• Flo

Är dina barn döpt efter ett "tema"?

Berätta gärna vilka namn dina barn har och varför barnen heter som de gör. Hur kom ni på idén till temat?
    Jag känner bara en familj som döpt sina barn efter tema: 
    Det är 4 flickor som heter Dahlia, Viola, Jasmine och Linnea - Alla namn efter blommor.

Har du med flit lagt in en återkommande bokstav i barnens namn? (Anna, Adam, Alex eller Dexter, Sixten och Texas) Namngivit dem efter karaktärerna i en bok? Är namnen anagram till varandra (Lucas-Claus). Eller är de döpt efter ett tema där namnens betydelse är densamma? (Exempel ovan med blommorna) 

Frågan är till dig som medvetet (eller omedvetet för den delen) gett dina barn namn som hör ihop genom ett tema. Finns massor av tänkbara namnteman, bara er fantasi sätter stopp! Berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-24 18:37
    Skriv gärna vilka namn barnen har!
  • Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?
  • Twizz

Mina barn heter Evelyn och Cayden. Y:et är med flit.. lillebrors namn fick matcha storasysters ;) deras mellannamn är släktnamn, två mellannamn var från vardera släkt. Rosa Viola och Walter Kalevi. :)

Räknas det som tema? :)

• Flo
    Twizz skrev 2012-07-30 00:04:12 följande:
    Mina barn heter Evelyn och Cayden. Y:et är med flit.. lillebrors namn fick matcha storasysters ;) deras mellannamn är släktnamn, två mellannamn var från vardera släkt. Rosa Viola och Walter Kalevi. :)
    Räknas det som tema? :)
    Självklart räknas det  

Roligt att läsa allas historier!
  • yellow88

Våra söner har båda namn som börjar på A. Adrian och Alfred.. Det var inte meningen att det skulle bli så, vi testade många namn på lillebror innan vi tillslut bestämde oss för att han var en Alfred. Tvekade lite pga att det var samma bokstav men kände att man inte kan hänga upp sig på det. Däremot ville jag inte att barnens namn skulle rimma, sambon ville att lillebror skulle heta Fabian (rimmade för mycket på Adrian tyckte jag).

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥
  • Texas 06

Våra två första barn fick utan någon som helst eftertanke ett tilltalsnamn med ett J ljud i. Elliot (i;et uttalas som J) och Leia (i;et uttalas som J) och så nu fick våran trea namnet Juni. Så man kan säga att vi har J ljud som tema!

Min man och hans bröder heter Claes, Christer och Carl. Alla på C.

• Selaine
    Miew skrev 2012-07-25 23:37:22 följande:
    Har inget tema alls, de heter Viggo, Gry, och Vera. Det enda är väl att de är rätt "gamla" namn.
    Jag tycker ditt tema är tydligt. För det första har alla ett V eller G i sig. De har också tydliga konsonanter och låter därmed ganska bestämda. Det är också tre korta enkla namn med klassisk stavning, varken vanliga eller ovanliga.
  • love sti

Jag och mina syskon heter Evelina, Emanuel, Emma och Estella

• Selaine
    love sti skrev 2012-08-05 16:48:20 följande:
    Jag och mina syskon heter Evelina, Emanuel, Emma och Estella
    Vilket är temat?
  • Flo
    Selaine skrev 2012-08-16 00:20:23 följande:
    Vilket är temat?

Märks inte det? Alla namnen börjar ju på E?! :-P
  • Höghus

Mina barn heter Chewin, Chazzandrah och Cimh. Temat? White trash såklart.

Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?