• Flo

Är dina barn döpt efter ett "tema"?

Berätta gärna vilka namn dina barn har och varför barnen heter som de gör. Hur kom ni på idén till temat?
    Jag känner bara en familj som döpt sina barn efter tema: 
    Det är 4 flickor som heter Dahlia, Viola, Jasmine och Linnea - Alla namn efter blommor.

Har du med flit lagt in en återkommande bokstav i barnens namn? (Anna, Adam, Alex eller Dexter, Sixten och Texas) Namngivit dem efter karaktärerna i en bok? Är namnen anagram till varandra (Lucas-Claus). Eller är de döpt efter ett tema där namnens betydelse är densamma? (Exempel ovan med blommorna) 

Frågan är till dig som medvetet (eller omedvetet för den delen) gett dina barn namn som hör ihop genom ett tema. Finns massor av tänkbara namnteman, bara er fantasi sätter stopp! Berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-24 18:37
    Skriv gärna vilka namn barnen har!
  • Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?
  • moohl

Ja, det har vi fast det var inte alls tänkt från början. Både jag, min sambo och vårt första barn (Leo) börjar på L så vi kallades alltid för Familjen L. När dottern föddes så tyckte vi det kunde vara roligt att fortsätta på "temat" men tyckte ändå att det kunde bli lite löjligt, ha ha. Men vi valde Estelle för vi gillar namnet och så blev det ju ett L med på sätt och vis. Yngsta barnet fick också ett L på sätt och vis - Elvin.

• Miew

Har inget tema alls, de heter Viggo, Gry, och Vera. Det enda är väl att de är rätt "gamla" namn.

• gbgumman

Båda mina barn har något kungligt i sitt namn. Jag är INTE monarkist.

• angeiica

Alla i min morbrors familj börjar på J.

Pappan Jan, mamman Jessica och barnen jonatan, johanna och Julia.

• Odd Pixie

Jag har inga barn, men jag ser lite av ett återkommande tema i mina favoritnamn:
    Lima
    Noomi

Ellis
    Rio

En jädra massa i:n med andra ord..  Sen är de ju alla ganska ovanliga, och två av namnen (Rio, Lima) är geografiska platser. Även andra namn jag gillar innehåller i; Alexie, Ninja, Milo, Vincent osv. 

• AngelWithoutWings
    BaraJag89 skrev 2012-07-24 20:29:21 följande:
    Nu har jag inga barn. Men mina föräldrar hade tema på mig och mina syskon.

Christian, Christina och Christopher heter vi.

Min pappa heter Christer i tilltalsnamn och min mamma Christina i andranamn.
    Min farfar hette Erik så detta namnet har både min pappa och mina bröder som andranamn,
    Idag ångrar mina föräldrar sig att dem inte gav mig Erika i andranamn för att även jag skulle få något från Farfar.
    Det finns ännu mer tema i mina bröders sista namn. Mina föräldrar är väldigt stolta över våra namn, jag har alltid hatat att vi har så lika namn.

ååh herregud, det måste vara jobbigt :O Speciellt Christian och Christina! :o Då är det ju bara omvändordning på sista n & a'et!
  • Fröken Löken

Ha ha ha!!! Vet oxå vuxna syskon som heter Benny, Sammy och Kenny!!

Dessutom tre till som heter Benny, Conny, Sammy...

Det är bara en av dessa sex som är kåkfarare vad jag vet! ;)

• Lexie77

Mina barn har andranamn från Ghana då deras pappa är halv ghanian.

I Ghana finns det ett pojknamn samt ett flicknamn för varje dag (mån-sön). Många i Ghana får första namnet efter vilken dag de är födda på alt får det som andranamn eller smeknamn.

Vår dotter som är född på en torsdag heter Yaa i andranamn och vår son som är född på en söndag heter Akwasi i andranamn.

• Boosse

Vi är 6 barn i familjen (jag och mina syskon) och vi börjar alla på bokstaven V, eller min tvillingbror börjar på W. kan säga att vi har fått hört det många gånger..

Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?