• Melliesmamma

6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!

Hej! Har en dotter på 6 månader, hon kan inte somna på egen hand. Hon måste somna antingen i min famn eller pappas famn. Vi gungar med henne i famnen i sängen, kan ta allt från 10 min till 30 min. Hon har napp å snuttefilt. När hon somnar lägger vi henne i hennes säng som står i vårt sovrum jämte min sida av sängen. Efter ca 20 min vaknar hon, nattar om henne på samma sätt, sedan vaknar hon efter 10 min, sedan håller det på så i ca 1-1,5 timmar innan hon väl somnar. Vi har testat att lägga henne, buffa, sjunga, smeka men hon vägrar, hon bara skriker eller så blir hon total spidad å sprattlar å har sig. Vill så gärna att hon ska kunna somna på egen hand. Både jag å mannen har ryggproblem å det blir bara värre! Någon som har tips till oss ... Snälla!! Ska tillägga att jag inte ammar längre, hon får ersättning på dagarna å välling inför natten. Brukar ske vid ca 20.00 då vi även påbörjar läggningen.

• Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!
  • Snow Crash

Oroa dig inte, jag skulle snarare säga att det är föräldragruppen som är onormal! Om det nu slumpat sig så att alla de andra har fått barn som somnar själva, alltså.

Som jag uppfattat det är sovvanor något barnen föds med: en del somnar själva och sover som klubbade gäss, en del vill somna i famnen och sover vidare själva, och en del sover inte själva alls. Lyssna inte på BVC-sköterskan om att ni ska "lära" bebisen att sova själv, hon känns lite föråldrad och skulle kanske rekommendera nån läskig skrikmetod...

Min knatte sov typ bara i famnen eller inmyst i armhålan vid 6 mån. Vid 7-8 mån kunde jag smyga därifrån (nattade honom i min säng) och han sov ibland så länge som en timme innan man fick gå in och mysa lite till - ibland var det lika bra att stanna kvar i sängen.

Nu är han 10 mån och kan läggas i egen säng, om han får somna i famnen. Brukar få natta om lite efter 1-2 timmar, sen sover han ofta vidare till runt 3-4 när han får komma över i vår säng.

• Liljan77
    Melliesmamma skrev 2012-08-18 22:40:51 följande:
    Jag menar inte att det är något fel eller att jag inte vill ha henne hos mig, självklart vill jag det och det är super mysigt men när man sitter där i föräldrargruppen å man själv är den enda som har det "problemet" så tänker man ju att så ska det inte vara och Bvc sköterskan säger "ne men oj det är dags att lära henne". Hade bara varit skönt att kunna lägga henne så att hon själv kan somna in, inte bara för vår skull utan mest för hennes egen skull!
    Min son var 3.5är när han sa att han ville somna själv.Men då ville han att vi skulle titta till honom om en stund.Vilket vi klart gjorde.
    Innan dess stannade den som nattade honom tills han hade somnat.
    En självklarighet för oss. 
    Bvc kan dra dit pepparn växer,lika så dem som sitter i föräldrargrupper å säger att deras barn somnar si o så.
    Av bvc har jag flera gånger fått felaktiga råd o de missade både min förlosningsdepp,min sons behov av glasögon o att han hade ett avvikande beteende.O de trots mina påpekande.
    Ja just de...jag skule banta min son då han var 2år för han var mullig???

Vissa föräldrar sätter sina behov först o låter sina barn lida för det.
    Inget man ska ta efter. 
  • Mars12

Vad menar du med att somna själv? Somna själv i sängen med er närvaro eller somna i sängen utan att ni är där?

Min 5mån har lärt sig somna i sin säng för någon månad sedan men vi måste vara där.
    Hon ligger och styr sig rätt mycket innan hon somnar...
    Men för oss är det underbart, vi har behövt vagga, vagga o vagga innan. Bara famnen som gällde. (så är det fortfarande dagtid)

• Melliesmamma

Jag menar inte somna utan vår närvaro. Självklart kan jag sitta eller ligga med tills hon somnar. Men bara det här me att inte behöva bära henne i famnen tills hon somnar å behöva ta upp henne å börja om när hon vaknar. Hon sover hela nätterna eller klarar somna om om hon bara får nappen igen, men det är på dagarna och kvällen som ej går.

• MalinEddie
    Melliesmamma skrev 2012-08-18 22:40:51 följande:
    Jag menar inte att det är något fel eller att jag inte vill ha henne hos mig, självklart vill jag det och det är super mysigt men när man sitter där i föräldrargruppen å man själv är den enda som har det "problemet" så tänker man ju att så ska det inte vara och Bvc sköterskan säger "ne men oj det är dags att lära henne". Hade bara varit skönt att kunna lägga henne så att hon själv kan somna in, inte bara för vår skull utan mest för hennes egen skull!
    För hennes skull? Varför skulle hon må bättre av det? Har hon ett behov av närhet för att somna mår hon bäst om ni tillfredsställer detta behov, inget annat. Ditt BVC är helt ute och cyklar, fråga vad de baserar sitt tyckande nästa gång tycker jag..
    Ni kan ge henne närhet utan att vagga om det påverkar er rygg.
  • Melliesmamma

Tyvärr så hjälper inget annat än att vagga! Å jag tror klart att hon skulle må bättre av att kunna somna om på egen hand då slipper hon ju vakna å skrika å alt de där! Jag har inget problem med att ge henne närhet när hon vill ha det men jag vill kunna ge det utan att ta upp henne å behöv vagga henne!

• Lili78

Oh jag blir så arg när läser TS ... Inte på dig så klart... Min äldsta dotter var likadan , jag försökte lägga henne vid åtta men hon somnade inte förrän 10 ungefär, och jag gjorde allt men misslyckades varje gång
    Jag var den enda på föräldrargruppen och på öppna förskolan som inte lyckades ...
    Med facit i hand , vet jag att jag borde utgått från mitt barn att hon behövde inte lägga sig före 10, just för hon har alldeles för mycket energi ..
    Andra barnet behövde jag bara lägga i sängen vid sju tiden och hon somnade inom tio minuter
    Det jag vill säga att strunta i vad andra brukar göra, särskild när du har provat och det inte funkar ... Hitta egna rutiner som passar just er familj , det är inte hela världen om barnet somnar mycket senare än alla andra barn runt om kring er gör ... Det viktigaste är att ni mår bra och att det funkar för er

• MalinEddie
    Melliesmamma skrev 2012-08-18 23:39:04 följande:
    Tyvärr så hjälper inget annat än att vagga! Å jag tror klart att hon skulle må bättre av att kunna somna om på egen hand då slipper hon ju vakna å skrika å alt de där! Jag har inget problem med att ge henne närhet när hon vill ha det men jag vill kunna ge det utan att ta upp henne å behöv vagga henne!
    Varför skulle hon inte vakna då? Min son somnade på egen hand (utan vår närvaro) från det att han var 2 månader men vaknade lika ofta som sin syster som somnade med sällskap. Varför vill du inte ta upp henne? Jag förstår att ni inte vill vagga om det gör ont men att ha henne i famnen om hon inte lugnar sig i sängen borde väl vara en självklarhet? Hon är liten. Mitt uppe i en ankytningsprocess och visar att hon behöver er nära. Det är positivt.
  • Melliesmamma

Malineddie : jag har inte sagt att jag inte vill ta upp henne, det är inte det det handlar om. Självklart vill jag det å givetvis gör jag det också. Men jag vill lära henne att kunna somna utan att bli buren!

Lili78: har också funderat på och testat att ha henne uppe längre än till 8 men hon börjar gnugga sig i ögonen vid halv 8 å visa alla trötthets tecken, å de gånger jag hållet henne uppe till 10, har bara slutat med att hon inte somnar förrän vid 00-01, för hon blir övertrött!

• MalinEddie
    Melliesmamma skrev 2012-08-18 23:55:48 följande:
    Malineddie : jag har inte sagt att jag inte vill ta upp henne, det är inte det det handlar om. Självklart vill jag det å givetvis gör jag det också. Men jag vill lära henne att kunna somna utan att bli buren!
    Då förstår jag. Undrar dock fortfarande varför hon inte skulle vakna om hon somnade på egen hand? Vi vaggade vårt första barn men gick över till att ligga bredvid henne i vår säng efter ett tag. Har i provat att buffa henne lätt när ni ligger jämte och inte när hon ligger ensam i sin säng?
Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!