• Jenna03

Hur hanterar ni kryp inför barnen?

Hej! Jag försöker alltid lära mina barn att man ska vara snäll mot alla djur. Häromdagen när det kom in en geting och en fluga i köket plockade jag fram flugsmällan ur städskåpet och smällde dem. Jag tänkte inte mer på det förrän jag såg att treåringen stirrade storögt på mig! Hur sjutton skulle jag förklara detta?  Har ni flugsmälla trots att ni är djurvänner, och smäller ni kryp inför barnen, och hur förklarar ni i så fall detta?:)

• Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?
  • Zirup

Jag försöker verkligen bita mig i kinden och klappa spindlar, skalbaggar och all sköns insekter hemma inför barnen. Det är dock ett djur som jag inte lyckats dölja min avsky inför och det är de spanska skogssniglarna, även kallade mördarsniglarna. När jag ser barnen ta upp min reaktion förstärker det min tro att man ändå skall försöka hålla sig neutral och inte överföra sina rädslor, fobier och dylikt på barnen. Kan leva med att tjejerna avskyr mördarsniglar, alla andra sniglar är nämligen helt okej. Min fyraåring förkunnade exempelvis stolt häromdagen att hon skall starta en snigelförskola för vinbärssniglarna när hon blir stor!

• Jenna03
    Zirup skrev 2012-08-02 22:10:40 följande:
    Jag försöker verkligen bita mig i kinden och klappa spindlar, skalbaggar och all sköns insekter hemma inför barnen. Det är dock ett djur som jag inte lyckats dölja min avsky inför och det är de spanska skogssniglarna, även kallade mördarsniglarna. När jag ser barnen ta upp min reaktion förstärker det min tro att man ändå skall försöka hålla sig neutral och inte överföra sina rädslor, fobier och dylikt på barnen. Kan leva med att tjejerna avskyr mördarsniglar, alla andra sniglar är nämligen helt okej. Min fyraåring förkunnade exempelvis stolt häromdagen att hon skall starta en snigelförskola för vinbärssniglarna när hon blir stor!

Gulligt med snigelförskola . Smäller du inte ens flugor med flugsmällan?
  • Regnig måndag
    Jenna03 skrev 2012-07-06 10:39:41 följande:

Frågan är väl om det egentligen SKA vara skillnad på djur och djur?:) Allt liv lika värdefullt och så vidare, men jag förstår precis hur du tänker, här smälls också flugorna för fullt!
    Fast så är det inte, inte ens människan är lika värd. Det anser jag att man ska lära barnet, att det är skillnad på fästing och människa beträffande värdet. Även beträffande att människan inte är lika värd utan endast det den producerar. Man kan säga till barn hur det borde vara men samtidigt berätta hur det faktiskt förhåller sig.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Zirup
    Jenna03 skrev 2012-08-02 22:13:34 följande:

Gulligt med snigelförskola . Smäller du inte ens flugor med flugsmällan?

Ja, hon älskar vinbärssniglarna. Och myrorna, blir egentligen tokig på att hon går och lägger smulor och sånt vid myrbona. Är lite rädd att de skall trivas för bra.

Nej men det beror på att vi har två katter som tar alla flugor. Eller vänta, myggor kan ju hända att vi smäller! Har inte haft den där fungeringen med att vissa är mer värda än andra tidigare men nu när någon nämnde fästingar så tar vi ju faktiskt dom. Jag plockar dom och låter barnen titta och sen spolar vi ner dem. 4-åringen har lite funderingar om varför de "biter sig fast" och jag har förklarat att de är hungriga. Faktum är att vi har haft en hel del sådana där samtal senaste dagarna, varför ekorren äter små fågelungar, varför fästingarna biter människor och varför det finns baciller (hon har tittat på En Cellsam historia). 

• Jenna03
    Zirup skrev 2012-08-02 22:28:36 följande:
     Ja, hon älskar vinbärssniglarna. Och myrorna, blir egentligen tokig på att hon går och lägger smulor och sånt vid myrbona. Är lite rädd att de skall trivas för bra. Nej men det beror på att vi har två katter som tar alla flugor. Eller vänta, myggor kan ju hända att vi smäller! Har inte haft den där fungeringen med att vissa är mer värda än andra tidigare men nu när någon nämnde fästingar så tar vi ju faktiskt dom. Jag plockar dom och låter barnen titta och sen spolar vi ner dem. 4-åringen har lite funderingar om varför de "biter sig fast" och jag har förklarat att de är hungriga. Faktum är att vi har haft en hel del sådana där samtal senaste dagarna, varför ekorren äter små fågelungar, varför fästingarna biter människor och varför det finns baciller (hon har tittat på En Cellsam historia). 

Roligt med nyfikna barn
  • annpe
     Ja, hon älskar vinbärssniglarna. Och myrorna, blir egentligen tokig på att hon går och lägger smulor och sånt vid myrbona. Är lite rädd att de skall trivas för bra. Nej men det beror på att vi har två katter som tar alla flugor. Eller vänta, myggor kan ju hända att vi smäller! Har inte haft den där fungeringen med att vissa är mer värda än andra tidigare men nu när någon nämnde fästingar så tar vi ju faktiskt dom. Jag plockar dom och låter barnen titta och sen spolar vi ner dem. 4-åringen har lite funderingar om varför de "biter sig fast" och jag har förklarat att de är hungriga. Faktum är att vi har haft en hel del sådana där samtal senaste dagarna, varför ekorren äter små fågelungar, varför fästingarna biter människor och varför det finns baciller (hon har tittat på En Cellsam historia). 

• Martinisen

Hon blir kanske biolog
  • annpe
    Martinisen skrev 2012-08-02 23:15:57 följande:

Hon blir kanske biolog
  • Zirup

Biolog, ja det är bra med ett andrahandsalternativ om det där med snigelfröken inte skulle funka...

• annpe
    Zirup skrev 2012-08-03 07:48:12 följande:
    Biolog, ja det är bra med ett andrahandsalternativ om det där med snigelfröken inte skulle funka...
Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?