• Melliesmamma

6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!

Hej! Har en dotter på 6 månader, hon kan inte somna på egen hand. Hon måste somna antingen i min famn eller pappas famn. Vi gungar med henne i famnen i sängen, kan ta allt från 10 min till 30 min. Hon har napp å snuttefilt. När hon somnar lägger vi henne i hennes säng som står i vårt sovrum jämte min sida av sängen. Efter ca 20 min vaknar hon, nattar om henne på samma sätt, sedan vaknar hon efter 10 min, sedan håller det på så i ca 1-1,5 timmar innan hon väl somnar. Vi har testat att lägga henne, buffa, sjunga, smeka men hon vägrar, hon bara skriker eller så blir hon total spidad å sprattlar å har sig. Vill så gärna att hon ska kunna somna på egen hand. Både jag å mannen har ryggproblem å det blir bara värre! Någon som har tips till oss ... Snälla!! Ska tillägga att jag inte ammar längre, hon får ersättning på dagarna å välling inför natten. Brukar ske vid ca 20.00 då vi även påbörjar läggningen.

• Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!
  • Melliesmamma

Hur kommer det sig då att så många andra klarat att lära sina barn detta? Klart att man inte ska kriga med barnet det får ju ta sin tid... Men att försöka lära å vänja henne vid det är för mig inget fel! Vill hon inte ena gången så testar man en annan dag å vill hon inte då så testar man en annan osv... Självklart låter jag inte henne gråta bara för jag vill lära henne ... Då följer man ju det hon vill istället !!

• skogsvitter
    Melliesmamma skrev 2012-08-25 18:26:45 följande:
    Hur kommer det sig då att så många andra klarat att lära sina barn detta? Klart att man inte ska kriga med barnet det får ju ta sin tid... Men att försöka lära å vänja henne vid det är för mig inget fel! Vill hon inte ena gången så testar man en annan dag å vill hon inte då så testar man en annan osv... Självklart låter jag inte henne gråta bara för jag vill lära henne ... Då följer man ju det hon vill istället !!
    Därför att barn är olika givetvis. En del somnar självmant helt själva, och vissa behöver bara prova detta så inser de att barnen somnar alldeles utmärkt på egen hand. De som brukar tjata om att bebisen måste "lära sig" är ju dock de som har bebisar som inte tycker om att somna själva.

Då finns ju såklart de som tvingar sina barn och som "lär dem" genom att överge dem istället, fast de inte vill. Det fungerar ju det också, men då skadar man ju istället deras känslomässiga utveckling. Men visst, de lär sig absolut att vara självständiga och somna utan ett knyst helt ensamma. Huruvida de mår bra av detta är dock en helt annan fråga.

Det finns "metoder" man kan prova för att "träna" detta om man inte bara vill prova själv utan behöver vägledning, tassmetoden är ett mycket bra exempel på det där man inte bortser från barnets övriga behov. Poängterar dock att tassmetoden inte fungerar om bebisens behov verkligen är att ha en förälder nära. Då måste man acceptera detta, och avvakta lite, precis som du säger. Då är ju inte bebisen redo. Med andra ord så är det helt omöjligt att alla barn kan tränas till detta, om man inte vill utsätta dem för skada på andra plan, utan man måste också se till deras individuella mognad.
  • Mars12

Jag kan inte lägga dottern på dagarna utan då måste hon vaggas. Men har
    Börjat lägga henne i vagnen nu igen vilket hon total vägra förut. Sen hon lärt sig somna i sin säng så har det blivit lättre på dagen också.
    Sen är det självklart att alla bebisar är olika, jag har en redig skrikfia som hatar att sova, men lika bra gick det för de.
    Sunt förnuft gäller... Men bara för barnen gnäller lite när man lägger dom i sängen så behöver de ju inte betyda att "nej dom kan inte hon/han måste ha min närhet"
    Sen får man ju ta det steg för steg!

• FrökenLöken
    RosaBabyfilt skrev 2012-08-24 19:42:18 följande:
    Jag har inga råd annat än att säga att det är vanligt. Så var det för oss också, nattningen tog allt som allt 1h-1,5h med mycket gungande och kramande men det var helt okej. För nu när hon är över 1 år och somnar helt själv saknar jag det ibland :) Håll ut, det är inte för alltid! Och en 6 månaders som gör så är väldigt vanligt, de är ju trots allt så små fortfarande. Min dotter somnade helt själv första gången vid 12 månader, och då har hon ändå klassats som ett tryggt och enkelt barn vad gäller mat och sömn.

Ja TS, det är vanligt. Min är 18 månader, somnar aldrig själv, jag får natta och buffa varje kväll. Bara att vänja sig :)

• i84

Vaddå en 6 månaders inte kan somna själv? Mina barn ha somnat själva sen de va 2-3 månader. Vi har lagt dem vakna i sina sängar med napp o snutte, mätta och torra! sen ha de somnat efter högst 5-10 min. Och ligga brevid ett barn på 1,5 som man kan prata med förstår jag inte.. Varför visa barn att d e otryggt å somna själva? Undrar inte barnen vart ni tagit vägen om de vaknar på natten? Tänk va hemskt å vakna å mamma inte e kvar om hon va det nör barnet somnade... Då e d väl bättre och läsa saga, säga go natt och att man säger vart man tar vägen!?

• Natulcien
    i84 skrev 2012-11-25 19:42:59 följande:
    Vaddå en 6 månaders inte kan somna själv? Mina barn ha somnat själva sen de va 2-3 månader. Vi har lagt dem vakna i sina sängar med napp o snutte, mätta och torra! sen ha de somnat efter högst 5-10 min. Och ligga brevid ett barn på 1,5 som man kan prata med förstår jag inte.. Varför visa barn att d e otryggt å somna själva? Undrar inte barnen vart ni tagit vägen om de vaknar på natten? Tänk va hemskt å vakna å mamma inte e kvar om hon va det nör barnet somnade... Då e d väl bättre och läsa saga, säga go natt och att man säger vart man tar vägen!?
    Dina barn, ja. Alla barn är ju olika. Precis som alla vuxna. Barn är ju inga robotar bara för att de är barn.

Och vad har talet med saken att göra? Varför skulle man inte vilja natta sitt barn för att barnet kan prata? Det är ju hur mysigt som helst att ligga och småprata innan barnet somnar!

Och vad har insomnadet med trygghet att göra öht? Det fungerar inte så. Barn somnar olika och det har inget med trygghet att göra alls. Vuxna är ju också olika, vissa vill somna skedandes med sin partner, andra kan inte somna om de inte får lite rörelseutrymme. Likadant med barn. Eller tror du att en vuxen människa som gillar att ligga sked är otrygg?
  • La Lola
    Natulcien skrev 2012-11-25 20:26:22 följande:
    Dina barn, ja. Alla barn är ju olika. Precis som alla vuxna. Barn är ju inga robotar bara för att de är barn.

Och vad har talet med saken att göra? Varför skulle man inte vilja natta sitt barn för att barnet kan prata? Det är ju hur mysigt som helst att ligga och småprata innan barnet somnar!

Och vad har insomnadet med trygghet att göra öht? Det fungerar inte så. Barn somnar olika och det har inget med trygghet att göra alls. Vuxna är ju också olika, vissa vill somna skedandes med sin partner, andra kan inte somna om de inte får lite rörelseutrymme. Likadant med barn. Eller tror du att en vuxen människa som gillar att ligga sked är otrygg?
    Bra skrivet!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • FrökenW

Vi har också en 6,5 månaders som det har strulat med sömnen sen han va ca 3 månader. Troligtvis i samma veva han började upptäcka hur saker ligger till lite grann.. Sönderhackad sömn hela nätterna, snutta om sig på mig så han kan somna om. Detta sker ca 10ggr varje natt. Jag tror till99% att detta beror till stor del på att han inte fått möjligheten till att somna själv. Vi har antingen vaggat/ammat/legat bredvid och hållt om han. Vaknar han sedan så visst sjutton blir han rädd och frågandes varför han inte är "kvar" i föregående position.. Vi har tagit ett beslut att nu är det slut på den jättenära sömngjälpen, såsom ex amning. Ska också sluta nattamma. I 4 nätter har vi vid varje sovtillfälle buffat honom mjukt till sömns. Funkar kanon, han protesterar inte utan verkar bli lugn! Igår buffade vi, men när han höll på att somna slutade vi, så att han fick ta det sista på egen hand. Inatt sov han 19-07. Ett uppvak vid 4, lekte i sängen, ensam ca 20 min. Vände sig sedan när han var nöjd-och somnade... Låg o smygkikade vi samsover... Pigg o glad unge som orkar sina 2 h vakentid.. Tror på att ett barn blir tryggare i sömnen om det lär sig somna själv. Vår förhoppning va att han ska kunna njuta av en hel natts sömn och bli pigg och glad på dagarna. Jag tycker det är inte är mer än rätt att försöka ge våra små älsklingar förutsättningar att få sova och vakna utvilade. De mår ju lika illa av sömnbrist som vi vuxna!

• cloudberry79
    FrökenW skrev 2012-11-26 09:43:59 följande:
    Vi har också en 6,5 månaders som det har strulat med sömnen sen han va ca 3 månader. Troligtvis i samma veva han började upptäcka hur saker ligger till lite grann.. Sönderhackad sömn hela nätterna, snutta om sig på mig så han kan somna om. Detta sker ca 10ggr varje natt. Jag tror till99% att detta beror till stor del på att han inte fått möjligheten till att somna själv. Vi har antingen vaggat/ammat/legat bredvid och hållt om han. Vaknar han sedan så visst sjutton blir han rädd och frågandes varför han inte är "kvar" i föregående position.. Vi har tagit ett beslut att nu är det slut på den jättenära sömngjälpen, såsom ex amning. Ska också sluta nattamma. I 4 nätter har vi vid varje sovtillfälle buffat honom mjukt till sömns. Funkar kanon, han protesterar inte utan verkar bli lugn! Igår buffade vi, men när han höll på att somna slutade vi, så att han fick ta det sista på egen hand. Inatt sov han 19-07. Ett uppvak vid 4, lekte i sängen, ensam ca 20 min. Vände sig sedan när han var nöjd-och somnade... Låg o smygkikade vi samsover... Pigg o glad unge som orkar sina 2 h vakentid.. Tror på att ett barn blir tryggare i sömnen om det lär sig somna själv. Vår förhoppning va att han ska kunna njuta av en hel natts sömn och bli pigg och glad på dagarna. Jag tycker det är inte är mer än rätt att försöka ge våra små älsklingar förutsättningar att få sova och vakna utvilade. De mår ju lika illa av sömnbrist som vi vuxna!

Nekar du en sexmånaders mat och tröst på natten :O

Och nej, barn har inte samma sömnmönster som vuxna. Spädbarn har hackig sömn, när de är i tillväxtfaser är det normalt att de ammar mycket ofta. Är det ett tecken på otrygghet att man föredrar att sova tillsammans med andra är stora delar av befolkningen otrygg. Jag upphör aldrig att förvånas över hur vidrigt och grymt folk beter sig mot sina barn på det här forumet.
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!