• Jenna03

Hur hanterar ni kryp inför barnen?

Hej! Jag försöker alltid lära mina barn att man ska vara snäll mot alla djur. Häromdagen när det kom in en geting och en fluga i köket plockade jag fram flugsmällan ur städskåpet och smällde dem. Jag tänkte inte mer på det förrän jag såg att treåringen stirrade storögt på mig! Hur sjutton skulle jag förklara detta?  Har ni flugsmälla trots att ni är djurvänner, och smäller ni kryp inför barnen, och hur förklarar ni i så fall detta?:)

• Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?
  • annpe

Nej, men ibland har de velat vara med och jaga med smällan:)

• Jenna03
    annpe skrev 2012-07-03 09:25:46 följande:
  • Martinisen

annpe skrev 2012-07-03 09:25:46 följande:

Det viktigaste är väl att man visar respekt, dvs inte slår ihjäl i onödan, inte skapr lidande osv. En snabb smäll med flugsmällan å sedan e de klart liksom!
  • annpe
    Martinisen skrev 2012-07-03 10:36:53 följande:

Det viktigaste är väl att man visar respekt, dvs inte slår ihjäl i onödan, inte skapr lidande osv. En snabb smäll med flugsmällan å sedan e de klart liksom!

Smack med flugsmällan bara :)
  • Jenna03
    annpe skrev 2012-07-03 11:15:53 följande:

Smack med flugsmällan bara :)
    Fast det är ju just det där nonchalanta "ihjälsmackandet" som jag vänder mig lite emot
  • annpe

Man får förklara att insekterna får vara ute, kommer de in där vi inte vill ha dem får man slå dem

• Martinisen

Exakt. Ute= låt leva Inne= Identifiera vilken sorts kryp det är, slå ihjäl eller släpp ut beroende på vad som är lättast

• Jenna03

Kanske ska man inte alltid välja det lättaste alternativet?

• annpe

Man ska kanske inte överdriva allt heller. Att kryp och andra varelser dör ibland hör till naturens gång:). Men visst, slå ihjäl i onödan ska man inte

Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?