• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym (eva)
    Anonym (Höna) skrev 2012-07-23 08:30:35 följande:
    Att Hen faktiskt inte finns i svenska språket, tack o lov!!!
    Det finns ju uppenbarligen eftersom många använder det. Om bara ett par år kommer det också att finnas i SAOL, vänta och se bara.

Själv är jag heller inget fan av ordet, men det beror bara på att jag måste vänja mig. Jag börjar precis vänja mig vid "snippa" utan att få konvulsioner - snart är jag nog även bekväm med "hen". 

Den här debatten har i alla fall fått mig mer välvilligt inställd till "hen" , eftersom motståndarnas enda argument verkar vara ett stort missförstånd! Det ska ju inte ersätta "han" och "hon"...bara finnas som ett alternativ i den stund man inte vet (eller av andra skäl inte vill säga) könet.  Det är ju en berikning av språket! Sen kan man av oförklarliga skäl bara ha svårt för det (som jag).

Höna-argumentet är ju bara urlöjligt. Det finns massor av ord som betyder nåt annat på nåt annat språk, som många andra påpekat. Säg som det är bara; "Jag stör mig på ordet, helt enkelt, men jag har egentligen inga logiska skäl."  Det är tillåtet att tycka så!  
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2012-07-23 11:21:17 följande:

Östra bebisen kanske? Den östa bebisen (typ vattenöst, döpt).

Nä, söta ska det ju vara...

Du ser, jag behöver språkförenklingar med min tangentbordsdyslexi.    

hehehe
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (eva) skrev 2012-07-23 11:30:55 följande:
    Det finns ju uppenbarligen eftersom många använder det. Om bara ett par år kommer det också att finnas i SAOL, vänta och se bara.

Själv är jag heller inget fan av ordet, men det beror bara på att jag måste vänja mig. Jag börjar precis vänja mig vid "snippa" utan att få konvulsioner - snart är jag nog även bekväm med "hen". 

Den här debatten har i alla fall fått mig mer välvilligt inställd till "hen" , eftersom motståndarnas enda argument verkar vara ett stort missförstånd! Det ska ju inte ersätta "han" och "hon"...bara finnas som ett alternativ i den stund man inte vet (eller av andra skäl inte vill säga) könet.  Det är ju en berikning av språket! Sen kan man av oförklarliga skäl bara ha svårt för det (som jag).

Höna-argumentet är ju bara urlöjligt. Det finns massor av ord som betyder nåt annat på nåt annat språk, som många andra påpekat. Säg som det är bara; "Jag stör mig på ordet, helt enkelt, men jag har egentligen inga logiska skäl."  Det är tillåtet att tycka så!  
    {#emotions_dlg.flower}
  • PumpkinQueen
    stjärnklar skrev 2012-07-21 08:46:45 följande:
    Jag gillar inte heller den absurda könsneutraliseringen. Vi är olika helt enkelt. Tänk vad trist det skulle vara om alla vore lika, alla tyckte lika, alla tyckte lika. Det går utmärkt att skriva " h*n" om man inte vill avslöja genus. Sedan finns det ju andra sätt också att bevara könshemligheten. "barnet gjorde det eller det" "läkaren sa si och så" själv använder jag aldrig hen eftersom jag tycker det är ett vedervärdigt ord. Ni som använder ordet: Hur kan ni?
    Jag har absolut inga problem med att vara olika. Det jag ogillar är tanken att JAG skulle vara lik alla andra kvinnor. Att vi skulle ha något gemensamt bara för att vi har samma sorts könsorgan. Att jag skulle vara representant för Det Kvinnliga Könet. Det är jag helt enkelt inte. Du kan inte tro att du vet en massa saker om mig, bara för att du känner till vilket kön jag har. Jag är en person, inte ett kön.
  • Veladis

Jag har inte märkt av ngn könsneutralisering - vem vill ha det? Feminism t ex handlar om värderingar, inte om att göra om biologi.  

• Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2012-07-23 11:47:48 följande:
    Jag har inte märkt av ngn könsneutralisering - vem vill ha det? Feminism t ex handlar om värderingar, inte om att göra om biologi.  

Samma sak ju!!! Tungan ute
  • Veladis

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, språk lever sitt eget liv. Lansera ord  bara sådär för att ngng vill det funkar inte, det är ifall ordet känns relevant, praktiskt och användbart som avgör, om folk tar det till sig. Jag kan nämna några, till skillnad från hen, mer eller mindre "lanserade"  ord:

Förskollärare & förskola: Heter det officiellt sedan 1998, inte dagisfröken och daghem/dagis. Ny läroplan, kampanj för orden. Men hur många säger det, nu 14 år efteråt? Inte ens i media används de korrekta orden särskilt ofta. Så på sätt och vis kan man fortfarande säga att det heter "dagis" eftersom det är det ord som den absoluta majoriteten använder. Ordet dagis fanns sedan innan, är rotat och lätt&enkelt, alla fattar vad man menar. Fast så heter det ju inte "på riktigt"...   (Jag säger förskola och förskollärare - eftersom jag ÄR förskollärare och jobbar på förskola. jag tycker att man ska använda de korrekta orden, men eftersom jag har språk som hobby förstår jag varför folk fortfarande säger dagis i så stor utsträckning).

Snippa: Lanserades av RFSU för ca 10 år sedan och fick ganska stor genomslagskraft ganska snabbt, kanske först via förskolorna (ha!). Många uppgav sig ha saknat ett lättillgängligt, neutralt ord på flickors könsorgan. Undersökningar t ex här på Fl visar att det är det ord som flest använder. Där fansn ett behov - ordet togs emot till största delen positivt och används i stor utsträckning.   

• Veladis

Men hen - debatten den här våren handlar i grunden om ett ord som användes i en busig barnbok på ett av Sveriges mindre bokförlag. "Lanseringen" där handlar i så fall om den intensiva proteststorm som, med ett totalt missförstånd i bagagaet, intensivt känenr att de måste hata ordet och skapar sådana här trådar. Räkna antalet "jag hatar hen"-trådar på FL och "hen kan du vara själv, gubbkäring" på facebook jämfört med positivt inställda lanseringstrådar... 

Och sen kan man gärna räkna hur många som kapitalt missförstått ordet och bedriver någon slags anti-hen-hysteri för att de tror att dödsmördarsufragetterna som använder hen ska fräta bort deras kön med syra och tvångsklä dem i beige overall. 

• LunaLunatic

Dagis? Pfft, nymodigheter! Barnträdgård heter det, där de små barnen kan rota sig och växa...

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym
    Veladis skrev 2012-07-23 12:10:34 följande:

Men hen - debatten den här våren handlar i grunden om ett ord som användes i en busig barnbok på ett av Sveriges mindre bokförlag. "Lanseringen" där handlar i så fall om den intensiva proteststorm som, med ett totalt missförstånd i bagagaet, intensivt känenr att de måste hata ordet och skapar sådana här trådar. Räkna antalet "jag hatar hen"-trådar på FL och "hen kan du vara själv, gubbkäring" på facebook jämfört med positivt inställda lanseringstrådar... 

Och sen kan man gärna räkna hur många som kapitalt missförstått ordet och bedriver någon slags anti-hen-hysteri för att de tror att dödsmördarsufragetterna som använder hen ska fräta bort deras kön med syra och tvångsklä dem i beige overall. 

Det som är spännande med just den boken är att hen inte är det enda "konstiga och nya" ordet som användes. Varför blir det inga hetsiga debatter över "morbroster", till exempel?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!