• Jenna03

Hur hanterar ni kryp inför barnen?

Hej! Jag försöker alltid lära mina barn att man ska vara snäll mot alla djur. Häromdagen när det kom in en geting och en fluga i köket plockade jag fram flugsmällan ur städskåpet och smällde dem. Jag tänkte inte mer på det förrän jag såg att treåringen stirrade storögt på mig! Hur sjutton skulle jag förklara detta?  Har ni flugsmälla trots att ni är djurvänner, och smäller ni kryp inför barnen, och hur förklarar ni i så fall detta?:)

• Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?
  • Martinisen
    Jenna03 skrev 2012-07-02 11:58:53 följande:
    Jag gör vissa framsteg med den djurvänliga pedagogiken. Viftade nyss ut en fluga istället för att smälla den:)
  • Jenna03

Fast nu har jag smällt två... (men i smyg:)

• Martinisen
    Jenna03 skrev 2012-07-02 16:50:59 följande:
    Fast nu har jag smällt två... (men i smyg:)
  • Catti41

Man får döda mygg och getingar. Och mördarsniglar hos mormor. Vi har bara vanliga sniglar och de slänger man iväg en bit. Andra småkryp bär man bort, eller sätter ut igen. Som typ spindlar. "Matdjur och fisk" äter man men man är noga med att så långt det går köpa och äta bra kött/fisk.

• Catti41

Fästingar tar vi också död på, men jag vet inte när jag såg/hade en fästing senast.

• Jenna03
    Catti41 skrev 2012-07-02 20:27:25 följande:
    Fästingar tar vi också död på, men jag vet inte när jag såg/hade en fästing senast.
    Nej, det är ju svårt att ta bort en fästing utan att döda den:)
  • Martinisen
    Catti41 skrev 2012-07-02 20:26:12 följande:
    Man får döda mygg och getingar. Och mördarsniglar hos mormor. Vi har bara vanliga sniglar och de slänger man iväg en bit. Andra småkryp bär man bort, eller sätter ut igen. Som typ spindlar. "Matdjur och fisk" äter man men man är noga med att så långt det går köpa och äta bra kött/fisk.
  • Jenna03

Tack för alla spännande svar som kommer in, verkar som många har tankar kring detta! Fortsätt!

• annpe

Jag slår ihjäl flugor och ibland getingar. har inte tänkt mer på detta, men ska fundera lite på det nu

• Jenna03
    annpe skrev 2012-07-03 06:19:58 följande:
    Jag slår ihjäl flugor och ibland getingar. har inte tänkt mer på detta, men ska fundera lite på det nu
    Och dina barn har aldrig reagerat negativt?
Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?