• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • yodi
    Anonym (HAN!) skrev 2012-08-22 09:56:19 följande:
    Vadå hen?

Det är ju en pojke så det är en HAN..

Blir så trött på att folk helt ska ta bort könet från sitt barn.. Det är en HAN för HAN har snopp och manliga kromosomer....

Men absolut, jag tycker verkligen inte det finns pojk och flick färger, pojk och flick leksaker...
    Men att klä sin pojke i kläning är liiiite över gränsen... med tanke på att du ser endast tjejer o transor i klänningar.. jag tror det kan slå lite fel där...
    klä ditt barn i mer neutrala kläder som både pojkar o flickor använder för att det ska få den effekt du vill.  och klä ditt barn i alla färger och låt han leka med dockor, barbies, bilar.. ja du hajjar...
    Sen, låt din karl gå i klänning, det e väl han som skämmer ut sig med tanke på att du inte  tycker det är ett problem med pojkar i klänningar...
  • vimsan06

Varför kallar du ditt barn för hen när HAN är en pojke? Hen skriver man när könet på personen i fråga är oklart. t ex "Jag längtar tills förlossningen,ska bli så kul att se hen" (förutsatt att man ej vet könet då)

"kränker du ditt barn kan hen få känslomässiga sår"

Går ju att skriva dessa meningar utan att använda ordet hen (jag säger det själv slipper nån påpeka det) men det är ju iaf på det sättet det är tänkt attt användas OM det ska användas.  

Låter helt galet när du gång på gång undviker att benamna ditt barn för det han är.   

• Skit i det du
    Pissenisse skrev 2012-08-22 00:09:49 följande:
    Men jisses.. Våra mormödrar tog inte upp kampen för att våra söner skall bära klänning utan för att våra döttrar skall ha samma rättigheter i samhället. 
    Det smartaste jag läst på länge! Tack!
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • PolyPond
    Ascendere skrev 2012-08-22 10:05:50 följande:
    Ja, det har ju gått överstyr sen länge.
    Tyckte först det verkade praktiskt att använda i de fall man menar en ospecificerad
    person, tex i skrivna instruktioner som gäller alla mm, men när det börjar användas om individer
    är det bara sjukt.
    Alltså:
    Hen: En ospecificerad person av ospecificerat kön
    Han/hon: En specifik person som har ett(1) kön. Han om det är en kille, annars hon.

Nu är det ju bara så att 99% av alla oss som använder hen inte gör det om personer vi vet könet på, såvida vi inte vill mörka det av någon anledning. Att ts gör det tyder mest på att tråden i sig är en slags ironisk provokation från någon som inte riktigt förstått poängen med det och vill göra sig lite rolig på oss genuskritiska människors bekostnad.
  • Anonym

Killar i klänning, jaha som riktiga romarsoldater.

• PolyPond
    hippiegirl skrev 2012-08-22 09:11:38 följande:
    Man fattar ju vad din man håller på med, all heder åt honom. Du verkar ju inte ha en aning om vad en människas könstillhörighet handlar om. Ingenting handlar om att få välja!

DU kan inte välja att ditt barn ska välja sitt kön.... Eller sin sexualitet.

Ditt barn väljer inte heller. Man föds till den man är. - En människa som antingen har mer kvinna eller man i sig, antingen dras man till samma kön som sitt eget, eller tycker att motsatta könet är läckrare. Antingen känner man sig som man i en kvinnas kropp, eller tvärtom (vilket måste vara det mest förvirrande någonsin)

Men att DU som mamma håller på med att försöka ändra världen med din son, är oerhört egoistiskt! Din son kommer bli förvirrad och inte ha en aning om vem han är....

Släpp dina fantasier om att du gör ditt barn en tjänst. Du har fått en underbar son. Deal with it! 
    Fast nu blandar du väl korten litegrann? Det är skillnad på att ha en könstillhörighet och hur man väljer att uttrycka den. Om en person vill uttrycka sin manlighet genom att använda klänning så är det fullt rimligt att det finns utrymme för att göra det. De individer som hånar sådana uttryck genom att kalla det "fjantigt" att det "ser löjligt ut" etcetera, hindrar människor från att faktiskt våga. Förlöjligandets kraft är mycket stark när man vill få människor att anpassa sig efter sin egen vilja.
  • 2 barn 0910
    Anonym (HAN!) skrev 2012-08-22 09:56:19 följande:
    Vadå hen?

Det är ju en pojke så det är en HAN..

Blir så trött på att folk helt ska ta bort könet från sitt barn.. Det är en HAN för HAN har snopp och manliga kromosomer....

Men absolut, jag tycker verkligen inte det finns pojk och flick färger, pojk och flick leksaker...
    Men att klä sin pojke i kläning är liiiite över gränsen... med tanke på att du ser endast tjejer o transor i klänningar.. jag tror det kan slå lite fel där...
    klä ditt barn i mer neutrala kläder som både pojkar o flickor använder för att det ska få den effekt du vill.  och klä ditt barn i alla färger och låt han leka med dockor, barbies, bilar.. ja du hajjar...
    Sen, låt din karl gå i klänning, det e väl han som skämmer ut sig med tanke på att du inte  tycker det är ett problem med pojkar i klänningar...
    *Gabriel 2009* & *Adam 2010* Väntar tredje miraklet 2012*
  • Anonym (t.ex. orolig, s)

Jag brukar hälsa på alla jag möter genom att ta fram kuken och vifta med den, som en vinkning.

Att de blir stötta och tar illa upp eller till och med arga beror bara på samhällets konventioner, som individ har jag rätten att utrycka mina hälsningar hur jag vill utan att begränsas av hur de sociala strukturerna säger att jag ska hälsa på mina medmännsikor.

• PolyPond
    Anonym (t.ex. orolig, s) skrev 2012-08-22 10:48:06 följande:
    Jag brukar hälsa på alla jag möter genom att ta fram kuken och vifta med den, som en vinkning.

Att de blir stötta och tar illa upp eller till och med arga beror bara på samhällets konventioner, som individ har jag rätten att utrycka mina hälsningar hur jag vill utan att begränsas av hur de sociala strukturerna säger att jag ska hälsa på mina medmännsikor.
    Det är klart att det är så. Det är dock ganska lång väg att gå innan du får opinion för det hälsningsbeteendet. Det står dig dock fritt att försöka.
    Att folk däremot inte kan koppla ihop att killars rätt att bära klänning är precis samma sak som kvinnors rätt att bära byxor är häpnadsväckande.
  • Samama

Får din son någonsin ha blå kläder med bilar på? Tycker det här med att vara "könsneutral" har gått för långt då pojkar ALDRIG har pojkkläder och flickor ALDRIG har flickkläder. Det blir ju fel åt andra håller istället :S

Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!