• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PumpkinQueen
    Tinzu skrev 2012-12-23 14:07:02 följande:

javisst, men det får man väl lära dom att andra lär sig annorlunda, och det får man acceptera, vill dom börja använda hen så får dom väl göra det, men det betyder inte att jag och sambon kommer att börja kalla dom för hen, hur mycket dom än skulle böna och be Tungan ute

Varför skulle du kalla dina barn för hen när du pratar med dem? Brukar du säga "Tindra, kan hon vara snäll och räcka mig osten?" när du pratar med dottern? Eller "Kevin, nu får han ta på sig stövlarna och följa med mamma!" när du hämtar sonen på dagis? Själv brukar jag använda "DU" i sådana lägen, men det är ju så klart inte könsbundet så jag antar att det kanske är offensive för alla er som tycker att könet är det absolut viktigaste med en människa.
  • PumpkinQueen
    jajja skrev 2012-12-23 12:57:52 följande:

Nej det är klart att man inte ord jag använder ofta, jag som jag skrev var det min son som föreslog detta ord... Tycker bara att Gubbkärring låter lika dumt som hen. Jag använder varken första ller andra ordet i mitt dagliga språk.

...är det möjligtvis så, att du fått för dig att en "hen" måste vara en person som inte har något kön? Är det därför "gubbkärring" känns så omåttligt roligt som jämförelse?
  • Anonym (Haha)
    PumpkinQueen skrev 2012-12-27 11:55:18 följande:

Varför skulle du kalla dina barn för hen när du pratar med dem? Brukar du säga "Tindra, kan hon vara snäll och räcka mig osten?" när du pratar med dottern? Eller "Kevin, nu får han ta på sig stövlarna och följa med mamma!" när du hämtar sonen på dagis? Själv brukar jag använda "DU" i sådana lägen, men det är ju så klart inte könsbundet så jag antar att det kanske är offensive för alla er som tycker att könet är det absolut viktigaste med en människa.
    PumpkinQueen skrev 2012-12-27 11:57:48 följande:

...är det möjligtvis så, att du fått för dig att en "hen" måste vara en person som inte har något kön? Är det därför "gubbkärring" känns så omåttligt roligt som jämförelse?
    Kan inte sluta skratta åt vissa henmotståndares idiotiska missförståndSkrattande

• nihka
    mojnemenito skrev 2012-12-23 02:54:25 följande:
    jag får väl skylla på att jag skrev för snabbt och är flerspråkig. My bad.
    Du behöver inte skylla dina språkliga tillkortakommanden på något utan bara leva och lära vidare.

Mitt syfte med att påstå att jag finner det irriterande med stor bokstav mitt i meningar var att lyfta att det går att irritera sig på allt (och alla) inklusive hen om man vill och låta bli om man vill.

Jag tycker inte det är irriterande med stor bokstav mitt i meningar, iaf inte här och inte i så korta texter.  
  • Anonym (Haha)
    nihka skrev 2012-12-28 12:50:27 följande:
    Du behöver inte skylla dina språkliga tillkortakommanden på något utan bara leva och lära vidare.

Mitt syfte med att påstå att jag finner det irriterande med stor bokstav mitt i meningar var att lyfta att det går att irritera sig på allt (och alla) inklusive hen om man vill och låta bli om man vill.

Jag tycker inte det är irriterande med stor bokstav mitt i meningar, iaf inte här och inte i så korta texter.  
    Så sant, det finns verkligen alltid något som man kan reta sig på. Jag finner ord som tex glupsk, mustig och smutt oerhört irriterande. Men att starta en tråd om det eller på andra sätt klaga på dem som använder dessa ord är mig fjärran. Eftersom jag tycker att alla har rätt att använda de ord de vill, så länge de inte är direkt kränkande (och nej, ingen kan väl på allvar påstå att hen är kränkande?).
  • Förälder111

Allting går att sälja med mördande reklam, även "hen".

På 70-talet förekom det att flickor och pojkar i förskolan uppmuntrades till att klä av sig nakna och utforska sin sexualitet tillsammans. Idag är det ganska ute.
    Däremot är det fortfarande lika aktuellt att politiskt överaktiva klickar använder sitt inflytande för att försöka indoktrinera barn på olika sätt. Just nu handlar det om avkönifiering.

Som förälder, märker man ganska tydligt att förskola och skola har en tydlig agenda.I förskolan delades föräldrarna upp i grupper som skulle komma med förslag hur man gör pojkar och flickor mer lika varandra. Pojkar skulle uppmuntras att klä sig i klänning var ett förslag.
    Idag, när barnet går i skolan, har alla han och hon bytts ut mot "hen". Inga föräldrar använder ordet. Skolan gör det hela tiden. Pekpinnen kan inte vara tydligare. Anpassa Er!
    Det finns ord som uppstår och utvecklas naturligt, som t ex dagis och fritis. Hen är inte ett sådant ord. Det används huvudsakligen i skolor och massmedia, mer sällan i dagligt tal.
    Det är svårt att slita sig från misstanken att det finns en länk till de energiska och inflytelserika grupper som själva inte riktigt vet om de är man eller kvinna, och gjort det till sin livsuppgift att främja odlandet av könlöshet och homosexualitet.

• Anonym (g)
    Tinzu skrev 2012-12-23 14:07:02 följande:

javisst, men det får man väl lära dom att andra lär sig annorlunda, och det får man acceptera, vill dom börja använda hen så får dom väl göra det, men det betyder inte att jag och sambon kommer att börja kalla dom för hen, hur mycket dom än skulle böna och be Tungan ute
    Vet du inte hur ordet ska användas är det ju bara bra att du inte använder det!
  • Förälder111

Hej Anonym (G). Det var snabbt svarat. Här kommer ett snabbt gensvar:
    Om mitt barn i skolan lärs att använda ordet "hen", och det finns genuspolitisk agenda bakom detta, räcker det inte för mig, att polisen inte jagar mig för att jag struntar i att använd ordet.

• Anonym (g)
    Förälder111 skrev 2016-02-14 13:36:54 följande:

Hej Anonym (G). Det var snabbt svarat. Här kommer ett snabbt gensvar:
    Om mitt barn i skolan lärs att använda ordet "hen", och det finns genuspolitisk agenda bakom detta, räcker det inte för mig, att polisen inte jagar mig för att jag struntar i att använd ordet.

Har jag skrivit att du ska använda ordet? Nej, det har jag inte. Men sätt problemen i proportion. Något är fel om man i Sverige upprörs över detta.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!