• Flo

Är dina barn döpt efter ett "tema"?

Berätta gärna vilka namn dina barn har och varför barnen heter som de gör. Hur kom ni på idén till temat?
    Jag känner bara en familj som döpt sina barn efter tema: 
    Det är 4 flickor som heter Dahlia, Viola, Jasmine och Linnea - Alla namn efter blommor.

Har du med flit lagt in en återkommande bokstav i barnens namn? (Anna, Adam, Alex eller Dexter, Sixten och Texas) Namngivit dem efter karaktärerna i en bok? Är namnen anagram till varandra (Lucas-Claus). Eller är de döpt efter ett tema där namnens betydelse är densamma? (Exempel ovan med blommorna) 

Frågan är till dig som medvetet (eller omedvetet för den delen) gett dina barn namn som hör ihop genom ett tema. Finns massor av tänkbara namnteman, bara er fantasi sätter stopp! Berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-24 18:37
    Skriv gärna vilka namn barnen har!
  • Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?
  • mia maria

Jag vill gärna ha liknande namn på barnen o har valt två klassiska bibliska namn; Andreas o Marcus.
    Hade Marcus istället varit en flicka så hade jag kört med bokstaven A o han skulle istället ha hetat Anna.

Jag tycker att det är lite fint när det finns något samband/liknelse mellan syskons namn; antingen att de börjar på samma bokstav, är ungefär lika långa eller att de tillhör något "tema" av något slag.

• Annika i Gbg

Våra har bibliska namn och vi ville ha olika begynnelsebokstav på alla i familjen. Jonas, Samuel, Benjamin och Gabriel heter de. Hade vi fått en tjej hade hon hetat Dina.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • hallontryffel

Har inget spännande bidrag vad gäller min familj, men jag hade en kollega förut, hon heter Annelie. Hon har två systrar som heter Ingela och Katarina - gissa vilket Stockholmslag deras pappa höll på!

• Azi

Vi har samma antal bokstäver och stavelser i barnens tilltalsnamn. De har samma antal namn och namnen är valda efter samma mönster. Blir det fler barn kommer vi att fortsätta på vårt "tema".

• Dr Mupp
    Flo skrev 2012-07-24 18:36:51 följande:
    Häftigt  Valde ni fornnordiska namn med vilje? Vilka namn är det?
    Det var egentligen inte planerat. Vi hade ett namn till första barnet och hade räknat med att det skulle vara en pojke, vilket det inte var. Så flickan fick ett annat namn  och när vi sen fick en grabb ett år senare så fick han pojknamnet. När vi sen skulle ha trean så hade vi ju två barn med fornnordiska namn och tänkte att vi kan väl fortsätta i samma stil. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LiMoFe

Som första namn har våra barn ett "unikt" (inte ur hur många som heter det utan ur familje perspektiv) med 5 bokstäver vara 2 är vokaler. Det liksom bara blev så för att det klinga fint tillsammans när namnen var uppbyggda på samma sätt.
    Däremot är andra och tredje namn hämtat ett från min sida släkten och ett från mannens sida och det är helt medvetet för att vi tycker om att knyta an till våra tidigare generationer.

Mamma till världens finaste prins -08 och prinsessa & prins -11
  • SilverEmma

Tilltalsnamnen valdes enbart för att vi gillade namnen och vi tyckte att de passade ihop. (Fanny och Elliot) Men de fick båda mellannamn efter en blomma. Eller det blev så att äldsta fick ett blomnamn och då ville vi ha ett till minsta också. (Krusmynta och Petunia)

*kattägd*
  • Serendipitet

Min stora tjej heter
    Aurora (disney prinsessa - törnrosa),
    Nike (grekisk gudinna - segergudinna),
    Ellinor (tilltalsnamn)

Lilla tjejen heter
    Melody (disney prinsessa - Ariels dotter),
    Freja (nordisk gudinna - fruktbarhetsgudinna),
    Evelina (tilltalsnamn) 

Jag ville verkligen inte ha två tilltalsnamn på E men det var svårt att komma överrens om namn med mannen så nu blev det så ändå. Så nu måste man väll döpa ett tredje barn till något på E med? 

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Orlando

Alla mina barn har namn på top 100 Listan i Usa med undantag i stavningen och sedan tänker jag på kärlek när jag hör betydelserna Ljusbringare, En rör spelare Universell, bittra och kär kanske låter lite konstigt men jag är ju lite konstig.
    Namnen på barnen är Lucas, Piper, Emma, Molly och Miah 

• Parasit

Både jag och barnen har gamla nordiska namn. Deras liter mer "matchande" än mitt då de har y som gemensam bokstav. De heter Tyra och Eyvind. 

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?