vara duktiga på att städa toaletter. Lika lite kommer en kvinna att vara bättre på att städa än en man, bara för att hennes förfäder hölls som städslavar i någon grotta. Om du släpper ut en vanlig modern man i skogen med ett träspjut kommer han troligtvis inte att lyckas döda en älg heller, trots att hans förfäder (enligt vissa) var jägare. Att städa är något som man LÄR sig, inte en kunskap som man föds med. Precis som att jaga.

Har du några som helst bevis för dina teorier om stenåldersmänniskan och deras sociala liv? Så vitt jag vet är det extremt svårt att ta reda på exakt hur de levde på den tiden, för de hade inget skriftspråk. Alltså kan vi inte läsa om deras vardag, utan bara tolka de lämningar som hittas. Du förstår säkert själv att det är nära nog omöjligt att avgöra om en människa har städat eller jagat under sin livstid bara genom att titta på fragment av dess skelett.

Jag har aldrig påstått mig vara feminist, så där är ytterligare en sak som du missförstått.

Du kanske bara är till för att tjäna en man, men jag är det inte. Därför är det ju bra att var och en själv får välja hur man vill leva sitt liv. Du får leva i ett förhållande där din man betalar dig för sex. Det är okej, för det är ditt fria val. Det är däremot inte okej att tvinga någon annan att leva på det sättet.

Det är flera personer som har förklarat för dig att uppdelningen faktiskt inte ser ut på det sätt som du påstår över hela världen. Du har valt att ignorera det, så varför skulle du lyssna den här gången?

Till slut: VAR bor du? Kan du inte berätta det? Det verkar vara ett spännande ställe.
  • PumpkinQueen
    Pompeia01 skrev 2012-06-27 12:28:45 följande:
    Jag utgår ifrån att ingen TVINGATS göra vissa sysslor (mer än vi alla tvingas att göra NÅGONTING, även när vi inte har lust, än i denna dag), utan att kvinnorna från början gjorde det som föll dem naturligt och männen gjorde det som föll dem naturligt. Och att det gick bra för de stammar, där många kvinnor respektive män utvecklade en lust och en fallenhet för barn-mat-hem-härd respektive jakt-strid-tunga sysslor.

Man kan ju se vilka gravgåvor skeletten har fått med sig - det bör ju ha varit saker som de använde i livet, tänker jag. Vidare kan man studera de få stenåldersfolk som finns kvar, t.ex. i Amazonas... även om det blir svårare och svårare att hitta några som inte påverkats av den Vite Mannen. Men vi har ju uppteckningar som gjorts tidigare - första gången ett stenåldersfolk påträffades.

Det finns ju även uppteckningar av folk som kommit längre, t.ex. krigare och upptäcksresande, som träffat på ett folk som fortfarande levde på stenåldersvis. Finns både romerska (Tacitus, Caesar...) och grekiska uppteckningar som är ett par tusen år gamla - och vid den tiden var det fortfarande stenåldersliv t.ex. i Britannien. Och JA - det var männen som färgade sig blåa i ansiktet och krigade. Som i Braveheart, du vet..!     
    Du bara utgår från att kvinnorna gjorde alla tråkiga arbetsuppgifter. Det är alltså inte något som du har några belägg för. Eller ens argument, verkar det som.

Vilken tid är det som du pratar om nu? Vilken del av världen? Det verkar vara någon speciell gravritual som du syftar på? Före jordbruksrevolutionen var människorna nomader, alltså fanns det inget "hem" för kvinnorna att stanna i. Jag tror heller inte att man byggde några häftiga gravmonument under denna tid (men här kan jag absolut ha fel, jag är ingen expert på ämnet). Under den yngre stenåldern i Norden fanns olika sätt att ta hand om de döda, bland annat massgravar. Det är därför rätt svårt att säga vilka gravgåvor som tillhörde vilken individ. Alltså är det här med att det skulle finnas gravgåvor som entydigt pekar på vem som gjorde vad under grottmänniskornas tid åter igen bara något som du hittat på, inte något som det faktiskt finns vetenskapligt stöd för.

De "stenåldersfolk" som du pratar om är små stammar som mycket väl kan vara undantag för alla regler. Det har du själv påpekat i en tidigare tråd, där någon informerade dig om att det faktiskt finns samhällen där kvinnorna styr och männen är hemma med barnen.

Du bör fundera lite på vilka det var som tecknade ner och beskrev de mindre utvecklade samhällena (och varför). Det kan mycket väl vara så att de tolkade vad de såg utefter vad de förväntade sig att se. Dessutom har många vetenskapliga texter medvetet förändrats av kristna som tycker att resultaten inte stämt överens med den moral som bibeln lär ut. Bara förra veckan läste jag till exempel att man hittat 100 gammal forskning om pingviner, men forskaren hade blivit så shockad av fåglarnas perversa sexliv att han valt att censurera sitt arbete och bara publicera de delar som inte var "stötande". Skrattande
  • PumpkinQueen
    Pompeia01 skrev 2012-06-27 21:00:49 följande:
    Om du kollar på kattungar så ser du att de tidigt har en jaktinstinkt. (Och ja den är samma hos han- och honkatter, eftersom honkatter måste försörja sina ungar själv, har hon ännu större behov av att vara duktig på att jaga.) Om man knyter fast något i ett snöre, som kan tas för en mus på några meters håll, och drar i snöret, rycker lite, låter "musen" hoppa - ja, då kutar kattungen efter och slår efter den med tassarna.

Helt säkert kan en sådan jaktinstinkt finnas i människor också. Den kan även vara könsuppdelad, t.ex. styrd av testosteronet. Annars skulle nog inte så många män vara intresserade av att jaga idag, när de inte måste för köttet. Det kan också vara så, att jaktinstinkten för andra män sublimeras idag - alltså att de gör något annat, men det är samma instinkt som ligger bakom. T.ex. deltar i idrottstävlingar - Vasaloppet, Maran... Eller jagar befordringar, bonusar, lyxbilar och unga troféhustrur... 
    Om du sätter en katt vid ett tangentbord, klarar den av att skriva på FL då? Om du ställer fram dammsugaren och ger katten klara instruktioner, kommer den då att ha städat lägenheten när du kommer hem? Inte? Min man klarar av att använda en dator. Han kan även av att dammsuga. När jag går på skogspromenader med honom är det väldigt sällan som han börjar kuta efter ekorrar eller annat "småvilt". Kan vi av detta dra slutsatsen att det finns vissa skillnader mellan katter och män? Att man därför inte kan jämföra dem rakt av?

Du får så klart tro precis vad du vill, men om du ska kunna övertyga någon annan om att du har rätt så får du stödja dina argument på vetenskapliga fakta. Det finns helt enkelt inget som säger att män har någon "jaktinstinkt" eller att kvinnor har någon "städinstinkt". Jakt och städning är saker som vi LÄR oss, inte något medfött. Alltså kan en man vara lika duktig på städning som en kvinna och en kvinna kan vara lika duktig på jakt som en man.
  • PumpkinQueen
    Pompeia01 skrev 2012-06-29 16:11:41 följande:
    Alltså, man har ju hittat massor av stenåldersgravar, där människor varit begravda individuellt med sina tillhörigheter. Eller i par/familjer, men där man ju måste dra slutsatsen att de saker som ligger närmast en individ har varit hans eller hennes i jordelivet.
    1) Var kommer bilden ifrån och vilken tidsperiod är den från? Källa, tack (som man säger här på FL).
    2) Vad får dig att tro att en majoritet av gravarna såg ut så där?
    3) Enligt bilden var alltså alla stenåldershundar krukmakare, alla stenåldersmän båtarbyggare och alla stenålderskvinnor lönnmördare?
    4) Vad är påsen till för?
  • PumpkinQueen
    Pompeia01 skrev 2012-06-29 16:57:31 följande:
    www.edu.linkoping.se/museum/batyxa.htm

Du kan läsa här. Det är den mycket kända båtyxegraven i Linköping, 5 000 år gammal. Finns på Östergötlands Länsmuseum nu. 
    Eller också kan du börja komma med ett par argument. Eller blev det jobbigt nu?
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall