Helene70 skrev 2012-08-26 20:49:37 följande:
Sorry men det kliade så i fingrarna när jag läste ditt inlägg.
1) Man vet inte med 100% säkerhet veta vad varje kvinnas bröstmjölk innehåller såvida man inte gör en grundlig analys av varje mjölkprov.
Det har gjorts omfattande studier av bröstmjölkens näringsinnehåll och sammansättning av forskare världen över, som alla kommit fram till är att näringsinnehållet är förvånansvärt stabilt ("our detailed analysis shows that, in fact, human milk composition is remarkably constant" http://www.ajcn.org/content/54/1/69.full.pdf) och varierar inte i någon större grad mellan olika befolkningsgrupper eller olika kosthållning ("Race, age, parity, or diet do not greatly affect milk composition" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/392766). Inte ens i u-länder där kvinnorna haft en mycket näringsfattig kost har bröstmjölken skiljt sig nämnvärt från västerländska kvinnors bröstmjölk (har ingen länk men källan är Prentice, A.M., Paul, A., Prentice, A., Black, A., Cole, T., & Whitehead, R. (1986). Cross - cultural differences in lactational performance. In Maternal Environmental Factors in Human Lactation). Små förändringar sker i bröstmjölkens sammansättning; kolostrum som barnet får under första dygnen skiljer sig från den senare mjölken, under varje amningstillfälle blir mjölken blir fetare mot slutet och ju längre amningen pågår så anpassar sig protein- och fetthalten efter barnets ålder. Men i övrigt är bröstmjölkens näringsinnehåll konstant, om inte kvinnan lider av allvarlig (livshotande) sjukdom eller näringsbrist.
(Dessutom: man vet definitivt inte med 100% säkerhet innehållet i varje förpackning med ersättning heller, såvida inte varje sats testas innan den lämnar fabriken. Vilket bevisligen inte görs, här är en lista på fall där ersättning och babymat har återkallats de senaste åren pga kontamination av ex. bakterier eller främmande ämnen: http://www.ibfan.org/art/recalls_2010-2012-feb.pdf. Sen sker det också ofta att ersättningen inte återkallats trots problem,t.ex. för att det enligt tillverkaren inte finns tillräckligt med bevis för hur produkten kontaminerats: http://edition.cnn.com/2011/12/30/health/bacteria-infants-formula/index.html eller för att tester inte visar att något är fel trots att föräldrar rapporterat att barnen blivit sjuka av tillverkarens "förbättring" av receptet: http://www.news.com.au/business/companies/nestle-nan-ha-1-gold-baby-formula-making-children-sick/story-fnda1bsz-1226445965641)
2) Amning främjar INTE intelligensen! Artikeln du länkar till har en del år på nacken, en tid då ersättningarna inte innehöll de viktiga fettsyrorna som främjar hjärnans utveckling. Idag innehåller ersättningarna allt godis för bebisens hjärna.
Det spelar ingen roll fast du skulle skriva hela kommentaren med caps lock på, amning främjar intelligens på ett sätt som ersättning inte gör. Studien från ifjol som mätte kognitiv förmåga säger i princip samma sak som den något äldre studien, om yngre barn och deras kognitiva utveckling ("These differences suggest that breastfed children will be 1 to 6 months ahead of children who were never breastfed" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21839469) Missupfatta mig inte nu, jag tycker att det är oerhört viktigt och glädjande att det görs framsteg inom ersättningstillverkningen (för att ersättning bevisligen behövs), men att säga att tidigare skillnader endast berodde på fettsyror och att problemet därför nu är löst är att förenkla lite väl mycket. Det är inte endast näringen utan de bioaktiva ämnena i bröstmjölken som är viktiga för barnets(och främst då hjärnans) utveckling. Här ett utdrag ur artikeln som handlar om att bröstmjölk innehåller stamceller:
But what Dr Mark Cregan is excited about right now is the promise that his discovery [att bröstmjölk innehåller stamceller] could be the start of many more exciting revelations about the potency of breast milk.
He believes that it not only meets all the nutritional needs of a growing infant but contains key markers that guide his or her development into adulthood.
“We already know how breast milk provides for the baby’s nutritional needs, but we are only just beginning to understand that it probably performs many other functions,” says Dr Cregan, a molecular biologist at The University of Western Australia.
He says that, in essence, a new mother’s mammary glands take over from the placenta to provide the development guidance to ensure a baby’s genetic destiny is fulfilled.
“It is setting the baby up for the perfect development,” he says. “We already know that babies who are breast fed have an IQ advantage and that there’s a raft of other health benefits. Researchers also believe that the protective effects of being breast fed continue well into adult life.
“The point is that many mothers see milks as identical – formula milk and breast milk look the same so they must be the same. But we know now that they are quite different and a lot of the effects of breast milk versus formula don’t become apparent for decades. Formula companies have focussed on matching breast milk’s nutritional qualities but formula can never provide the developmental guidance.” http://www.sciencealert.com.au/news/20081102-16879-4.html
3) Angående längden så kunde jag inte läsa hela artikeln så jag kan inte uttala mig. Däremot så tänker jag spontant - HERREGUD, vad spelar det för roll om min son blir 182 cm i stället för 183??? Spelar det någon roll? Själv är jag 155 cm och har aldrig sett min "korthet" som en nackdel.
Hänvisar igen till Dr Mark Cregans kommentarer ovan. Längden i sig själv är förmodligen inte så viktig för de flesta av oss, men poängen är ju att utebliven amning som spädbarn påverkar barnets framtida utveckling och tillväxt. Att en sådan mätbar skillnad finns visar att ammade barn uppnår sin fulla potential (här i fråga om längd), men ersättningsmatade gör det inte. Samband mellan kroppslängd och livslängd säger ju något om vad en sådan skillnad kan innebära.
4) Ang. mental (o)hälsa så står det tydligt i länken "...could aid.." vilket INTE är samma som "minskar risken". Dessutom står det:
The mothers who breastfed for less than six months were younger, less educated, poorer, and more stressed, and were also more likely to be smokers than the mothers who breastfed longer.
They were also more likely to suffer from postpartum depression and their babies more likely to have growth problems.
Hmmmm...undra vad barnens mentala ohälsa kan bero på?
Du missade meningen där det stod: "Breastfeeding for six months or longer remained positively associated with the mental health and well-being of children and adolescents after the investigators adjusted for social, economic and psychological factors as well as early life events." Forskarna tog alltså dessa faktorer i beaktande och resultatet kvarstod. "Breastfeeding for less than 6 months compared with 6 months or longer was an independent predictor of mental health problems through childhood and into adolescence. " står det i abstraktet (tyvärr är inte hela artikeln tillgänglig gratis) http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022347609010361 Stress, förlossningsdepression och barnets tillväxtproblem kan också bero på samma sak: utebliven amning. Givetvis kan också förlossningsdepression och amningsproblem ha en gemensam orsak, så det kan vara svårt att veta vilket som kom först. (Något som det inte så ofta talas om är att många mammor upplever nedstämdhet och depression när de slutar amma, även om det är ett planerat amningsavslut http://www.huffingtonpost.com/2012/02/26/weaning-depression-link-breastfeeding-postpartum-depression_n_1301233.html.)
5) Vad gäller samband mellan utebliven amning och övervikt så finns det omfattande studier som visar att det inte är några skillnader mellan flaskmatade och ammade vuxna.
Exempel:
www.dailymail.co.uk/health/article-200072/Bre...
Daily Mail-artikeln du länkade till hade varken publiceringsdatum eller korrekt angivna källor, så det är svårt för mig att uttala mig om deras trovärdighet men visst, jag är medveten om att det finns studier som funnit lika stor andel överviktiga bland ammade som bland ersättningsmatade barn. Däremot visar denna analys av sammanlagt 61 studier (med totalt nästan 300 000 deltagare) att det finns ett samband mellan ersättning och övervikt: http://pediatrics.aappublications.org/content/115/5/1367.full. Den här studien som visar på skillnader i kroppskomposition (de flesta studier mäter BMI, här har man istället fokuserat på andelen fett i kroppen) verkar också intressant, tyvärr finns inte hela texten tillgänglig gratis eftersom den är så färsk: http://www.ajcn.org/content/95/3/656.abstract.
6) E.T.C.....
Hur vi än vrider och vänder på det så finns det inte ett enda skäl som inte är godtagbart för att en mor skall välja bort amningen.
Om vi nu skall börja styra föräldrarnas val "för barnens skull" så skall väl först och främst följande grupper inte ha barn överhuvudtaget: arbetslösa, feta, lågutbildade, personer med dålig ekonomi, personer som inte lever i en lycklig relation,.. Eller? Det finns viktigare faktorer än bröstmjölk som avgör ditt barns framtid och den viktigaste faktorn är DU som förälder. Är du intelligent så blir ditt barn sannolikt intelligent. Är du mentalt stabil så blir ditt barn mentalt stabilt. Äter du välbalanserat så ökar du barnets chanser att leva sunt som vuxen....
Jag tycker du verkar vara väldig skarp men dock en smula amningsfanatisk
Jag håller delvis med dig om att inte styra föräldrar, men tyvärr så styrs föräldrar hela tiden av den rådande amningskulturen i vårt samhälle där amning "rekommenderas" men inte stöds tillräckligt och där ersättning erbjuds som den enkla lösningen på alla amningsproblem, oavsett om de kunde lösas på andra sätt eller helt enkelt aldrig var ett problem. Det finns så många missuppfattningar, myter och desinformation om amning (behöver bara läsa på detta forum...) att man häpnar och samtidigt tillskrivs ersättning en massa positiva egenskaper som helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten. Tyvärr finns det även vårdpersonal som inte tycks vara särskilt pålästa varken om amning eller om hälsoriskerna med ersättning. Du och övriga här försöker tillskriva mig åsikter som jag inte har (samt använda laddade ord som fundamentalistiskt eller amningsfanatisk - det är ju alltid lika trevligt, när man själv försöker vara saklig och hålla god ton), men det enda jag och andra amningsförespråkare egentligen vill är att föräldrar (och speciellt mammor, eftersom utebliven amning innebär direkta hälsorisker för mamman) ska ha rätt till evidensbaserad amningsinformation, råd och stöd, samt rätt att få veta vilka risker utebliven amning innebär. Den här artikeln av Katherine Dettwyler förklarar exakt det jag vill säga om amning http://www.lactivistleanings.com/education/is-breastfeeding-advocacy-anti-feminist-an-essay-by-katherine-a-dettwyler/
Min personliga åsikt är att det inte finns några goda skäl att aktivt välja bort amning om en har förutsättningar att kunna amma, men jag undvek medvetet ordet "godtagbara" i mitt första inlägg, för hälsovården och samhället måste ju självklart godta en kvinnas val att inte amma - oavsett skäl. Ingen kan tvinga henne. Kvinnans "rätt till sin kropp" har jag dock svårt att förstå att någon använder som argument. Det är ju ens eget barn det handlar om, inte någon främling som begår ett övergrepp på dig? Du har bärt barnet i nio månader och gett hen näring via din kropp, fött fram hen (genom din fitta för guds skull, som kommer att ta flera veckor om inte månader att läka ordentligt) efter flera timmars våndor och förlossningssmärtor, men nu när barnet vill göra som alla nyfödda när de landat på mammas mage och kravla upp till ditt bröst och amma, då säger du stopp? För att det är dina bröst som endast du har rätt till? Jag skulle nog säga att din bebis har lika stor rätt till dem, du skulle inte ens ha några bröst om det inte vore för att de har en viktig funktion att fylla...