Smulkaffe skrev 2012-10-01 11:27:03 följande:
Update: Jag ringde fertilitetskliniken i morse och fick tala med en barnmorska. Jag sade att vi försökt i drygt ett år (fyyy, skjut mig men jag vet ju att det brukar vara lång väntetid på utredning så...). Hon sade att det man gör är tester på spermier och blodprov för att se att man har äl. Sedan ger man hormonpiller, det lät som att det var standard för alla som sökte. Om det inte funkar (eller om det är något annat fel?) så blir det IVF som man bekostar själv. Hon nämnde inget om andra sorters hjälp, typ insemination. Men det kanske de föreslår sen om utredningen visar att vi skulle behöva det? Jag sade till henne att vi troligtvis inte vill göra en IVF om det är sista utvägen.
I vilket fall fick vi en tid redan nästa tisdag!! Hon hade ett återbud som hon kunde erbjuda oss. Min sambo kommer få dåndimpen när jag berättar att han ska runka i en burk om en vecka :-/
Jag hade ingen ägglossning, trots helt ok värden, så jag fick testa Pergotime som steg 1, enkelkur 3 ggr. Fick ägglossning medn belv inte gravid, så då tog vi kontakt m IVF-klinik (helt privat), och fick nu veta att för oss som har hyggliga värden var det värt att testa att stimulera m hormoner i sprutform på liknande sätt som i IVF, men istället försöka få till 1 ägg som befruktas vid vanligt samlag (alt insemination). Det ska vi göra en gång, blir jag inte gravid då är IVF nästa steg. Men ni som har så fina värden, visst kan ni få hjälp med insemination! Kontakta en riktig fertilitetsklinik/IVF-klinik, inte vanliga gyn (åh, så mkt felinfo jag fått där!). T ex Sofia-hemmet i Stockholm gör inseminationer- som dessutom kosta en spottstyver i förhållande till IVF, 800kr tror jag mot 37 000 (sprutstimulans för oss kostar ca 2500kr på IVF-kliniken+ ev insemination ).
Jag har fått VUL av minst 4 olika läkare, som alla missat att min ena äggstock var mindre än den andra o med outvecklade äggblåsor, trots att jag sökt just för min oro att inte kunna bli gravis. Det var först på IVF-kliniken som läkaren uppmärksammade det, trots att det var så tydligt att t o m jag kunde se det när han visade.