• Melliesmamma

6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!

Hej! Har en dotter på 6 månader, hon kan inte somna på egen hand. Hon måste somna antingen i min famn eller pappas famn. Vi gungar med henne i famnen i sängen, kan ta allt från 10 min till 30 min. Hon har napp å snuttefilt. När hon somnar lägger vi henne i hennes säng som står i vårt sovrum jämte min sida av sängen. Efter ca 20 min vaknar hon, nattar om henne på samma sätt, sedan vaknar hon efter 10 min, sedan håller det på så i ca 1-1,5 timmar innan hon väl somnar. Vi har testat att lägga henne, buffa, sjunga, smeka men hon vägrar, hon bara skriker eller så blir hon total spidad å sprattlar å har sig. Vill så gärna att hon ska kunna somna på egen hand. Både jag å mannen har ryggproblem å det blir bara värre! Någon som har tips till oss ... Snälla!! Ska tillägga att jag inte ammar längre, hon får ersättning på dagarna å välling inför natten. Brukar ske vid ca 20.00 då vi även påbörjar läggningen.

• Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!
  • Bling1975

Nu gungar vi inte dottern i famnen utan i vagnen när hon har svårt att somna (tur för mig som också har ryggproblem att min dotter inte gillar famnen) men jag har två grejer som fungerar bra här som kanske kan fungera för er med.

Det första är att vara extremt lyhörd för när hon är trött, om jag lägger henne när hon är lagom trött somnar hon fortare och sover sedan bättre. Är hon inte trött nog sprattlar hon bara och är hon för trött så blir det massor med gråt och stök.

Det andra är att natta "ordentligt" första gången för att slippa göra det igen. Stannar jag vagnen eller lägger över henne i sängen för snabbt så har hon inte hamnat i djupsömn och vaknar lätt och man får börja om. Så nu gungar jag först 10 min extra och står/sitter sedan kvar i minst 30 min och gungar vid minsta tecken på att hon vaknar.

Där kanske en sjal kan vara bra för er så man orkar gå runt en stund extra så hon verkligen sover, eller om hon också gillar vagnen kanske det kan vara ett mellansteg innan ni lägger henne i sängen.

• Melliesmamma

Malineddie: jo hon skulle förmodligen vakna men om hon lärt sig somna på egen hand så skulle hon ju kunna somna om själv igen utan att som jag skrev, vakna å gråta å de där, menar vakna till riktigt... Kanske har Jag fel men det är bara något jag tror ... Om hon är vaken å vi ska söva henne så går det ute att lägga sig med henne å buffa, hon sommar inte av det. Måste vagga henne. Däremot om hon vaknar sig 8 ggr på en timme så kanske 2 av de gånger har räckt med att buffa henne lite medans de andra ggr måste vi ta upp henne å vagga om henne igen

Bling1975: ja, vi har börjat med de nu de senaste dagarna, det minsta tecknet på att hon är trött å vill sova så försöker vi söva henne. jag har fått lite tips här om att ha henne i famnen en längre stund innan jag lägger ner henne så jag ska absolut testa det.

• Twizz

Jag läste en artikel om sovvanor och att man bör börja lite smått ganska tidigt.. mörkt, dämpat ljud och låga röster, mätt i magen o ny blöja.. När min son var 4 veckor så såg jag till att han hade en lugn miljö omkring sig efter kvällsmålet.. satt med honom i famnen tills han somnade, efter några dagar la jag ner honom jämte mig, gången därpå likadant. till slut la jag ner honom i hans säng vaken men sömnig.. det tog några dagar men till slut somnade han själv. Han har somnat själv i sin säng i 6 veckor nu :) vissa dagar kan han krångla lite såklart.. men han sover mycke bättre i sin egna säng. Senaste veckan har han även nån gång på dagen fått sova i sängen en stund. Snutten och nappen och godnattpuss så somnar han.

Självklart kan detta vända! Men detta funkar jättebra för oss. Min dotter på 7 år var som ditt barn TS, och det blir väldigt påfrestande i längden.. därför ville jag hitta nåt som passade oss såpass tidigt :)

• MalinEddie
    Melliesmamma skrev 2012-08-19 00:16:05 följande:
    Malineddie: jo hon skulle förmodligen vakna men om hon lärt sig somna på egen hand så skulle hon ju kunna somna om själv igen utan att som jag skrev, vakna å gråta å de där, menar vakna till riktigt... Kanske har Jag fel men det är bara något jag tror ... Om hon är vaken å vi ska söva henne så går det ute att lägga sig med henne å buffa, hon sommar inte av det. Måste vagga henne. Däremot om hon vaknar sig 8 ggr på en timme så kanske 2 av de gånger har räckt med att buffa henne lite medans de andra ggr måste vi ta upp henne å vagga om henne igen
    Vad får dig att tro det? Barnets behov visar sig inte mindre för att det somnar på ett speciellt sätt på kvällen. Däremot ser jag inte varför ni ska behöva gå upp och vagga gång på gång. Närhetsbehovet kan tillfredsställas ändå och ni behöver andra lösningar. Vaknar hon lika ofta om hon sover jämte er och inte i egen säng på natten?
  • Natulcien
    Melliesmamma skrev 2012-08-19 00:16:05 följande:
    Malineddie: jo hon skulle förmodligen vakna men om hon lärt sig somna på egen hand så skulle hon ju kunna somna om själv igen utan att som jag skrev, vakna å gråta å de där, menar vakna till riktigt... Kanske har Jag fel men det är bara något jag tror ..
    Fast det där är en myt, troligen spridd via BVC och onormala föräldragrupper...

Vår son somnade inte själv förrän han själv var redo d.v.s. runt 1 år.
    När han var 0-5 månader ammades han till sömns, och när han var 6 månader så låg vi bredvid och sjöng/buffade/strök ryggen tills han somnade. Men somnat om själv gjorde han från det att han var 2,5 månader och började sova hela nätter...
  • Nyfiken2012

Gör det som funkar, alla barn är olika. Men framförallt, låt barnets behov styra. Strunta i föräldragruppen o BVC.

• ccecy

Min dotter är snart 7månader, somnar aldrig själv, har hänt nån enstaka gång och vaknar för mat ca 3ggr per natt ibland mer ibland mindre.. somnar runt 22 vaknar oftast vid 8 för o stiga upp. ända jag funderar över hur man skall kunna dra ner på amningen natte tid.. vilket ja har försökt med att bara vagga på henne utan mat men ger upp efter 30min.. eftersom jag är ensamstående och också vill hinna sova lite. :) dock ger ja välling kvälls tid, ger valio risvälling nu pånytt eftersom av sempers milda havrevälling blev nätterna ett helvete

• Melliesmamma

Verkar som jag inte gjort mig tydlig, Sorry! Det jag vill är att få henne att somna genom att ligga med å sjunga å buffa osv... Inte vagga i famnen som nu. Tycker Också
    Det är mysigt att bra hos henne r hon somnar å det vill jag fortfarande, men inte behöva vagga i famnen! Vill självklart inte tt hon ska ligga där ensam å somna ...

• Nyfiken2012

Förstår dig men funkar det bara med att vagga o inte ligga o buffa o sjunga så är det ju så. Ni får nog köra vidare på detta och försöka med annat igen så småningom. Ni kan ju gå runt o pyssla med henne i sjal el sele på kvällen för att få henne att somna, kan funka.

Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!