• Themis

Vad har du mest ångest över i livet?

Det skrivs om mycket problem här, men vilket större område i livet är det som flest tycker får dem att må dåligt och som man grubblar mest över på nätterna eller en deppig dag?

Nu får ni välja på alternativen nedan, men skriv gärna i tråden om det är nåt helt annat som är problemet.

Och det intressanta är klart också hur man hanterar det, om det är något som går att göra nåt åt eller man är låst genom andras beteende eller har haft stor otur.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad har du mest ångest över i livet?
  • Fidelis ad urnam

Mitt utseende. Jag kommer nog aldrig se mig själv som fin eller vacker. 

• CeeJay

Hälsan. Önskar så att jag vore helt frisk och kunde njuta av livet till fullo. Försöker njuta men det är svårt ibland när smärtorna är stora, men jag försöker att vara positiv så mycket det bara går

• IsDimma

Jag förstår inte varför jag aldrig lär mig stava till samvete *skäms*

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • MoaElis

Ångest är ju ett starkt ord, men jag oroar mig mest för framtiden,  vad ska jag göra? Vad ska jag bli? Var ska jag bo? Hur kommer det bli? Osv...

• La Lola

Inte ångest direkt men visst kan jag titta mig i spegeln o undra hur jag kunde tillåta mig själv att bli så överviktig.

På andra plats kommer vänner....jag önskar att jag hade fler, att jag kände mig omtyckt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kjellgren

Just nu är jag ganska ångestfri - barnen har jobb eller plugg, föräldrarna är friska, ryggen är bättre än på länge och pengar är inget bekymmer.

Jobbet ger mig lite småångest för jag kan inte bestämma mig för om jag ska hoppa på en doktorandtjänst 50% eller om jag ska vänta några år. Är det värt allt jobb för bara några tusen extra/månad? Vad ska jag egentligen med en extra titel till? Ska jag inte satsa på att hålla lite kurser eller jobba externt och dra in pengar istället? Etc etc... 

• lövet2

Jag är inte lagt riktigt åt det ångestfyllda hållet, men oroar mig gör jag. Det som mest frekvent oroar mig är hälsan, och där är det svårt att göra något. Med ett svårt sjukt barn, ett barn som hastigt och oförklarligt blev multiallergiskt och så några mindre besvärliga sjukdomar hos de andra barnen, så kan det kännas jobbigt i bland. Att jag sedan själv gick och blev allvarligt sjuk i början på sommaren, det blev nästan lite för mycket. Jag har faktiskt inte tid att vara sjuk!

• Themis
    La Lola skrev 2012-08-05 15:59:32 följande:
    På andra plats kommer vänner....jag önskar att jag hade fler, att jag kände mig omtyckt.
    Bingo på den, just nu tänker jag detsamma. Men jag inser att det är lite lyxgnäll när jag läser om de som inte har någon alls i hela världen.

Och jag är knappast felfri själv, har gjort en och annan vän besviken i mina dar också. Så ena delen av mig vill be om ursäkt till dem jag själv har tappat bort på vägen, och andra delen vill försöka acceptera nuläget och hitta nya vänner som trivs med mig som jag är nu och inte för 20 år sen.

Så är man sliten mitt itu. Obestämd
  • Themis
    Kjellgren skrev 2012-08-05 15:59:44 följande:
    Just nu är jag ganska ångestfri - barnen har jobb eller plugg, föräldrarna är friska, ryggen är bättre än på länge och pengar är inget bekymmer.

Jobbet ger mig lite småångest för jag kan inte bestämma mig för om jag ska hoppa på en doktorandtjänst 50% eller om jag ska vänta några år. Är det värt allt jobb för bara några tusen extra/månad? Vad ska jag egentligen med en extra titel till? Ska jag inte satsa på att hålla lite kurser eller jobba externt och dra in pengar istället? Etc etc... 
    Vad skönt! För det är ju ändå mestadels positivt grubblande och val du kan göra, även om det också kan vara frustrerande när man inte vet vad man helst vill.

Jag började forska men hoppade av efter ett år. Men då hade jag i alla fall provat och det var inte det jag helst ville, i alla fall inte med de förutsättningarna.
  • Kjellgren
    Themis skrev 2012-08-05 16:12:20 följande:
    Vad skönt! För det är ju ändå mestadels positivt grubblande och val du kan göra, även om det också kan vara frustrerande när man inte vet vad man helst vill.

Jag började forska men hoppade av efter ett år. Men då hade jag i alla fall provat och det var inte det jag helst ville, i alla fall inte med de förutsättningarna.
    Ja, visst är det lyxångest! 

50% - det innebär i bästa fall att jag skulle disputera om 6 år (men kanske realistiskt snarare 8). Och i ärlighetens namn skulle det inte påverka jobbet särskilt mycket. Dessutom finns det så mycket annat intressant att fördjupa mig inom som bara tangerar mitt yrkesområde (och som arbetsgivaren inte skulle betala mig för).

Inom vilket området påbörjade du doktorandstudierna? 
Svar på tråden Vad har du mest ångest över i livet?