Höghus skrev 2012-08-27 09:04:29 följande:
Måste bara tillägga att det finna mycket man som förälder måste göra för sina barn även om man inte tycker att det är varken roligt eller trivsamt. Jag HATAR lekparker. Jag HATAR att gå upp 7 på morgonen. Jag HATAR laga middag vareviga dag. Men jag biter ihop och gör det. För mina barns skull. För att det är det bästa för dem. Och att de mår bra och utvecklas optimalt gör mig lycklig.
Men jag kan lova att de där uppoffringarna du nämner får dig att må långt mycket mindre dåligt än uppoffringen att tvingas amma mot sin vilja. Oavsett av vilken anledning man inte vill detta. För det du nämner handlar inte om din kropp, det handlar inte om timslånga pass tolv gånger per dygn som amning lätt kan göra.
Jag blir lite förvånad att höra att så många fortfarande anser att man gör fel om man väljer sig själv i den här frågan. Ersättning är en ersättning - jag har inga bekymmer med att se varför amning är bättre ur många perspektiv. Men jag kan inte se likhetstecknet mellan ersättning och dåligt. Sämre alternativ - ja. Men att vara sämre än någonting väldigt bra säger ingenting om hur bra eller dåligt det är. Barn tar ingen skada av ersättning. Att riskera hård mage exempelvis är inte att ta skada. Tycker man det så borde man se sig om i världen lite mer. Och att gå miste om de många fördelarna med amning är inte heller givet en skada, på lång sikt tror jag inte att man ser någon skillnad på vilka som ammats och vilka som fått ersättning.