• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-02 09:46:49 följande:
    TS uppdatera nån gång!

Ja vi är fler som undrar (och några kanske är oroliga också)
  • deepsounds
    Lapsang skrev 2012-08-31 15:57:57 följande:
    Ni som är för detta m en andra chans, jag undrar ärligt nu och vill gärna ha seriösa svar:
    -gäller det alla, oavsett vad man gjort och hur många ggr? Om inte, kan ni ge exempel på vilka som förtjänar en andra chans ochvilka som inte gör det?(dvs vilka gärningar)
    -är det just EN chans man ska få? Sumpar man den så förtjänar man ingen ny oavsett hur man anstränger sig för att ändra sig? Eller hur många förtjänar man? Under vilka omständigheter förtjänar man en ny chans? Tänker lite här att om tjejen somvarnade på fb talar sanning så fick han ju en chans m henne men sumpade den.

Någon skrev "så ni menar att man ska undvika dem som det gått snett för, dem kan man inte umgås med?"
    Ja, precis så tänker jag. Jag umgås inte m folk som begått grova brott mot andra, för det vill inte jag. Så är det.
    Du gör som du vill och du får ha din åsikt.
    Men jag tänker bara berätta för dig att du förlorar så mycket genom att ha den synen på livet.
    Ifall de dyker upp en människa som du känner att du klickar med direkt ( nu behöver de inte vara förhållande mässigt, utan även på vänskaplig nivå) och du får en otroligt fin vänskap med denna människa och denna person senare öppnar upp och berättar att den tex har rånat en butik eller kanske rent ut sagt slagit ihjäl någon. Skulle du sluta umgås med denna människa då trots att du vet själv att denna människa är otroligt fin och snäll? 
  • Lapsang

Deepsounds: mest troligt skulle jag se det som att jag hade trott att personen var fin o snäll men nu fått information som bevisade motsatsen. Så då skulle jag bryta. Men det beror också dels på vad personen gjort och varför, samt hur mkt hen förändrats sedan dess. Och då menar jag tydliga bevis för förändring, tex det har gått många år och personen lever ett helt annat liv nu. Inte "jag är helt annorlunda nu", men det har bara gått ett par år och jag ser inga konkreta bevis för att personen ändrat sig. Men det viktigaste skulle vara typen av brott och omständigheterna kring det. Tex ngn slår ihjäl ngn annan som de tagit på bar gärning med att våldta deras barn för att ta ett extremt exempel, skulle jag kunna acceptera. Ngn som upprepade ggr misshandlat o våldtagit oskyldiga kan jag inte acceptera oavsett hur trevliga de är mot mig.

Jag tror det jag tycker är viktigt att påminna sig om här är att ingen ju har bara dåliga sidor. "Skurken" är inte som på film rakt igenom otrevlig. Men vissa gärningar tycker jag är oförlåtliga och då räcker det inte med att man kan vara snäll ibland också. Jag tvivlar inte på att dessa personer ofta begår snälla handlingar också. Men det går liksom inte att kvitta mot de onda handlingarna tycker jag. Jag tycker ditt resonemang låter lite farligt likt misshandlade kvinnors där det är partnern som slår: "men han är ju så bra I ÖVRIGT".

• InfinityPoint
    deepsounds skrev 2012-09-02 20:54:57 följande:
    Du gör som du vill och du får ha din åsikt.
    Men jag tänker bara berätta för dig att du förlorar så mycket genom att ha den synen på livet.
    Ifall de dyker upp en människa som du känner att du klickar med direkt ( nu behöver de inte vara förhållande mässigt, utan även på vänskaplig nivå) och du får en otroligt fin vänskap med denna människa och denna person senare öppnar upp och berättar att den tex har rånat en butik eller kanske rent ut sagt slagit ihjäl någon. Skulle du sluta umgås med denna människa då trots att du vet själv att denna människa är otroligt fin och snäll? 

En människa som slagit ihjäl nån är inte fin och snäll.
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Ant3
    InfinityPoint skrev 2012-09-03 10:49:45 följande:
    Inte under några omständigheter?
  • Otäcking

Vilket svammel.
  • Dorian Ertymexx

Jag skulle inte vara så kategorisk. Skit händer, det kan ha varit självförsvar eller för att försvara tredje person. Det är inte som att man alltid kontrollerar om någon överlever eller dör i frågor om våld.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • InfinityPoint
    Ant3 skrev 2012-09-03 11:12:06 följande:
    Inte under några omständigheter?

Jag förtydligar: En person som är dömd för mord eller dråp är med stor sannolikhet inte en fin och snäll människa.
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
Svar på tråden "akta dig för honom!"