• Jenna03

Hur hanterar ni kryp inför barnen?

Hej! Jag försöker alltid lära mina barn att man ska vara snäll mot alla djur. Häromdagen när det kom in en geting och en fluga i köket plockade jag fram flugsmällan ur städskåpet och smällde dem. Jag tänkte inte mer på det förrän jag såg att treåringen stirrade storögt på mig! Hur sjutton skulle jag förklara detta?  Har ni flugsmälla trots att ni är djurvänner, och smäller ni kryp inför barnen, och hur förklarar ni i så fall detta?:)

• Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?
  • jodå
    Natulcien skrev 2012-06-30 17:29:01 följande:
    Så du tror att din dotter skulle få problem med sin empati om du dödar en insekt?
    Om du läser mina inlägg så ser du att jag dödar insekter ibland. Men visst, jag gillar inte dödande i onödan. Inte ens av insekter! Jag ser gärna att min dotter som vuxen får en liknande syn på hur man ska förhålla sig till levande varelser som den jag själv har idag.
  • Coyote
    Utropstecknet skrev 2012-06-30 16:53:09 följande:
    Ni som dödar spindlar, getingar etc. bara för att de är inomhus, varför gör ni det? Spindeln är väl bara att lyfta ut (för er utan fobier) och getingen är väl bara att sjasa ut genom fönstret? Att man drämmer till mygg som biter en eller har flugfångare har jag däremot förståelse för. 
    Om det går att öppna fönstret och sjasa ut getingen så gör jag det, men eftersom jag (och flera i min familj) är mer eller mindre allergiska mot getingstick så vill jag absolut inte riskera att reta upp den. Hellre då dammsuga upp den, det kan man göra på långt avstånd. :-P
  • Martinisen

Jag säger bara "usch, en spindel" och sen tar jag ett hushållspapper och mosar den. Och jag förklarar inte...

• Natulcien
    jodå skrev 2012-06-30 18:06:27 följande:
    Om du läser mina inlägg så ser du att jag dödar insekter ibland. Men visst, jag gillar inte dödande i onödan. Inte ens av insekter! Jag ser gärna att min dotter som vuxen får en liknande syn på hur man ska förhålla sig till levande varelser som den jag själv har idag.
    Nej, här dödas inte heller i onödan. Vi respekterar liv och är fulla av empati.
  • Jenna03
    Natulcien skrev 2012-06-30 19:50:52 följande:
    Nej, här dödas inte heller i onödan. Vi respekterar liv och är fulla av empati.
    Låter sunt
  • gerd123

Jag bor med min 19-åriga dotter. Hon är livrädd för getingar och jag för spindlar. Så då gör vi helt enkelt så att hon tar hand om spindlarna medan jag ryser (burrrrr) och så tar jag getingarna medan hon skriker och stänger in sig på rummet . Jag föser ut getingar och flugor och annat genom fönster eller balkongdörr för jag vill inte döda dem. Men tyvärr så är det nog så att dottern dödar spindlar...............

• Liten elak och intelligent
    Nintendo skrev 2012-06-30 09:40:00 följande:
    Vi släpper ut alla smådjur vi kan. Det har hänt någon enstaka gång att vi har smällt getingar som har varit svåra att fånga men annars så tar vi allt i burken med förstoringsglas som lock. Sen tittar vi lite på krypet och pratar om det och sen släpper vi ut det.

Barnen är mycket intresserade av att studera djur och lära sig om hur dom lever. Dom är väldigt empatiska och liksom någon annan här också skrev så brukar dom rädda både snäckor och maskar efter regn.
  • Jenna03
    gerd123 skrev 2012-06-30 21:16:08 följande:
    Jag bor med min 19-åriga dotter. Hon är livrädd för getingar och jag för spindlar. Så då gör vi helt enkelt så att hon tar hand om spindlarna medan jag ryser (burrrrr) och så tar jag getingarna medan hon skriker och stänger in sig på rummet . Jag föser ut getingar och flugor och annat genom fönster eller balkongdörr för jag vill inte döda dem. Men tyvärr så är det nog så att dottern dödar spindlar...............
    Vilken tur att ni inte är rädda för samma sak bägge två!:) Modigt ändå av dottern att våga ta spindlarna! Mosar hon dem bara i ett papper?
  • En till mamma

Inne dödar vi allt som flyger, spindlarna låter Jag vara (brukar endast vara i källaren) ute dödas mördarsniglar som tar sig friheter i mitt land samt bliningar.

• Jenna03
    En till mamma skrev 2012-07-01 03:31:17 följande:
    Inne dödar vi allt som flyger, spindlarna låter Jag vara (brukar endast vara i källaren) ute dödas mördarsniglar som tar sig friheter i mitt land samt bliningar.
    "Allt som flyger":), bra gränsdragning
Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?