• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Plutteli
    Anonym (Höna) skrev 2012-07-22 19:59:32 följande:
    Hen är ett engelskt ord och betyder "höna" punkt.
    Fart betyder prutt på engelska så det så!
    Barn betyder Lada på engelska, punkt!
    Fanny betyder fitta på engelska, basta!
    Kola betyder svans på Spanska, inget annat!

Eller så inser du liksom jag att vi bor i Sverige och pratar svenska. Att ord på svenska kan betyda annat på andra språk eller ha flera betydelser i svenskan (som tex fil) kan väll inte komma som en nyhet för dig?
  • Anonym

Jag tycker vi ska skrota det ordet och låta det falla i glömska.

• Mästaren
    Plutteli skrev 2012-07-22 20:10:56 följande:
    Fart betyder prutt på engelska så det så!
    Barn betyder Lada på engelska, punkt!
    Fanny betyder fitta på engelska, basta!
    Kola betyder svans på Spanska, inget annat!

Eller så inser du liksom jag att vi bor i Sverige och pratar svenska. Att ord på svenska kan betyda annat på andra språk eller ha flera betydelser i svenskan (som tex fil) kan väll inte komma som en nyhet för dig?

För att inte tala om alla ord som har två betydelser även om man håller sig till samma språk ... 

Hon 
    Fiskar
    Damm 
    Klar 
    Balle 
    Kor 
    Ren

Och så vidare    
  • Anonym
    Mästaren skrev 2012-07-22 20:19:20 följande:
    För att inte tala om alla ord som har två betydelser även om man håller sig till samma språk ... 

Hon 
    Fiskar
    Damm 
    Klar 
    Balle 
    Kor 
    Ren

Och så vidare    
    Med reservation för att balle bara har två betydelser om man räknar med den skånska. Tre, med den nystockholmska
  • Anonym (Höna)

Idiot är väl ändå samma på ganska många språk.....för övrigt stavas "väl" med ett "l" aldrig två;)

• Anonym (eva)
    Plutteli skrev 2012-07-22 19:53:13 följande:
    Nu hakade jag på Bönan, men vad hon egentligen mena vet jag inte.

"Den" och "Det" kan vara subjekt precis som "Hon" och "Han", "Adam" eller "Eva" beroende på situation. Dessutom är det bättre att vara ett subjekt än ett objekt tvärt emot vad Bönan säger. Subjekten GÖR något, objekten är föremål för handling.

Tex i följande mening: "Boris sparkar på bollen" så är BORIS ett SUBJEKT, dvs den som utför en handling medan BOLLEN är ett OBJEKT, alltså "den" som utsätts för handlingen. Alltså är det bättre att subjektifieras än att objektifieras. Tror Bönan blandat ihop det lite ;) (Grammatiklektionen här var mest riktat till Bönan eftersom jag misstänker att hon läser här ändå ;) )
    Jo, jag kan ju själva grammatiken, det är just därför jag undrar.
    Såväl "kvinnan", "mannen" som "han" eller "hon" (eller "hen") - kan ju alla vara subjekt! Däremot är "han" "hon" och "hen" pronomen. Jag fick därför inte ihop meningarna om subjektivisering rent logiskt.

(jag ville inte mästra på nåt sätt, bara förstå hur de menade).
  • Anonym (Höna)

Pronomen ( istället för namn) är en ordklass, subjekt är en satsdel= två olika saker

• Mästaren
    Anonym skrev 2012-07-22 20:40:56 följande:
    Med reservation för att balle bara har två betydelser om man räknar med den skånska. Tre, med den nystockholmska

Javisst, den hade jag med för att den pubertala sidan av mig tycker att det är roligt
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-22 17:44:59 följande:
    Du har uppenbarligen missuppfattat rejält. Personer som använder hen gör det inte för att alla ska bli likadana utan just för att alla är olika.

En människa kan antingen vara
    - en kvinna
    - en man
    - en person som är intergender
    - annat

Säger man hen i de fall man inte känner till kön/könsidentiet täcker man in alla alternativ. Säger man han om en person man tror är en man kan det bli fel eftersom hen kanske i själva verket är en transkvinna, och alltså bör omtalas som hon.

Han syftar på en man och inget annat. Hon syftar på en kvinna och inget annat. Hen syftar på man, eller kvinna, eller intergender, eller annat. Större variation alltså.

Förstår du nu varför personer som använder hen inte är ute efter att göra alla likadana?

Fast det är du som missförstår. För om folk kan vara mer än två olika saker, så blir alla likadana. Japp, så ÄR det bara, det är NATURLIGT och så har det ALLTID VARIT. Kolla till exempel in hårfärg - det finns bara blont och brunt. Ja, och så några rödtoppar, men det är så ONATURLIGT att man i århundraden försökte utrota dem, tex genom att kalla dem häxor, eller hata irländare!! Tungan ute
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!