• Melliesmamma

6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!

Hej! Har en dotter på 6 månader, hon kan inte somna på egen hand. Hon måste somna antingen i min famn eller pappas famn. Vi gungar med henne i famnen i sängen, kan ta allt från 10 min till 30 min. Hon har napp å snuttefilt. När hon somnar lägger vi henne i hennes säng som står i vårt sovrum jämte min sida av sängen. Efter ca 20 min vaknar hon, nattar om henne på samma sätt, sedan vaknar hon efter 10 min, sedan håller det på så i ca 1-1,5 timmar innan hon väl somnar. Vi har testat att lägga henne, buffa, sjunga, smeka men hon vägrar, hon bara skriker eller så blir hon total spidad å sprattlar å har sig. Vill så gärna att hon ska kunna somna på egen hand. Både jag å mannen har ryggproblem å det blir bara värre! Någon som har tips till oss ... Snälla!! Ska tillägga att jag inte ammar längre, hon får ersättning på dagarna å välling inför natten. Brukar ske vid ca 20.00 då vi även påbörjar läggningen.

• Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!
  • Heffa

Vi har det likadant med vår dotter på 11 månader. Det finns väl inget att göra mer än att vänta ut dem. Om man inte tror på skrikmetoder förstås.

• Melliesmamma

Nej skrikmetoder är uteslutet för oss. Ja det är väl kanske så då att vi får fortsätta så här tills det går.. Någon som har erfarenhet av Elisabeth pantleys metod, somna utan gråt?

• Cocco

Alltså det är inte normalt att en 6 månaders bebis kan somna själv. Däremot en sexåring ska väl kunna det.

=)

• skogsvitter
    Melliesmamma skrev 2012-08-19 18:15:38 följande:
    Nej skrikmetoder är uteslutet för oss. Ja det är väl kanske så då att vi får fortsätta så här tills det går.. Någon som har erfarenhet av Elisabeth pantleys metod, somna utan gråt?
    Vi har använt oss av somna utan gråt, särskilt med äldsta dottern men många av råden har även använts med vår andra dotter. Vi använde hennes avvänjningsplan när äldsta dottern snuttade väldigt mycket på nätterna och jag ville dra ner på nattamningen. Det fungerade bra, även om hon fortfarande vaknade väldigt ofta så behövde hon inte längre ammas vid uppvaken utan kunde somna om på andra sätt. Hade jag varit i samma sits idag hade jag aldrig valt att vänja av amningen vid det läget, och gjorde inte heller det med andra dottern utan insåg att det var ett mycket enkelt och behändigt sätt att söva om i för barnet jobbiga perioder som resulterar i många uppvak. Det blev ju inte lättare med äldsta bara för att jag inte ammade varje uppvak. Dock är boken väldigt bra läsning, även om jag inte håller med i vartenda ord så är den generellt mycket bra och den beskriver också vilka förväntningar du kan ha på ett så här litet barn. Här kan du läsa lite om metoden:

somnforbarn.wordpress.com/category/somna-utan-grat/

Du har ju även tassmetoden (som man kan läsa om på samma länk som ovan) som också syftar till att få bebisen att utveckla bättre sömnassociationer. Det sker stegvis i bebisens egen takt och bebisen behöver inte gråta övergiven som vid skrikmetoder.

Det viktigaste i allt detta är ju att du är lyhörd inför bebisens reaktioner och hittar ett sätt att söva som fungerar för alla, med andra ord utan att bebisens övriga behov (av närhet, trygghet etc) ska behöva bli förbisedda. Personligen tycker jag det låter som att ni lägger bebisen för tidigt, många bebisar är inte trötta och redo att somna för natten redan kl 20 (ingen av våra har varit det i den här åldern) utan behöver mysa och få massor, massor av närhet och mat innan de verkligen är redo att somna ordentligt. När ni lägger ifrån er henne så vaknar hon för att hon saknar den värmen och närheten och det behovet är just då större än behovet av sömn. Det är alltså en fullt logisk reaktion att vakna titt som tätt så här tidigt på kvällen eftersom det grundläggande behovet av närhet vid det läget inte blivit tillräckligt tillgodosett för att nästa behov, behovet av sömn, så småningom ska kunna tillgodoses. I somna utan gråt informeras man om att bebisar har 5 timmars natt. Vanligtvis är detta mellan ca 00-05 och successivt blir natten längre och längre. Er dotter kanske har natt från kl 22 och då blir det ju helt fel om ni lägger henne redan kl 20, då hon egentligen hellre behöver tanka närhet för att kunna sova gott när hon har natt.
  • Mars12

När sover hon sista gången på dagen innan ni påbörjar nattning?

• skogsvitter
    Mars12 skrev 2012-08-19 19:10:15 följande:
    När sover hon sista gången på dagen innan ni påbörjar nattning?
    Undrar också det, de bör inte sova senare än 14-15 tiden om de ska vara trötta så tidigt som vid 20 sägs det.
  • leiapp
    Melliesmamma skrev 2012-08-19 18:15:38 följande:
    Vår son vill vaggas innan han somnar, han är 7 månader. Vi har löst det så att vi guppar på pilatesboll det avlastar ryggen. Sedan följer vi somna utan gråt där hon beskriver hur man kan göra för att behöva göra mindre och mindre vid insomning eftersom vår son ibland vill guppa på nätterna och det är lite jobbigt mitt i natten. Det verkar funka bra var några nätter nu sen jag satt på bollen.
  • Natulcien
    skogsvitter skrev 2012-08-19 19:39:20 följande:
    Undrar också det, de bör inte sova senare än 14-15 tiden om de ska vara trötta så tidigt som vid 20 sägs det.
    Fast gäller det även så små som halvårsbebisar? De orkar ju inte alltid vara vakna så länge i stöten...?

Och det måste väl också bero på hur länge de sover..?
    Vår son sov sitt sista pass (30 min) vid 16-16.30-tiden i den åldern, och somnade sen kl.20. Och ända upp till 8-9 månaders ålder kunde han ta powernaps (10-15 min) runt 16-17-tiden och ändå somna kl.20.
  • Mars12

Vår dotter sover också mellan 16-16.30 sen somnar hon för natten 19.00 men hon sover väldigt lite på hela dagen. 30min fm, 30min lunch o 30min på em

• skogsvitter
    Natulcien skrev 2012-08-19 20:01:59 följande:
    Fast gäller det även så små som halvårsbebisar? De orkar ju inte alltid vara vakna så länge i stöten...?

Och det måste väl också bero på hur länge de sover..?
    Vår son sov sitt sista pass (30 min) vid 16-16.30-tiden i den åldern, och somnade sen kl.20. Och ända upp till 8-9 månaders ålder kunde han ta powernaps (10-15 min) runt 16-17-tiden och ändå somna kl.20.
    Personligen tycker jag det är en usel regel, men vill man att bebisen ska däcka totalt vid 18-19 på kvällen så är det säkert en bra utgångspunkt... jag tror dock att många inte alls mår bra av att tvingas vara vaken så långa stunder men ja det anses absolut gälla i den här åldern. I vilket fall så avgör ju tidpunkten (och längden såklart) för vilan också när bebisen kan tänkas vara tillräckligt trött för att somna för natten. Dvs inte bara trött för en kortare powernap utan för sin nattssömn.
Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!