• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • InfinityPoint

Det är på sin plats med en varning för den typiske psykopaten: Han är den mest romantiska och uppmärksamma man du nånsin träffat. Du kommer att tycka att ni får en omedelbar och djup kontakt, och att han nästan kan läsa dina tankar. Han får dig att känna dig vacker, uppskattad och speciell.

Du måste lämna ett sånt förhållande omedelbart. Blir det inte idag, så senast före lunch imorgon. Du måste bryta helt och aldrig mer ha kontakt Det kommer aldrig att bli bra och du kan aldrig ändra på en psykopat.

Läs gärna på www.psykopat.se

• Anonym (josse)
    Anonym (Osäker) skrev 2012-08-29 16:59:18 följande:
    Usch vad mycket skit man får då. Hjälper ju mig jättemycket att ni kallar mig idiot osv..

Ni känner honom inte och vet hur snäll och fin han är som person. Han är 100% genuin och jag känner att jag kan berätta vad jag vill för honom...alla mina mörkaste hemligheter.

Han är en romantiker också tex säger grejer som att han ska ge mig en överasskning när jag kommer dit men jag får inte veta vad.

Han har sagt också att han vill göra ett jättebra intryck på mig för att han tycker om mig så mycket. Och jag har börjat tycka om honom också...tänker på honom hela tiden!

Det är bara en bråkdel av allt det positiva...det många här verkat snöat in på är att han suttit i fängelse osv. Men han är en person som alla andra. Ingen har ett fläckfritt förflutet eller är helt utan brister. Det viktiga för mig är att han vågar stå för dem! Då ger han mig en ärlig chans att ta ställning till hela han
    Du verkar ju redan ha bestämt dig för hur du ska göra så vad önskar du för respons? Majoriteten här tycker att ditt beslut inte är särskilt klokt och du väljer att ignorera det och istället lita blint på killens ord.
    Lycka till då, jag tror du kommer ångra dig tids nog.
  • FruBlöjor
    Ant3 skrev 2012-08-29 17:22:57 följande:
    Nej, belastningsregister är inte offentliga handlingar. Men jag tror att förskoleverksamheter och liknande har rätt att begära ut det, men är inte säker.
    Alla domslut är offentliga handlingar utom vissa sekretessbelagda fall.
  • hönamor

Jag måste nog oxå tyvärr erkänna att jag fastnade för de 6 åren i fängelse. Det får man liksom inte för att man snor 200 spänn ur korvkassan på jobbet. Om du nu ändå vill åka så kan du väl ha nån med dig eller åtminstone börja med att ni träffas o går ut nånstans offentligt o ha en backup-plan om du inte vill fortsätta hem till honom.Se till att folk vet om vart du ska o ha lite sms-kontakt med omvärlden. Är han världens gulligaste kan ni ju skratta åt det sen när ni sitter på verandan och dricker iste medan barnbarnen springer runt fötterna på er.

• Anonym
    Nej, belastningsregister är inte offentliga handlingar. Men jag tror att förskoleverksamheter och liknande har rätt att begära ut det, men är inte säker.
    Nja,  det är den arbetssökande som själv ska begära utdrag ur belastningsregistret och visa upp kuvertet oöppnat för arbetsgivaren.   Det fick jag göra i alla  fall,   som sagotant en timme i veckan på en förskola....
  • Anonym
    MLB skrev 2012-08-29 17:29:42 följande:
    Här kommer en till användbar länk

www.varningstecken.n.nu/
    OMG, jag hade ett förhållande i 6 månader med en sådan. Hade hört om att han misshandlade kvinnor men trodde inte på det. Än idag råder tvekan eftersom han visade aldrig aggression mot mig. Han gjorde slut och sade att jag är för bra tjej och att han är ingen bra man. Att jag förtjänar någon mycket bättre som visar respekt mot mig.
    Träffade senare en bättre man men han passade in i varningstecken.
    Vet inte varför han ville skydda mig från sig själv..
  • Anonym (J)

Jag jobbar som journalist och domar är definitivt offentliga handlingar. Dock måste man ha en del information för att få tag i den. Först måste man veta i vilken domstol personen dömdes och kontakta registrator där. Då kan man uppge ett målnummer vilket är det smidigaste sättet, men det är ju såklart inte aktuellt i det här fallet. Då kan man istället be dem söka på personnummer eller för- och efternamn. Utan information om personens identitet blir det ju omöjligt dock.
  • Anonym
    FruBlöjor skrev 2012-08-29 17:29:28 följande:
    Alla domslut är offentliga handlingar utom vissa sekretessbelagda fall.

Ja,  domar är offentliga;   ett belastningsregister säger mer,  eller hur?    För att få ut en dom bör man ha målnummer,   gärna  datum....
  • Anonym

Ringde en gång till tingsrätt där exet bor,   hade fått nys om att  han hade något på gång där.   När jag uppgivit namn och personnummer blev svaret     "Hela skärmen är full av mål han är inblandad i,   du får åka hit  (30 mil)   och välja ut vilket mål du vill veta mera om...."

Svar på tråden "akta dig för honom!"