• mammaE

Syskonvagn

Jag va precis och kollade in syskonvagnarna ipå Barnens Hus med sonen på 16 mån som fick testsitta. Nu hade ju inte min favoritvagn Brios double Wave kommit än mej jag provade de andra.
    Teutonian Team Alu hade mycket bättre rymlighet men nackdelen tycker jag var att den var grymt tung. Jag måste på nått vänster få in den i bilen och jag är inte säker på att jag orkar lyfta upp den. Annars var den jättefin. Kostade ca 7000kr
    Emmaljungans City Cross var fin oxå. Lätt att byta färdriktning och att fälla. Blev rätt liten ihopfälld. Kostade ca 6000kr
    Brios Twin såg väldigt smal ut och går endast att ha barnen framåt. Dessutom var det en konstig löstagbar sufflett vilket gjorde den svår att fälla ihop. Billigast kostade 3200kr
    Phil and Thed var extremt dåligt balanserad. trodde den skulle välta på en gång. Annars kändes den bättre i affären än på bild. Endast färd sittandes framåt. Sonen satt jättebra kostade ca 6000kr
    Urban Jungle testade jag inte för de hade ingen monterad men det låg en där som såg väldigt stor ut ihopfälld. Fördelen är ju att den är gjord i lättmetall. Priset är en nackdel.
    Min kille är rätt smal, 11 kg 84 cm, och hade inga problem att sitta i någon av vagnarna. Han kommer vara 22 mån när bebisen kommer i juli.

• mammaE

Har tyvärr ingen siffra vikten fanns inte med i barnens hus katalogen. Men den kändes mycket tyngre än EL och Brios. Deras syskonvagnar ligger kring 15 kg utan hjulen. Vet inte hur det är med hjulen på teutonian, kanske de hade nån tyngre variant på i affären. De var väldigt breda och två fram som satt lite tätare. Om man inte måste lyfta den så verkade den jättebra för den hade såna svängbara framhjul.

• mammaE

BellaB: De var en Teutonia med stora framhjul, 4 st hjul totalt som jag testade idag. Men däcken såg ut att vara bredare, iallafall jämfört med de 30 cm off-road hjul som jag har på min Brio. Jag tror inte att den vagnen vägde under 20 kg. Den vagnen var klart rymligast men kändes oxå störst. Tysk pansarvagn

Som jag ser det så verkar alla vagnar ha endel brister. För mig var det lugnt med sittmåttet i EL City cross eftersom min kille är rätt tanig. Men de växer fort! Jag vill oxå kunna ha mina barn mot mig och då finns det ju inte så många att välja på. Helst inte alltför tung eftersom jag använder bilen mycket och det är tungt att lyfta en halvmeter upp. Sist blev jag snittad och det tog lång tid innan jag kunde lyfta upp enkelvagnen i bilen. Kommer åka och klämma igen sen om bara DW kunde komma snart.....

• mammaE

Men Teutonian var tung Kände en markant skillnad. Men den var oxå den rymligaste och säkert bäst om det äldre barnet är större än min Astor.
    Det bästa är väl att testa de olika vagnarna i affären. Svårare om man bor på landet kanske. För mina behov så står det mellan twin ceroxen och DW, beroende på hur den är i verkligheten och när den kommer. Tänkte vänta tills efter UL med att bestämma.

• mammaE

Smultronblomma: menade att testa vagnarna i affär inte att de skulle vara svårare att dra teutonian på landet Om man bor på landet så är det ju jättebra med stora däck och ofta så har man ju mer utrymme för en stor vagn.

Vikten är av intresse för mig när det gäller att lyfta den i och ur bilen ej för att svänga den. Det kommer bli tungt att dra vilken syskonvagn som helst i snömodd. Får hoppas på en snöfri vinter nästa säsong.

Alla har väldigt olika behov så det går ju inte att säga att en vagn är bäst. Beror ju på vart man rör sig och hur man bor. Jag åker aldrig kommunalt, bor i hus i stockholms förort, har en rätt liten kille så för mig är det viktiga att den är lätt att fälla, lyfta ur och i min bil (åker nästan varje dag) och att de får plats. Svängbara hjul har jag ingen åsikt om, spelar ingen roll.

• mammaE

Var idag i affären igen för att kolla att jag inte hade missuppfattat vikten på Teutonian. Men när jag kom dit så va den såld! Ingen broschyr hade de heller. Jämförde dock en Teutonia Team Alu-05 (6 st hjul) med EL city twin cross och teutonian var mycket tyngre att lyfta. Vet ju inte om de gjort några förändringar till 06 dock. Nu ska jag sluta tjata om vikten

• mammaE

Annica L: Det finns ju nått som kallas för stockholmsmodell, något smalare. Tror den är 77 cm. Brios DW har 77 cm, EL twin cerox ligger på 79,5 cm tror den sk twin cerox city ligger på 77 men det kan jag inte svära på. Sen finns det ju ORA vagnar med 77 cm.

• mammaE

Jelt: Lät skönt att ha bestämt sig, men jag har ganska gott om tid än! Jag börjar mer och mer fundera tillbax på UJ oxå eftersom den är lättare. Får ta med gubben och sonen och testköra

• mammaE

Jag är oxå rätt anti fortfarande, tyvärr. Har en kompis som har en UJ men hon har ju tvillingar vilket är lite skillnad tycker jag. Men jag ska försöka hålla sinnena öppna och testa alla möjliga vagnar. Man verkar ju inte kunna få allt man önskar så man får väl prioritera. Ska kolla in barnbutiken.

• mammaE

Gladskiten: man låter väl stora syskonet gå brevid. Men jag antar att man inte kommer så långt då och det lär ju gå ganska långsamt.
    Min kille älskar sin vagn och sover sin middags lur där varje dag. Känner att jag måste ha en syskonvagn. Kommer ha 22 mån mellan. Sen vet man ju aldrig hur länge den används.

Svar på tråden Syskonvagn