• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • Soolrosen
    Kattdamen skrev 2012-08-22 09:08:49 följande:
    Du är medveten om att byxor var ett mansplagg väldigt länge? Att kvinnor absolut inte fick ha byxor på sig, och de ansågs okvinnliga om de hade det.

Det är exakt samma sak här. Kommer män börja ha klänning och kjolar, så kommer det bli ett plagg för män också.
    jag vet det mycket väl... men kvinnor använder kjolar och klänningar fortfarande.
    visst folk får väl klä sig som de vill ..tycker fortfarande det är konstigt och omanligt..

• BookLady
    hippiegirl skrev 2012-08-22 09:11:38 följande:
    Man fattar ju vad din man håller på med, all heder åt honom. Du verkar ju inte ha en aning om vad en människas könstillhörighet handlar om. Ingenting handlar om att få välja!

DU kan inte välja att ditt barn ska välja sitt kön.... Eller sin sexualitet.

Ditt barn väljer inte heller. Man föds till den man är. - En människa som antingen har mer kvinna eller man i sig, antingen dras man till samma kön som sitt eget, eller tycker att motsatta könet är läckrare. Antingen känner man sig som man i en kvinnas kropp, eller tvärtom (vilket måste vara det mest förvirrande någonsin)

Men att DU som mamma håller på med att försöka ändra världen med din son, är oerhört egoistiskt! Din son kommer bli förvirrad och inte ha en aning om vem han är....

Släpp dina fantasier om att du gör ditt barn en tjänst. Du har fått en underbar son. Deal with it! 
  • Kattdamen
    Soolrosen skrev 2012-08-22 09:17:56 följande:
    jag vet det mycket väl... men kvinnor använder kjolar och klänningar fortfarande.
    visst folk får väl klä sig som de vill ..tycker fortfarande det är konstigt och omanligt..

Varför är det konstigt och omanligt?
    En kopp te, tack.
  • Simon 681

Ok. Det finns lite inkonsekvens i TS resonemang här. Det behöver inte betyda att TS är ett troll, dock, utan kanske bara betyder att det finns lite inkonsekvenser som TS behöver hamra ut (eller fortsätta vara stolt, inkonsekvent feminist somde flesta andra).

TS skriver att "[hennes] pojkvän valde under sin uppväxt att vara pojke och inte flicka." 

1) Detta är dels inkonsekvent med att hon klär sin son i hela spektrat för att han skall få möjlighet att välja själv. Logiskt sätt borde det betyda att TS pojkvän inte har fått välja själv och därför är det inte ett argument att TS pojkvän "valde att bli pojke". Han har väl tvingats in i det av det onda patriarkala systemet, eller hur? Hur kan det vara nödvändigt att kämpa emot samhällsnormer i fallet med TS barns uppväxt för att överhuvudtaget ge TS barn möjligheten att välja själv och samtidigt ignorera detta när det gäller andras val, som i fallet med TS pojkvän?

Om TS pojkvän inte har fått välja så är TS en hycklare där en upsättning regler gäller henne i hennes barnuppfostran och en annan upsättning regler gäller alla andra.  

2) TS ställer fortfarande upp på patriarkalets binära system, med killar och tjejer, där inte bara det fysiska könet, utan en mängd tillskrivna egenskaper hör till antingen det ena eller det andra. TS vill att hennes barn behandlas som individ utan att  tvingas in i dessa fack, men samtidigt sorterar hon själv efter dem. TS pojkvän har valt att bli pojke och inte flicka och då måste han välja de fysiska attributen som passar ihop med hur det skall vara. Om man verkligen vill frigöra sig från genus så förkastar man attributen och gör dem könsneutrala. Killar kan ha tjol och gilla barbie eller byxor och gilla spiderman eller en kombination. Inget är rätt eller fel, för det finns ingen standard, inga färdiga fack där människor skall stoppas in och tillskrivas attribut efter deras biologiska kön.

TS pojkvän är då en individ som varje dag kan ta ställning till vad han vill ha på sig. Varför är det fel att ha klänning? Det är väl inte så att du håller med det onda patriarkatet om att biologiskt kön styr vilket klädval som är korrekt?

3) TS har en poäng om att hennes pojkvän gör detta för att jävlas, men se det mer som att han visar på inkonsekvenser i ditt resonemang och hjälper dig till fördjupad förståelse att feminism inte bara handlar om barnuppfostran, att normerna om manligt och kvinnligt genomsyrar hela samhället, och att man även som vuxen får se upp med att inte fastna i ett fördefinierat fack.

Jag tycker du dkall ta ett snack med honom om att du är ok med att han har klänningar om han skulle vilja det, men at om han gör det bara för att statuera ett exempel för dig så har han lyckas få dig att tänka. Kanske kan ni undvika kläder som är överdrivet könsspecifika åt ena eller andra hållet? De är ju trots allt produkter av ett tänkande att tjejer och killar är på vissa sätt och att man visar det med yttre attribut. Att sätta tjejattributet på en kille ändrar ju inte problemet i sig. 

• Trekk
    >Jag är feminist, stolt och hedersfull.

Så modigt
    Det låter fantastiskt och oerhört svårt, fick du gå en lång kurs för det?

>Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet

Jag fattar mig kort. Förstör inte ett friskt barn med ditt nonsens. Keep the crazy inside så att säga. Du som förälder har ett ansvar att ge ditt barn det bästa liv det kan få, att använda det som en politisk spelpjäs för din personliga övertygelse är sjukt och fel. Ge ungen det fria val du EGENTLIGEN vill och låt HONOM vara i fred och fritt välja om han senare vill klä sig i kjol eller militäruniform. Om du uppfostrar ungen till en hen kommer du GARANTERAT skapa en superrambo vilket lär vara HANS motreaktion mot ditt nonsens när HAN blir äldre.

>och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland.

Jag ber till Poseidon att du är ett troll, alternativt den enda i det kända universum som gör så här mot sitt barn. En sorts känslornas Dr Mengele om du så vill.

Förstör inte barnet!

• xal

Jag vet få "mansgrisar" med så mycket självdistans att de visar sig bland folk i klänning. De flesta knäpper upp ölburken, tjurar framför TV-sporten och säger att deras son "minsann inte ska klä sig som en jävla bög". DET skulle jag se som en absolut kränkning av både barnet och mig.

Nu känner jag ju iofs inte er, men tänker att du kanske är lite sur för att han klampar in på ditt "könsneutrala" revir..?

Om det var min kille skulle jag vara stolt över att han vågade gå på bröllop i festblåsa - även om han gjorde det för att jävlas. I slutänden är det ju honom det kommer an på, inte mig då jag inte äger ansvaret för hur min partner beter sig i sociala sammanhang.

• Suzén

Hahahaha så ballt!
    Sluta klä din son i klänning, det är lika mkt din mans son så respektera hans åsikt! Tills du gör det kan han gott klä sig i klänning!

• Soolrosen
    Kattdamen skrev 2012-08-22 09:23:14 följande:
    Varför är det konstigt och omanligt?
    kvinnor förknippar jag med klänningar och kjolar... så är det bara.
    men det kanske inte är konstigt med män som har nylonstrumpor och läppstift heller?
  • Kattdamen
    Soolrosen skrev 2012-08-22 09:36:36 följande:
    kvinnor förknippar jag med klänningar och kjolar... så är det bara.
    men det kanske inte är konstigt med män som har nylonstrumpor och läppstift heller?
    Varför förknippar du kvinnor med klänningar och kjolar?
    En kopp te, tack.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!