• Anonym

Tamponger?

Jag anv den största ob men en timme efter jag satt in den så läcker den igenom och inte bara lite tunnt blod utan även klumpar. Hur är det möjligt? Är jag så stor och slapp el vad är felet? Är jättejobbigt när jag aldrig kan lita på obn. 

• Svar på tråden Tamponger?
  • Heranell

Jag kan rekommendera menskopp, ts. Kolla www.menskoppen.se, där finns all info du behöver om att hitta rätt storlek. Jag har en Mooncup, tycker den är superbra. Jag blöder igenom en plustampong på en timme (fast jag använder inte tamponger längre...), menskoppen behöver jag kanske tömma 3-4 gånger per dygn när jag blöder som mest. Kompletterar med trosskydd om det ev. ska läcka. Jag tänker knappt på att jag har mens, sen hade jag ju turen att bli av med mensvärken från h-e efter att jag fick barn.

• Fia 28
    Lemio skrev 2012-08-29 06:40:39 följande:
    JA! Då menar jag att FASS har fel! Vilket FASS du nu går efter? Läs på FASS, under rubriken "när man ska undvika voltaren". Där står det -om du har ökad blödningsbenägenet. Vilket betyder att dom som blöder enkelt eller mycket ska undvika läkemedlet. I klartext.

Våra patienter som ska opereras måste sluta med bla. voltaren och Ipren 3 dagar innan operation för att dom inte ska blöda för mkt.

Men ni gör såklart som ni vill, som med allt annat :p
    Precis, jag fick ju inte ens äta voltaren/Ipren när jag åt Marevan för det påverka blödningen. Däremot äter jag Ipren mot mensvärk iaf för paracetamol fungerar inte det minsta mot min mensvärk.
  • Anonym (Molly)
    Lemio skrev 2012-08-29 06:40:39 följande:
    JA! Då menar jag att FASS har fel! Vilket FASS du nu går efter? Läs på FASS, under rubriken "när man ska undvika voltaren". Där står det -om du har ökad blödningsbenägenet. Vilket betyder att dom som blöder enkelt eller mycket ska undvika läkemedlet. I klartext.

Våra patienter som ska opereras måste sluta med bla. voltaren och Ipren 3 dagar innan operation för att dom inte ska blöda för mkt.

Men ni gör såklart som ni vill, som med allt annat :p
    Urklipp ur fass.se:

1. VAD VOLTAREN ÄR OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR

Voltaren dämpar inflammation, lindrar smärta och sänker feber. Voltaren tillhör en grupp läkemedel som kallas NSAID(icke steroida antiinflammatoriska/antireumatiska läkemedel).

Voltaren används för att behandla smärta och svullnad i samband med reumatiska sjukdomar. Voltaren enterotabletter minskar smärta och blödningsmängd i samband med menstruation.

• Lemio

Molly: Det står att det gäller enterotabletterna.. Menar du att all voltaren är entrotabletter?

• Anonym

försökte gå in och läsa på menskoppen.se men sidan stänger bara av sig för mig hela tiden. nån mer som har det så

• Lemio

Apoteket säljer oxå menskoppar :) och många till. Googla och läs om dom. Så kanske du hittar någon du vågar prova :)

• Anonym
    Lemio skrev 2012-08-29 18:39:42 följande:
    Apoteket säljer oxå menskoppar :) och många till. Googla och läs om dom. Så kanske du hittar någon du vågar prova :)
    Gör de? Det var positivt! När började de? För bara ett par år sedan sa de att det inte lönade sig och ville inte ta hem dem. Jag hittar dem däremot inte på deras hemsida.

Bodystore har extrapris på Femmecup just nu, bara 199 kr!
  • Anonym (Molly)
    Lemio skrev 2012-08-29 18:25:07 följande:
    Molly: Det står att det gäller enterotabletterna.. Menar du att all voltaren är entrotabletter?
    Eftersom du ställer frågan så antar jag att det inte är så? Har bara haft en sort och utgick ifrån att det inte fanns olika sorts tabletter. 
    Men i vart fall kan vi konstatera att voltaren inte per definition ökar blödningar som du påstod.  
  • Anonym
    Lemio skrev 2012-08-29 18:25:07 följande:

Vad är en enterotablett? Aldrig hört talas om det.
  • Anonym (Molly)
    Anonym skrev 2012-08-29 19:29:59 följande:

Vad är en enterotablett? Aldrig hört talas om det.
    Det är en tablett som har ett skyddande ytskikt som gör att den inte löser upp sig förrän den har kommit ner i tarmen, och då riskerar man inte att medicinen irriterar slemhinnorna i magen.
Svar på tråden Tamponger?