Fru Hansson skrev 2012-07-08 15:51:15 följande:
Om samhället vore lika "generösa" och förstående som ni i inläggen här ovan så behövde ju verkligen inte så många känna sig ifrågasatta. Men det är ju ändå så att man alltid måste förklara varför man inte ammar och aldrig varför man gör det! Har någon någonsin fått frågan, "jaså du tänker amma, varför då?"
Personal på mvc, bb och bvc har nog inte alltid den bästa retoriken, jag tror det är framför allt där som många känner sig ifrågasatta och även illa bemötta. Och så borde vi sluta se det som en självklarhet att alla vill amma.
Du undrar alltså varför ingen frågar mammor som ammar varför de ammar?? Om vi nu bortser från det faktum att folk
visst gör det (åtminstone så fort barnet uppnår en viss ålder eller om du stöter på svårigheter med amningen), så vill jag gärna ställa en motfråga: frågade någon dig när du var gravid varför du gav fostret i livmodern näring via moderkakan? Nej, tänkte väl det, för det är ju inget man
väljer att göra, det är en naturlig biologisk funktion. Och lika naturligt som det är att fostret får näring från mamman via moderkakan, precis lika naturligt är det att spädbarnet får näring från mamman via brösten. Amning är inget val det är en biologisk funktion och en rättighet, det är både mammans och barnets rättighet att få amma om de vill, och samhället har en skyldighet att ge (bättre) amningsstöd. Att däremot välja bort amning och ersätta barnets naturliga näring, människomjölken, med en dålig imitation gjord på komjölk blandat med kemiskt utvunna vitaminer, mineraler och tillsatsämnen (läs här om vad bröstmjölk respektive ersättning innehåller:
http://www.bcbabyfriendly.ca/whatsinbreastmilkposter.pdf), det är ett val som kan ifrågasättas. (Och om nu alla som ger ersättning är så säkra på sitt val så borde det väl tåla att ifrågasättas?)
För även om jag tycker att det är fantastiskt att ersättning finns för de barn vars mammor hör till de cirka 2% som inte har förutsättningar att kunna amma pga medicinska skäl, så tycker jag att det är oerhört sorgligt att en del mammor väljer ersättning och tror (intalar sig själva eller är felinformerade?) att det är ett fullgott alternativ. Som om valet mellan bröstmjölk och ersättning vore som att stå i matbutiken och välja mellan kyckling eller fisk till middag. Och inte ett val som påverkar barnets utveckling och hälsa under den mest kritiska tillväxtperioden i en människas liv (se hälsoriskerna med att välja bort amning här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK52680/). Min åsikt är att det inte finns några goda skäl till att välja bort bröstmjölk, om det alltså är ett aktivt val och något man själv kan påverka. Medicinska orsaker, sjukdomar eller tillstånd som man inte kan påverka är givetvis en helt annan sak, då väljer man ju inte bort något utan gör det bästa man kan för sitt barns och sin egen hälsa enligt de förutsättningar man har.
Nu kommer en del av er att provoceras något oerhört av min åsikt och tala om för mig att sköta mig själv och strunta i hur andra väljer att mata sina barn, men då hänvisar jag er gärna till denna fantastiska text:
http://www.thealphaparent.com/2011/10/why-way-you-feed-your-baby-is-my.html.
(Jag går dock inte omkring och antastar flaskmatande föräldrar och ifrågasätter varför de valt bort amning. Om ingen uttryckligen frågar min åsikt så säger jag inget och om diskussionen leder in på det ämnet gör jag mitt yttersta för att vara diplomatisk och saklig gentemot flaskmatande föräldrar. Men det här är ett diskussionsforum på internet och jag svarar på frågan som TS ställer. Tack för mig.)