• oOOo  oOOo

Jag hatar HEN!!!

Quintus Zebra skrev 2012-10-05 09:27:13 följande:
    Hjälp mig! 
    Du måste tyvärr tänka lite själv också

Här är ett annat exempel på hur mycket bättre folk jobbar med lite bättre incitament

Under kommunistiska sovjetunionen fick medlemmarna i kolchoserna behålla en lite del för privat odling. Dessa markområden var små ca 0.4ha(ansedda så små att de inte skulle kunna försörja en familj).

1938 bestod 3.9 procent av jordbruksmarken av sådana små privatägda jordbruk men 1937 producerades 21.5 procent av grödan på sådana markområden.

Källa: Collective Farming in Russia: a political study of the Soviet Kolkhozy by Roy D. Laird, p. 120

Det belyser ganska klart hur mycket mer produktiv man blir när incitamenten att arbeta är högre

• oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 09:43:22 följande:
    Ja, det exemplet var bättre. Knappast tillräckligt för att bevisa tesen dock. Fast jag förstår inte hur incitamenten för att jobba försvinner om de traditionellt kvinnliga yrkena skulle värderas högre?
    Nej, för det krävs att tänka i flera steg. Kan tyvärr inte hjälpa dig med det. 

Ett tips är att det inte handlar om feltänket i "värderas högre", vem värderar?
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 09:59:18 följande:
    Du kan dock hjälpa mig med att belägga dina påståenden.
    ...

Du har väl samma skyldighet att belägga dina förklaringar som genusvetarna har?
    Skillnaden är väl att jag inte begärt några belägg för något. Jag har presenterat min syn på det underbyggt med lite exempel.

Vissa feltänk är ju uppenbara eftersom de bygger på okunskap tex synen på hur arbete värderas. Ett arbetes värde är inte något som bestäms, det ges av omständigheterna och förändras med tiden.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 09:59:18 följande:
    Samhället värderar. Människor värderar. Kulturer värderar. Löner sätts inte av naturlagar, de sätts av människor. Subjektiva människor som varje sekund påverkas av sina värderingar.
    Precis, löner är något man som arbetstagare antingen accepterar eller förkastar. Accepterar men en lön har man satt sitt värde på det arbetet.

Därför fungerar det inte med kvinnor som tar ett jobb och sedan klagar på lönen. Om lönen inte är tillräckligt hög, ta inte jobbet. Simple as that. 
  • oOOo  oOOo
    Daddy Cool skrev 2012-10-05 10:26:34 följande:
    Journalist (till Tomas Brolin i sjuksängen): Ska du börja läsa böcker nu?

Tomas Brolin: Så sjuk blir jag aldrig!
    Haha
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 10:33:10 följande:
    Självklart är ett arbetes värde något som bestäms. Hur skulle det annars komma till? Genom ett samtal från gud?
    Genom samtal mellan arbetsgivare och arbetstagare. Nu gör du dig dumare än vad du är.
  • oOOo  oOOo
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 10:33:57 följande:
    Genom samtal mellan arbetsgivare och arbetstagare. Nu gör du dig dumare än vad du är.
    *dummare, är ett dumt ord att stava fel
  • oOOo  oOOo
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 10:34:54 följande:

Du verkar ha missförstått, trots att jag förklarat det här för dig förut. Jag tar det en gång till:

Feminism är att anse att kvinnorna har mindre makt och fördelar i samhället än män, att anse att detta är fel och att man bör göra något åt det. Effekten av att ge kvinnorna samma rättigheter och skyldigheter som män är att samhället blir mer jämställt. <------notera att det inte står något om att rädda världen eller att kämpa för någonting annat än att se till att kvinnor får samma rättigheter/skyldigheter som män.
    Ibland vill feminister göra gällande att de kämpar mot all ojämställdhet. 
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 10:36:37 följande:
    Ja, det är ju ett ett allt vanligare resonemang i dessa marknadsliberala tider. Att ansvaret för samhällsutvecklingen alltid ligger hos de individer och arbetare som i verkligheten har minst makt över samhällsutvecklingen.

Själv anser jag ju att det största ansvaret faktiskt ligger hos de som har allra mest makt. Och att det är de som bör ställas till svars för sina handlingar. Och inte tillåtas skylla på diffusa ekonomiska teorier.
    Hur som helst kommer man inte ifrån att de som klagar över värdet på sina jobb är de som själva sätter värdet genom att acceptera lönen.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 10:42:16 följande:
    Så att så gott som alla lärare i Sverige har ganska lika löner är ren slump?
    Nej, det beror på att många accepterar liknande lön om nu så är fallet.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!