• Jenna03

Hur hanterar ni kryp inför barnen?

Hej! Jag försöker alltid lära mina barn att man ska vara snäll mot alla djur. Häromdagen när det kom in en geting och en fluga i köket plockade jag fram flugsmällan ur städskåpet och smällde dem. Jag tänkte inte mer på det förrän jag såg att treåringen stirrade storögt på mig! Hur sjutton skulle jag förklara detta?  Har ni flugsmälla trots att ni är djurvänner, och smäller ni kryp inför barnen, och hur förklarar ni i så fall detta?:)

• Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?
  • Martinisen
    annpe skrev 2012-08-04 09:43:28 följande:
  • annpe

Snigelfröken kanske vore en karriär att satsa på:)?

• Martinisen
    annpe skrev 2012-08-05 00:09:18 följande:
    Snigelfröken kanske vore en karriär att satsa på:)?
  • Mörksuggan

Getingar som kommer in dödas snabbast möjligt. Ser dem som en fara för mina barn. Övriga kryp lyfts försiktigt ut i naturen igen. Var livrädd för spindlar förut men är i princip botad nu när jag tvingats vara lugn inför dem. De är ju inte farliga så det finns ju ingen anledning egentligen att vara rädd för dem.

Man ska inte tro på allt som är sant...
  • annpe
    Mörksuggan skrev 2012-08-05 14:43:58 följande:
    Getingar som kommer in dödas snabbast möjligt. Ser dem som en fara för mina barn. Övriga kryp lyfts försiktigt ut i naturen igen. Var livrädd för spindlar förut men är i princip botad nu när jag tvingats vara lugn inför dem. De är ju inte farliga så det finns ju ingen anledning egentligen att vara rädd för dem.

Ja barnen måste ju skyddas
  • Martinisen
    Ja getingar är inte att leka med, men sitter de på fönstret slår jag dem inte. Blir så läskiga fläckar då;)
  • annpe
    Martinisen skrev 2012-08-06 18:06:41 följande:
    Ja getingar är inte att leka med, men sitter de på fönstret slår jag dem inte. Blir så läskiga fläckar då;)
    Ja, fy! getingarnas hämnd
  • annpe
    Jeehao skrev 2012-08-07 15:12:45 följande:
    Usch för småkryp!!!

Usch o fy ja
  • Martinisen
    annpe skrev 2012-08-08 20:14:52 följande:

Usch o fy ja
  • lissan01
  • vargaa

I vårt hus dödas inga insekter eller djur annat än eventuellt med dammsugaren när inga barn ser - jag tycker att långbenspindlar är väldigt läskiga att ta bort för dom får inte plats under glasen knappt, därför åker dom ibland med dammsugaren när jag inte har mannen hemma. :o Jag är uppväxt med att man släpper ut kryp som kommit in i huset om de inte önskas vara där och jag och min man har samma filosofi - vi gjorde så även innan vi fick barn. Vi äger ingen flugsmällare och kommer inte att göra det.  

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • gerd123
    vargaa skrev 2012-09-17 20:27:19 följande:
    I vårt hus dödas inga insekter eller djur annat än eventuellt med dammsugaren när inga barn ser - jag tycker att långbenspindlar är väldigt läskiga att ta bort för dom får inte plats under glasen knappt, därför åker dom ibland med dammsugaren när jag inte har mannen hemma. :o Jag är uppväxt med att man släpper ut kryp som kommit in i huset om de inte önskas vara där och jag och min man har samma filosofi - vi gjorde så även innan vi fick barn. Vi äger ingen flugsmällare och kommer inte att göra det.  
    "Kangero" kallade min gamla farmor de där långbenta spindlarna (tror det kan vara en mygga egentligen). Hos oss bärs alla kusar ut. Spindlar kan jag inte ta i så de bär dottern ut och hon är livrädd för getingar så då tar jag hand om dem.
  • vargaa
    gerd123 skrev 2012-09-18 08:09:20 följande:
    "Kangero" kallade min gamla farmor de där långbenta spindlarna (tror det kan vara en mygga egentligen). Hos oss bärs alla kusar ut. Spindlar kan jag inte ta i så de bär dottern ut och hon är livrädd för getingar så då tar jag hand om dem.

Ja du kanske tänker på harkrankar eller harskrankar som jag kallar dem. :) Dom är inge roliga heller men dom kan jag leva med. Det är bara dom där långbenta spindlarna jag inte tål. Dom är inge roliga. Vet inte varför, dom spinner ju inte ens nät. Är bara äckliga och spretiga och svåra att få tag i utan att dom går sönder känns det som. Hua... :p
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • molly80

Smäller det som måste smällas utan att förklara närmare

• Fyan
    molly80 skrev 2012-11-18 11:11:24 följande:
    Smäller det som måste smällas utan att förklara närmare
  • tobiq

Du är verkligen intresserad av insektssmällning du TS, och ifall det krasar när man dödar med ett papper;)

Jag kan försöka vifta ut kryp eftersom jag tycker att det är så äckligt med insektsgegga. Stora spindlar och getingar dödas direkt, jag är allergisk mot stick och spindlar är ju bara ja, vidriga. Sambon får ta hand om det, är han inte hemma tar jag dammsugaren och låter den stå påslagen en kvart eller så för att försäkra att inget kryper ut igen.
    De enda kryp jag helst inte vill döda är humlor, jag tycker att de är lite söta, antagligen pga den lite fluffiga kroppen.

Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?