• Flo

Är dina barn döpt efter ett "tema"?

Berätta gärna vilka namn dina barn har och varför barnen heter som de gör. Hur kom ni på idén till temat?
    Jag känner bara en familj som döpt sina barn efter tema: 
    Det är 4 flickor som heter Dahlia, Viola, Jasmine och Linnea - Alla namn efter blommor.

Har du med flit lagt in en återkommande bokstav i barnens namn? (Anna, Adam, Alex eller Dexter, Sixten och Texas) Namngivit dem efter karaktärerna i en bok? Är namnen anagram till varandra (Lucas-Claus). Eller är de döpt efter ett tema där namnens betydelse är densamma? (Exempel ovan med blommorna) 

Frågan är till dig som medvetet (eller omedvetet för den delen) gett dina barn namn som hör ihop genom ett tema. Finns massor av tänkbara namnteman, bara er fantasi sätter stopp! Berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-24 18:37
    Skriv gärna vilka namn barnen har!
  • Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?
  • Hannah76

Tyvärr så börjar alla i vår familj på J... Hatar det. De har ett tilltalsnamn, ett gemensamt namn o ett namn som vi valt efter personer i vår närhet (den ena efter en kvinna långt tillbaka i min släkt o den andra efter en tjej på deras pappas sida).

• Flo
    Hannah76 skrev 2012-07-24 18:04:43 följande:

Tyvärr så börjar alla i vår familj på J... Hatar det. De har ett tilltalsnamn, ett gemensamt namn o ett namn som vi valt efter personer i vår närhet (den ena efter en kvinna långt tillbaka i min släkt o den andra efter en tjej på deras pappas sida).

Du och dina syskon menar du då? =)
    Varför hatar du det? Har ni ungefär "lika" namn? 

Jag tänker att Jimmy och Johanna inte är någon fara, men Jimmy, Joakim, Julian osv kanske blir uttjatat..
  • Hannah76
    Flo skrev 2012-07-24 18:12:13 följande:
    Du och dina syskon menar du då? =)
    Varför hatar du det? Har ni ungefär "lika" namn? 

Jag tänker att Jimmy och Johanna inte är någon fara, men Jimmy, Joakim, Julian osv kanske blir uttjatat..
    Nej ännu värre... jag, min partner o våra två barn hahahaha.
  • Dr Mupp

Vi har fornnordiska namn på våra barn. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Flo
    Hannah76 skrev 2012-07-24 18:13:23 följande:
    Nej ännu värre... jag, min partner o våra två barn hahahaha.
    Då får ni ju rå för det själv  
    kallevallevanna skrev 2012-07-24 18:20:39 följande:
    Våra barn slutar på 'or' båda två.
    :)
    Du vill inte skriva vad de heter?
  • Flo
    Dr Mupp skrev 2012-07-24 18:35:13 följande:
    Vi har fornnordiska namn på våra barn. 
    Häftigt  Valde ni fornnordiska namn med vilje? Vilka namn är det?
  • cloudberry79

Vi har namn ur den nordiska mytologin på våra två, de heter Vidar och Eira.

Vidar 071018 -- Eira 120719
  • Zirup

Inte förstanamnen men andranamnen- Linn och Lo. Att det blev på L var bara en slump men jag gillade att det var enstavigt, det gav bra klang och tryck till förstanamnet.

Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?