• Womanizer

Svenska tjejer - ett socialt förfall

Anonym (Trist trådstart) skrev 2012-06-19 08:45:37 följande:
    Men i TS drömsamhälle, där kvinnor ska vara hemma och passa upp (eller vara sjuksköterskor), så kommer inte samhället att bekosta utbildning åt dina döttrar. Inte heller blir det något bokskrivande för dig - du vill ha en mecenat för kreativt arbete, om du tänker efter.

Du står på axlarna av kvinnor som kämpat hårt för att ge dig lika rättigheter och möjligheter, och du spottar på dem, utan att förstå hur dyrbar den gåvan är eller hur du drar nytta av den medan den finns kvar. 
    En familj är en enhet. Det är inte mindre ärofyllt att vara en ansvarsfull hemmafru än att vara en ansvarsfull familjeförsörjare. Tyvärr har traditionellt hushållsarbete förvandlats till någonting fult så länge en kvinna sköter det. Det märks tydligt då man ofta hör "hur kvinnor slavar...", men aldrig hur männen "...slavar" för sina kvinnor för att de arbetar 8 timmar per dag. 
  • Womanizer
    Justus skrev 2012-06-19 08:59:05 följande:
    TS, du har ju erkänt att du anser att ert förhållande och din kvinna är ett föredöme framför andra. Men tyvärr är det inte möjligt för alla att leva som ni gör även om de skulle vilja det. Det förutsätter nämligen att alla förvärvsarbetande människor skulle kunna ha en såpass hög inkomst att den kan försörja en hel familj, och då kommer din ekvation inte längre att gå ihop. Det är bara ett fåtal förunnat att ha jobb som är så välbetalda att en inkomst räcker för att täcka behovet för två eller flera.

Ponera att alla kvinnor skulle börja jobba i hemmet enbart. Då skulle arbetsmarknaden t.ex. dräneras på sjukvårdspersonal. Naturligtvis skulle alla arbetslösa män få jobb men vilken man klarar att försörja en hel familj på 20-22000? Eller som lokalvårdare som har runt 17000?

Om man plockar bort alla kvinnor från arbetsmarknaden så kommer en massa arbeten att bli ogjorda, vårt samhälle kommer att förändras, statens skatteintäkter kommer att minska dramatiskt, vi kommer inte att kunna få barnbidrag eller bostadsbidrag osv. osv.

Vi kommer att hamna i en nedåtgående spiral och det välstånd vi lever i idag kommer att försvinna.

Blir du nöjd då?
    Det är en utopi som aldrig kommer inträffa. Kvinnor har jobbat i Sverige i alla tider, men när de gift sig har de tagit över mer och mer av hemmets plikter. Jag försörjde mig, och min (svenska) flickvän när jag pluggade under ett par år. Då hade jag betydligt mindre än vad jag har nu och det gick, även om det blev mycket snålande. Även på en högst ordinär lön på låt säga 17 000 SEK netto kan man klara sig hur bra som helst. 
  • Womanizer
    mpermper skrev 2012-06-19 09:02:03 följande:
    Det där är en fråga om inkörda strukturer som går väldigt långsamt att förändra. Vi förnekar det gärna, men även Sverige har fortfarande en patriarkatisk ande över sig som vilar som en tung matta över hela vårt samhälle.
    När det gäller barn och hem så hänger det fortfarande kvar att kvinnan tar huvudansvaret för detta oavsett om hon arbetar heltid eller inte. En del av problemet är att vi från början inte tänker på hur vi bemöter våra barn. Vi uppfostrar, omedvetet, pojkar och flickor olika.
    Gävle låg i bräschen med genusmedvetna daghem - t om utbildade förskolelärare, med allt vad det innebär i medvetenhet i att bemöta barn, upptäckte under genusutbildningen att de behandlade pojkar och flickor olika. Det säger en del om hur djupt rotat det där är.

I maktens korridorer är det män som härskar. När nya personer ska rekryteras - vem väljer man då? Jo - någon som man kan identifiera sig med. Det innebär att det blir 1. en manlig individ och 2. En manlig individ som inte bidrar med något nytänk utan som liknar de män som redan befinner sig på toppen. 
    För en politisk korrekthet rekryteras i viss mån även kvinnor, men detsamma gäller dem - dessa kvinnor är även de individer som har ett tänk som liknar tänket som finns där i toppen.
    Allt det här gör att det blir väldigt svårt att få in nya fräscha vindar i vårt system. Det gamla hänger kvar och det är ohyggligt svårt för nytt fräscht att få fäste. Kaka söker maka.

Det är så det funkar - i det stora och även i det lilla.
    Lösningen torde vara att vi börjar att se oss som individer - med en förmåga att fortplanta oss - istället för att fokusera på huruvida det är en man eller kvinna. Det viktiga bör vara med vilken kompetens individen kan bidra.
    Du är ett av de kraftigaste bevisen på samhällets förfall. Män och kvinnor, pojkar och flickor ÄR olika. Det handlar inte om några könsmaktsordningar utan om att vi helt enkelt är bra och dåliga på olika saker. Om vi bara kunde förstå det igen skulle vi kunna lära oss att komplettera varandra igen utan denna genushets om att könet bara är en social konstruktion. 

Kvinnor har högre emotionell förmåga än män. 
    Män har högre rationell förmåga än kvinnor. 
    Kvinnor kan fokusera på flera saker samtidigt
    Män är bättre på att fokusera entydigt 
    Kvinnor är mindre riskbenägna
    Män är mer riskbenägna

Detta tillsammans med en mängd andra skillnader gör att vi helt enkelt fungerar olika, och det ser feminister som ett problem vilket det inte behöver vara om man bara ger kvinnor en ärligt chans att vara just kvinnor, och samtidigt låta män få vara män. Det betyder inte att alla kvinnor måste leva efter någon hemma-fru-mall men de ska samtidigt inte hetsas till att förneka och förkasta allt det feminina och vackra som många, inte minst här på forumet propagerar för.  
  • Womanizer
    Lingonbär skrev 2012-06-19 09:41:13 följande:
    Ok läser ditt sista stycke igen och konstaterar att du vill ha svar på hur vi ser på det "faktum" att män gör mer kvinnosysslor men kvinnor gör inte mer manssysslor...

Ja först och främst så har du ju fel då. Kvinnor förvärvsarbetar idag, något som tidigare varit typiskt manligt. Arbetsfördelningen är i princip 50/50 numer, från att tidigare ha legat förskjuten till last för kvinnor. Det är jättebra att det har jämnat ut sig. Fortfarande utför kvinnor mer oavlönat arbete och män mer avlönat. Det är dock också på väg att jämna ut sig vilket är jättebra för då blir maktbalansen i samhället bättre och ingen behöver sälja sin kropp på varken det ena eller det andra sättet för att överleva. Trivs man inte på ett arbete eller i en relation så har man i Sverige medel att förflytta sig. Det är en väldigt viktig frihet som även bör gälla din kvinna. Ingen ska behöva slita med ett jobb den inte trivs på eller ligga med en man den inte älskar för att den inte har andra möjligheter.  

Sen får du gärna rada upp de tio lagarna som diskriminerar män så kan jag ge min åsikt om dem. 

Kvinnor har arbetat i alla tider, om än i mindre utsträckning så det är inte något revolutionerande att en svensk kvinna förvärvsarbetar. 

… svensk lag på ett tiotal punkter diskriminerar män?
    … det finns statligt starta eget-bidrag som bara kan sökas av kvinnor?
    … det finns statligt stöd för att göra film som bara kan sökas av kvinnor?
    … det finns rehabilitering med statliga pengar som bara är tillgänglig för kvinnor?
    … det finns statligt stöd för kvinnor, men inte män, som vill organisera sig?
    … det finns särskild karriärhjälp för statstjänstemän som bara är tillgänglig för kvinnor?
    … det finns en särskild statlig satsning på att förbättra kvinnors arbetsmiljö?
    … Försvarsmakten rekryterar kvinnor även om dessa har sämre testresultat än män som också har sökt?
    … regeringens regleringsbrev till ett flertal myndigheter föreskriver att kvinnor ska prioriteras?
    … Kronofogdemyndigheten har en särskild satsning på kvinnor med skuldproblem, trots att fler män än kvinnor är drabbade?
    … den statliga myndigheten Skogsstyrelsen arrangerar kurser som bara är öppna för kvinnor?
    … det statliga bolaget Sveriges Radio söker en sportreporter, men skriver i annonsen att bara kvinnor får söka?
    … många universitet och högskolor ger kvinnor snabbspår i den akademiska karriären
    … den statliga myndigheten Vinnova under fem år har delat ut 500 miljoner kronor till disputerade forskare – under förutsättning att de har kvinnligt kön?
    … Diskrimineringsombudsmannen (DO) ofta väljer att avstå från att agera när företag ger kvinnor ”tjejrabatt” på varor och tjänster, eller ger kvinnor bättre villkor än män?
    … det finns diverse statliga och kommunala ungdomssatsningar som bara är öppna för tjejer?

....Kvinnor diskrimineras? 
  • Womanizer
    amandarinen skrev 2012-06-19 09:58:36 följande:
    Så intressant att du är hennes drömkille när hon jämför med ukrainska män som slåss super och glor på porr. :) akta så hon inte blir snärjd av någon svensk jämställd kille som ger tillbaka samma omsorg hon själv ger.
    Hon har redan en jämställd man så när du säger "jämställd" antar jag att du syftar på de där männen som även anser att det är deras skyldighet att hjälpa till med hushållsarbetet? 

En sådan vill hon inte ha. Glöm inte vad jag skrev i början. Jag var sådan till en början, men hon sa ifrån. Hennes jobb är hushållet, och det ska jag ge fan i, på samma sätt som att hon inte åker till mig kontor och börjar skriva rapporter.  
  • Womanizer
    Yrie skrev 2012-06-19 10:01:16 följande:
    Hon gör i princip allt samtidigt som hon arbetar, och du tar emot. Ser klart och tydligt varför du TS vill intala dig själv att det är precis så det ska vara - smidigt! Personligen hade jag känt skam i precis varenda cell i kroppen om jag suttit ner och latat mig sådär, medan lin livskamrat slavar för mig. Då ni båda verkar nöjda med lösningen, hon för att det ingår i hennes kultur och du för att du får allt serverat, så är det väl inget att ordna om. Jag vill däremot aldrig ha en man med dina åsikter, så det är en win-win om jag håller mig till skaran som inte tycker som du.
    Problemet är bara att jag med säkerhet jobbar betydligt mer effektiv tid än henne varje dag. Ojdå! Innebär det då att det är jag som går och "slavar" för henne? 
  • Womanizer
    PumpkinQueen skrev 2012-06-19 10:38:09 följande:

TS, jag tycker att det låter som ett väldigt tråkigt förhållande. Du har alltså skaffat din en tjänare, som inte har någon egen identitet. Du utnyttjar henne för sex, städning och matlagning och hon utnyttjar dig för pengar. Så länge ni båda är nöjda med detta arrangemang är det väl inga problem. Men jag tror att du kommer att tröttna på henne när du blir äldre och får bättre självförtroende. Då kommer du att vilja ha en vuxen människa som partner, någon som du kan prata med som en jämlike.

Personligen skulle jag aldrig vilja vara någons visitkort. Jag skulle kändes väldigt konstigt om en människa ansåg sig vara MITT visitkort. Jag är glad att min man är förmögen att både laga mat och att städa undan sin skit själv; att vi kan diskutera med varandra som jämbördiga och bemöta varandra med ömsesidig respekt.

Det där med traditionella arbetsuppgifter i hemmet stämmer inte i vårt fall. Vi har i och för sig ingen bil, inga barn och inget hus, så många i och med det är det aldrig frågan om att "klippa gräsmattan" eller "laga bilen". Men när det gäller att rensa avloppen och byta glödlampor är det jag som gör det. Vi delar på allt annat, bortsett från datorerna (maken är utbildad på området, alltså sköter han dem) och katterna (de är mina, alltså tar jag hand om dem).

Det är människor som du som utger sig för att vara moderna och toleranta, men som när det kommer till kritan är de som är minst toleranta. Eftersom ni inte kan argumentera sakligt slänger ni er ofta med epitet eller konstruerar halmdockor. 
  • Womanizer
    PumpkinQueen skrev 2012-06-19 10:59:12 följande:
    De flesta normala män verkar tycka att det är rätt sexigt med (till exempel) en kvinnlig bilmekaniker. Det är bara den som har dåligt självförtroende som aktivt söker efter en partner som är svag och inte  kan saker. Om man är trygg i sig själv uppfattar man det inte som något hot att  ens partner klarar av samma saker som man själv.

Exemplet med sophämtare var väl ändå lite galet, för hur många kvinnor tycker att manliga sophämtare är sexiga? Det är inte ett sexigt yrke, helt enkelt.
    Nej, de flesta män tycker inte att det är sexigt med kvinnlig bilmekaniker. Riktiga män tycker att riktiga kvinnor är sexiga. Riktiga kvinnor som vågar vara just kvinnor, och inte är rädda för att bete sig feminint. Ta hand om sig själv, och sin man på samma sätt som en riktig man tar han om sin kvinna och skyddar sin familj. Man är en enhet som helt enkelt tar hand om varandra. 

• Womanizer
    Anonym (Jag med!) skrev 2012-06-19 11:06:42 följande:
    Grattis till er båda Ts! =) Jag är likadan som din tjej, kommer också från en öststat, och vi har det ilkadant hemma nästan. Jag sköter också allt hemma, och blir irriterad faktiskt helt seriöst om han tar diskborsten upp. Jag tycker det är generande för mig. Jag har dock inte tid att servera flera rärrer plus efterrätter varje dag då jag pluggar på universitet nu. =) Jag är född här, så jag kan inte flytta till ett annat land och luram min kära man på underhåll, jag har väldigt ambitiösa framtidsplaner också, och lever inte på nåt sätt genom honom.  Och min man vill inte ha mig hemma heller, för vad som helst kan hända, och då står jag där tomhänt ensam.  Vi har varit tilsammans i sju år, och han har aldrig ens haft tanken på att kolla åt andra kvinnor. Hans arbetskompisar brukar alltid beundra både utseendet och maten han har med sig på jobbet, då de tycker han äter resutaurang mat medans dessa stackars andra män äter köttbullar med makaroner. När det blir firmafest är de helt förvånade då min man säger att jag inte ger honom en tidsram eller alkoholram, som om han vore en liten pojke?? Han kommer alltid hem lätt berusad, inget annat. 
    Nu har ha köpt mig en fin resa utomlands med massa lyx och kul, och säger att han vill skämma bort mig ordentligt då jag är så underbar, och fått högsta betyg i skolan på nästan allt. =) Kvinnorna på hans jobb ser alltid ner på mig, det är löjligt.
    Det går att leva så när båda vill. Jag är inte förtryckt, min man är inte en mansgris, tvärtom var det svårt för honom i början att komma hem och inte göra något, han var inte van vid det.  Vi går fortvarande ute och håller handen och gosar, och ala tror vi är nygifta eftersom vi beter oss så. =) 
    Livet är underbart, så alla ni som säger taskiga saker om Ts och hans relation och tjejer som är så, ni skadar bara er själva med er biterhet. Det klär ingen och gör en människa ful både på insidan och på utsidan.
    Ta hand om er alla  
    Tack för de varma orden. 

Tyvärr finns en utbredd dubbelmoral i Sverige. Ta exemplet med hur Sverige nog är det enda landet i världen där det kan uppfattas som positivt att bli kallad "...du är så härligt osvensk", medan det i andra länder skulle ses som direkt kränkande. När dessa "osvenska" åker på utlandssemester klagas det gärna på hur dåligt många saker är och att det "...i Sverige minsann aldrig skulle kunna vara såhär..."

• Womanizer
    gbg1977 skrev 2012-06-19 11:10:27 följande:

Om det funkar för ser så är det väl helt ok.

Bara en fråga: Om ni får barn, en dotter, vill du att hon ska se sig själv som en mans visitkort?

Absolut. På samma sätt som jag vill att hennes man ska vara hennes visitkort. 
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall