• Flo

Är dina barn döpt efter ett "tema"?

Berätta gärna vilka namn dina barn har och varför barnen heter som de gör. Hur kom ni på idén till temat?
    Jag känner bara en familj som döpt sina barn efter tema: 
    Det är 4 flickor som heter Dahlia, Viola, Jasmine och Linnea - Alla namn efter blommor.

Har du med flit lagt in en återkommande bokstav i barnens namn? (Anna, Adam, Alex eller Dexter, Sixten och Texas) Namngivit dem efter karaktärerna i en bok? Är namnen anagram till varandra (Lucas-Claus). Eller är de döpt efter ett tema där namnens betydelse är densamma? (Exempel ovan med blommorna) 

Frågan är till dig som medvetet (eller omedvetet för den delen) gett dina barn namn som hör ihop genom ett tema. Finns massor av tänkbara namnteman, bara er fantasi sätter stopp! Berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-24 18:37
    Skriv gärna vilka namn barnen har!
  • Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?
  • Mercurialis

Första barnets tilltalsnamn satte tonen för andra barnets tilltalsnamn. När det var dags att komma på ett namn till andra barnet hade vi tre redan bestämda namn att välja mellan, så fort vi visste om det skulle bli en pojke eller en flicka.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • skogsvitter

Vi har inte döpt våra barn eftersom vi inte är kristna, men ja man kan nog säga att vi har lite tema på namnen.

De heter Minja och Yrja. Båda är kombinationer av släktnamn och fornnordiska namntraditioner, och båda har samma stil i själva uppbyggnaden, vilket varit rätt medvetet från vår sida.

• Hannah76
    Flo skrev 2012-07-24 18:35:58 följande:
    Då får ni ju rå för det själv   

Blev typ tvingad
  • skogsvitter

Tilläggas bör kanske att yngre kusinen heter Vilja, och närmaste kompisen heter Eira
    Blir en hel del förvirringar och felsägelser ibland, haha

• Flo
    skogsvitter skrev 2012-07-24 18:59:30 följande:
    Vi har inte döpt våra barn eftersom vi inte är kristna, men ja man kan nog säga att vi har lite tema på namnen.

De heter Minja och Yrja. Båda är kombinationer av släktnamn och fornnordiska namntraditioner, och båda har samma stil i själva uppbyggnaden, vilket varit rätt medvetet från vår sida.
    Suck.
  • MalinEddie
    Flo skrev 2012-07-24 19:56:54 följande:
    Suck.
    Jag ser inte alls problemet med inlägget?
  • BaraJag89

Nu har jag inga barn. Men mina föräldrar hade tema på mig och mina syskon.

Christian, Christina och Christopher heter vi.

Min pappa heter Christer i tilltalsnamn och min mamma Christina i andranamn.
    Min farfar hette Erik så detta namnet har både min pappa och mina bröder som andranamn,
    Idag ångrar mina föräldrar sig att dem inte gav mig Erika i andranamn för att även jag skulle få något från Farfar.
    Det finns ännu mer tema i mina bröders sista namn. Mina föräldrar är väldigt stolta över våra namn, jag har alltid hatat att vi har så lika namn.

• La Lola

Nja...två äldre namn bara....inget värre än så....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • gryning2

Jag vill inte skriva ut mina barns exakta namn då den ena pojken heter ett riktigt ovanligt namn och jag vill vara lite anonym här på FL. Men den äldsta heter iallafall ett fornnordiskt namn och vi hade tänkt att även den lilla skulle heta ett fornnordiskt namn för att storebror gör det. Den stora fick inte sitt namn p.g.a. av att det är fornnordiskt utan för att min morfar hette så. Dock när den lilla föddes så såg han inte ut som det vi tänkt och det blev att han fick heta ett av Sveriges vanligaste namn istället. Omgivningen blev förvånade då vi bara hade haft ovanliga "konstiga" namn på vår lista men han såg ut som det namnet han heter helt enkelt =) Namnen matchar inte så bra nu och det stör mig lite men det känns ändå rätt att lillebror heter det han heter.

Mamma till två pojkar födda 2007 och 2011
Svar på tråden Är dina barn döpt efter ett "tema"?