• SandraMariaH

Vad tycker du om bilstolen "Britax Multi-Tech II" ?

Då lilltjejen ska börja på förskola och för att hämtning/lämning ska bli smidig då jag är hemma med syskon funderar vi på att köpa en till bilstol. Tänkte vara smart och köpa en som vi kan använda en längre period så man inte får köpa ny snart igen så har kollat lite på Britax Multi-Tech II som går att använda både framåt och bakåt. Någon som har erfarenhet av denna? hört mycket bra om britax och bilstolar. Min tjej är liten, 20månader och dryga 9kg hon kan fortfarande sitta i babyskyddet. Tar gärna emot tips på andra bra stolar, vill dock att den ska kunna användas både fram och bakåtvänd.

• Svar på tråden Vad tycker du om bilstolen "Britax Multi-Tech II" ?
  • Renstjärna
    MissLovely skrev 2012-08-25 16:02:28 följande:
    Two-Way är äldre och säkerhetskraven höjs varje år.
    Ja, men som Sisisisi säger är de godkända enligt samma standard (ECE R 44/04). De är inte någon större "åldersskillnad" på de modellerna heller, så tror inte att de spelar någon större roll.

• gravid84

Vi har haft Multitechen (bakåtvänd) sedan sonen var 8 månader (nu 3 år) och är jättenöjda. Den är ombonad och känns säker. Nackdelen är att den är ganska bred men å andra sidan är det marginellt när man jämför med andra bakåtvända modeller. Jag rekommenderar den starkt och när sonen blir 4 kommer lillebror att vara knappt 1 och då få ta över den medan storebror får en framåtvänd bältesstol!

Tycker även att den är lätt att montera!

• gravid84

Mina föräldrar har en two-way till när barnbarnen åker med och jag skulle aldrig köpa den om jag stod och valde mellan multitech och den även om priset kanske är billigare. Å då är det ffa komforten som är bättre hos MT.

• SandraMariaH

tack att ni fortfarande skriver :) de flesta av er köpte den alltså mest för att ha bakåtvänd?
    funderar isf på antingen multi eller high-way, den ser också väldigt stabil ut. Får ta mig ut till affären och testa på dottern och höra vad personalen säger, och ha i åtanke att det ska vara två bilstolar bak på en v50.

• SandraMariaH

Jo en sak till, det är ingen isofix på dessa stolar va? är det någon som isf går att välja till kanske?

• Sisisisi

Nej, inga isofixfästen och det går inte att välja till. Kolla på Triofix om du vill ha en sån stol, nackdelen är ju att den bara är godkänd till 18 kg.

Hiway kan ta mindre plats än multitech men då får man dåligt benutrumme. Hiwayen blir urvuxen långt innan Mt, men den passar jättebra till små barn.

• SandraMariaH
    Sisisisi skrev 2012-08-27 13:05:53 följande:
    Nej, inga isofixfästen och det går inte att välja till. Kolla på Triofix om du vill ha en sån stol, nackdelen är ju att den bara är godkänd till 18 kg.
    Hiway kan ta mindre plats än multitech men då får man dåligt benutrumme. Hiwayen blir urvuxen långt innan Mt, men den passar jättebra till små barn.

hm vad svårt detta är. Men multi den har inget stödben eller? min tjej är ju liten nu men tycker hon har börjat växa på sig den sista tiden :) 20månader 80cm och 9kg. Har inte isofix i v50 (men det går att sätta dit) men i v70 finns det, det är ju lite smidigare om stolen behövs flyttas och känns ju lite säkrare. funderar på att installera det till babyskyddet och även den ska ju bytas ut till bilstol inom ett år :)
  • Sisisisi

Jo, MT har stödben. Den monterar man supersnabbt även utan isofix. Så länge man monterar rätt så är det lika säkert med bälte som isofix. Axkid kidzofix kan monteras med isofix till 18 kg, sen till 25 kg med bälte, men den har fästremmar oavsett.

• gravid84

Min syster har Highway till sin 1 och 3-åring, dom är nöjda men tycker att den börjar bli lite tight till stora killen. De anar att de får byta innan han är 4år. MT är betydligt rymligare och den känns som om dom endast kan växa ur på längden. Din dotter verkar liten så det lär hon inte göra.

Isofix till Mt känns inte nödvändigt, stolen sitter jättesäkert med bälte och är superlätt att montera.

• Anne69

Vi köpte MT framför allt för att vi började tycka det var träligt att hålla på att byta stolar hela tiden. För den här stolen kan man ha länge Min 4-åring har haft den i drygt 3 år och lär kunna ha den i ett par år till. Allra mest bekväm för barnen är den framåtvänd. Både 4-åringen och 6-åringen har bra med plats. De gillar sidostöden och att den är så ombonad. På långresor tycks den vara utmärkt att sova i. Och......vi har inte bytt stol på drygt tre år nu och det är jätteskönt!

• SandraMariaH

låter som de flesta är positiva till den stolen :) roligt att höra. väntar på lillasyster som beräknas komma på torsdag så när allt lugnat ner sig och vi landat i tvåbarnlivet ska jag ta mig ut till affären och låta henne testa stolen. Låter jätte bra att alla är så nöjda med dess comfort och säkerthet.

• gravid84
    SandraMariaH skrev 2012-08-28 12:36:02 följande:
    låter som de flesta är positiva till den stolen :) roligt att höra. väntar på lillasyster som beräknas komma på torsdag så när allt lugnat ner sig och vi landat i tvåbarnlivet ska jag ta mig ut till affären och låta henne testa stolen. Låter jätte bra att alla är så nöjda med dess comfort och säkerthet.

Ett tips! Beställ från www.jollyroom.se , det gjorde vi. De hade fri leverans och var billigare än de flesta återförsäljarna. Kan vara värt att kolla upp iallafall!
  • Vintertid

Vi valde mellan MT, Max Way och Maxi Cosy Mobi, men det blev i slutänden att köpa en Max Way. Köpte den på Babyproffsen och såg att de hade en kampanj på MT:n för 2800kr eller något sådant, om jag minns och såg rätt. Vet dock inte om det gäller överallt, men här i Umeå åtm. Kan även hända att det bara var en färg man kunde välja på, men det kanske inte spelar någon roll. Värt att fara och kika iaf, om de har Babyproffsen där du bor. 

• SandraMariaH

Såg i senaste numret av "Vi föräldrar" att de har erbjudande på just den färg jag vela ha 28aug-30sep på multi tech. Om jag inte minns fel var det precis samma pris som på jollyroom.se annars hade jag nog tänkt beställa där men testa i butik så klart. Tack för all hjälp :)

Svar på tråden Vad tycker du om bilstolen "Britax Multi-Tech II" ?