• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Quintus Zebra
    Element skrev 2012-11-09 22:13:30 följande:
    www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article15751811.ab

I artikeln framgår det med all önskvärd tydlighet att det är en man. Var hen inte bara till för när man inte kände till könet?

Nej, inte bara. Rubriken ovan är ju ett bra exempel på varför ett könsneutralt personligt pronomen kan vara användbart.

T.ex. när en författare/journalist vill dölja könet av dramaturgiska skäl. Ordet hen skulle ju vara ett bra hjämedel i många deckarromaner där författaren inte vill avslöja en mördares kön. Det skulle också vara användbart i en artikel där journalisten av sekretesskäl inte vill avslöja något om personen.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Element
    Quintus Zebra skrev 2012-11-10 08:52:36 följande:

Nej, inte bara. Rubriken ovan är ju ett bra exempel på varför ett könsneutralt personligt pronomen kan vara användbart.

T.ex. när en författare/journalist vill dölja könet av dramaturgiska skäl. Ordet hen skulle ju vara ett bra hjämedel i många deckarromaner där författaren inte vill avslöja en mördares kön. Det skulle också vara användbart i en artikel där journalisten av sekretesskäl inte vill avslöja något om personen.
    Så var inte fallet ovan, Aftonbladet är ju belamrat med så kallade intellektuella som antingen tillhör "kultureliten" eller förtvivlat gärna vill vara en del av den. Det är ganska uppenbart att det inte handlade om dramaturgiska skäl i det här fallet utan om ett politiskt statement.
  • nihka
    Quintus Zebra skrev 2012-11-10 08:52:36 följande:

Exakt. Bra dramaturgisk effekt här. Först talas det om att någon, hen, skriver och sedan inne i tidningen i själva artikeln står det vem det är och när man avslöjat namnet används han i stället för hen
  • Quintus Zebra
    Element skrev 2012-11-10 14:35:03 följande:
    Så var inte fallet ovan, Aftonbladet är ju belamrat med så kallade intellektuella som antingen tillhör "kultureliten" eller förtvivlat gärna vill vara en del av den. Det är ganska uppenbart att det inte handlade om dramaturgiska skäl i det här fallet utan om ett politiskt statement.

Det fick ju effekten att man inte visste vilket kön författaren hade förrän inne i artikeln.

På vilket sätt är det upprörande?

Exakt vilket politiskt statement då? Att människor av båda könen kan vara författare?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Aaliyah

Det är inte så klurigt; använd inte hen om ni inte vill, men respektera att andra gör det. Jag säger inte neger men jag skulle aldrig komma på tanken att förbjuda andra att göra det.

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Butterscotch
    nihka skrev 2012-11-09 00:35:42 följande:

Jo, jag påstår att en gång använde man ordet oäkting till det vi idag kallar barn och att förändringen var politisk. Det är inte att hitta på. Jag kan även lägga till att myndigheter ändrade i texter för att implementera den förändrade synen - exempelvis i lagtexter så nog var det bytet styrt alltid och det på ett sätt som hen inte är.

Menar du möjligen oäkting = KÄRLEKSbarn? För det stämmer ju.
  • FMGA
    Element skrev 2012-11-10 14:35:03 följande:
    Apropå Aftonbladet så tycks det vara en trend bland missnöjesopportunisterna att söka exempel utanför normen och generalisera utifrån dessa.

En nyttig övning skulle kunna vara att gå igenom samtliga personliga pronomen i Aftonbladet för detta datum, klassa dem som han, hon, hen, vi etcetera och göra en tabell över deras frekvens.

Därefter blir det möjligt för missnöjesopportunisten att ställa sig frågan varför hen reagerar som hen gör när hen utnämner enskilda exempel till generella sanningar eller politiska statements.
  • nihka
    Butterscotch skrev 2012-11-10 16:56:11 följande:

Menar du möjligen oäkting = KÄRLEKSbarn? För det stämmer ju.

Ja, kärleksbarn är ju ett jättebra exempel på hur ord speglar samhället vi lever i. Kärleksbarn och oäkting var ju synonymer och medan oäkting förblivit ett negativt ord har kärleksbarn betydelseförskjuts åt det positiva hållet. I lagens mening finns bara barn, inga oäktingar eller kärleksbarn och det var ett politiskt beslut att ändra i textningen.
  • Anonym (Japp!)

Här kommer två exempel på hur "hen" kan användas, ett sämre sätt och ett bättre sätt:

1) (sämre sätt) "åh, vilken söt flicka du har! Hon är så söt!" "Säg inte hon, hen är en hen!"

2) (bättre sätt) "jag är gravid" "åh vad roligt, det hade jag inte kunnat gissa!" "Ja, hen är bara 1 cm än så länge"

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!