• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Zanda
    söderomizabella skrev 2012-08-30 12:55:56 följande:

Han hade nästan ihjäl en man pga han blev sviken av sitt ex och du tycker han är den allra snällaste du någonsin träffat? Man slår inte nästan ihjäl människor eller brukar våld överhuvudtaget för den delen om man är normal i huvudet!, inse att det inte är normalt beteende oavsett hur "snäll" någon är!. Vad är det med folk?!?- det är så dumt *suck*. Kärleken är faktiskt varken blind eller döv!.

Han ÄR snäll, sjukt snäll, och en otroligt älskvärd person som förtjänar att vara lycklig, Han gjorde fel EN gång, allt släppte för han blev så förbannad och sviken. Jag FÖRSVARAR inte handlingen i sig, men jag FÖRSTÅR att han blev tokarg. Han har sonat sitt brott genom att dels sitta inne, dels tappa flera år med sina barn, bara det är straff nog. Han ångrar det han gjorde, står för det och skulle aldrig göra om det igen. Vet du själv hur du skulle reagerat i en liknande situation innan du dömer andra??!!

Härligt också att du dömer andra (mig) också på samma gång. Jag är verkligen ingen puckbrud som tänder på att vara ihop med struliga killar, jag är smart, stark och vet mitt värde. Har av honom även lärt mig att inte döma folk så snabbt, och att allt inte är vad det verkar. Jag tror faktiskt att du skulle tycka om mig, och till och med honom, om du fick träffa oss i verkligheten!

Förstår att det ovana, okända är läskigt, men livet är inte svart eller vitt....
  • Zanda
    deepsounds skrev 2012-08-30 23:18:07 följande:
    Så vi ska helt enkelt undvika folk som de har gått snett för i livet och inte ge dom en chans?
    Tycker fruktansvärt synd om dig ifall du har en sån syn på livet.
    Tycker hon om killen, så varför inte ge det en chans?
    Vem säger att hon inte kan bli våldtagen och mördad av någon som har haft en fläckfritt förflutet?

Som sagt. Döm inte folk för de misstag dom en gång har begått.
    Har polare och även en syster som har knarkat, gjort inbrott och misshandlat. Nått dom nu ångrar idag och är helt otroliga människor.
    Hade förlorat så otroligt mycket om jag hade tänkt "Nej fy, domdär har ett dåligt förflutet så dom kan jag inte umgås med". 

Word!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 09:57:58 följande:
    Han har suttit i fängelse i sex år, det är länge och det är inte köra mot rött ljus direkt han gjort. Han har gjort dumheter förr. Du är varnad för honom. Och du tänker åka ändå. Vad tror du att någon härinne skulle kunna säga som är tydligare än så att du ska låta bli honom och springa allt du kan åt andra hållet?  De tre första sakerna borde vara starka varningssignaler om att det inte är lämpligt umgås med honom.
  • Anonym
    Anonym (Osäker) skrev 2012-08-29 20:13:17 följande:
    Har pratat lite mer med honom nu...han vill att jag åker till honom nu på fredag och sover över tills måndag morgon. Jag sa ja men är fortfarande lite osäker. :(

Tror jag ska höra ändå vad det är han suttit inne för innna jag bokar biljetterna.
    Alltså: du ska betala för att en man ska utnyttja dig sexuellt som dessutom har straffregister?
    Skaffa dig lite självkänsla tjejen
  • Anonym (!!!)

Nu väljer jag att se förbi informationen om fängelsedomen, för den spelar ingen roll i d jag o många andra vill säga:

Man åker inte 50 mil (el 10mil) för att BO hos en människa man aldrig träffat innan för att denna verkar snäll o genuin!
    Om han nu e så snäll o tycker om dig så mycket (vilket jag inte betvivlar) så borde han ju gå med på att ni ska ses första gången under mer ordnade förhållande (på neutral mark).

TS: propsar denne man på att ni SKA ses hos honom? Isf hade jag frågat mig varför.

Inte ens en snubbe som jag träffat på krogen o sen haft telefonkontakt med hade jag åkt hem till o sovit över, inte med allt som händer nuförtiden.
    E du inte rädd om dig?

• FillesFarsa

Varför attraheras du av en människa som spenderat 6 år i fängelse? Det är en ganska lång tid med tanke på straffskalan i Sverige.

• Anonym
    FillesFarsa skrev 2012-08-31 01:23:15 följande:
    Varför attraheras du av en människa som spenderat 6 år i fängelse? Det är en ganska lång tid med tanke på straffskalan i Sverige.
    Ja, han kanske har jobbat som kock i några år, skitbra mat? Haft tid att läsa böcker och utklassar gemene man intellektuellt? Han kanske samtidigt studerade juridik och har fått en enorm insikt i psykologi. För att inte tala om den härligt fräscha kroppen som denne helnykterist har efter 6 år i gymmen.
    Ja, varför indeed...
  • Nice
    Anonym skrev 2012-08-31 00:20:07 följande:
    Alltså: du ska betala för att en man ska utnyttja dig sexuellt som dessutom har straffregister?
    Skaffa dig lite självkänsla tjejen
    Hallååå, Åk inte dit, skrev jag i ett inlägg för ett tag sedan och många andra också. Vad är det med dig du sätter dig frivilligt i en kanske livsfarlig situation. Ingen människa åker 50 mil och träffar någon som man aldrig träffat och bor hoss honom i en hel helg........ 

Det är därför vi har så mycket att läsa om i tidningarna, tjejer som är så himla blåögda 
  • Little Ms Chatterbox

TS Jag träffade min man på en chattsida för ca 12 år sen. Ingen av oss letade efter förhållande men vi drogs till varandra. Första gången vi skulle träffas funderade vi å hur det skulle gå till, jag till honom eller han till mig? 
    Så jag resonerade så kände jag att jag var mer utsatt eftersom jag hade varit tvungen att åka tåg, buss och till en okänd liten ort lågt bort, jag hade inte körkort så bil var inget alternativ som för honom. Medan om han hälsade på mig och det inte skulle klaffa så hade han åtminstone bilen att sova i och kunna ta sig hem. Jag bodde mer centralt, nära till större orter och hotell. 
    Vi gjorde upp att vi startade som vänner och fick se vad som blev där efter, han fick vara beredd på att sova på soffan, eller faktiskt åka hem. Fler av mina vänner visste att han skulle komma, de gjorde upp att ringa mig allihopa och några krävde även att få prata med honom, när han satt i min soffa*fniss* som storebrorsfasoner från mina manliga jobbarkompisar. 

Allt gick bra, nu sitter hjag här, har flyttat 35 mil från min familj och har 4 barn. Man kan vinna massor på att våga chansa MEN en romantisk, trevlig och genom go kille är även en gentleman och han kommer TILL tjejen. Kan han inte kosta på sig det för att en tjej ska känna sig trygg så är han inte något att satsa på. Om han inte kan komma just denna helgen och verkligen värd att vänta på så är det inte lång tills tills ni kan träffas ändå.
    Jag kan nog bli lite misstänksam mot längden på fängelsestraffet, 6 år är inte litet småbrott, det finns mördare som fått mindre.

OM du väljer att åka till honom, kolla upp att allt stämmer med tex ratsit.se kolla hur många registrerade mobiltelefonnummer det finns på honom och att ev adresser stämmer. Kolla på FB vad hanns vänner verkar vara för några (jag skulle då undra om flera av vännerna har extrema åsikter eller verkar ha "konstiga" intressen), och deras intressen, gilla klickningar osv, även om det inte ger hela bilden.
    Googla honom, Googla även hans lokaltidning under tiden som matchar tillfället för brottet och domen.
    Ta lite kort på honom, omgivningen bostaden, hans bil osv... skicka jämna uppdateringar till din syster om ni ska ut på något.

Gör upp med din syster om ett akut-ord. Om du skickat det, ett för annan ett helt neutralt ord eller mening så betyder det att du är i fara. Tex: "Han har samma soffa som vår kusin Karin". Det gäller att ni varken har en kusin som heter Karin eller att ni vet vilka soffor era kusiner har. Lägg in meningen i mobilen under snabbmeddelande så det är lätt att snabbt skicka det.

Hoppas att det är en fullträff du har hittat och vi alla skeptiker har fel. 

• jennifer88

Folk kan förändras!! Ingen av oss här på FL känner killen i fråga. Viktigast är att du känner dig trygg med att träffa honom och att du har en nödplan om det inte alls går som planerat, vilket man alltid ska när man träffar en "främling". Jag hoppas att allting går riktigt bra nu i helgen och han är den person som han gett sken av och lever upp till förväntningarna som du har på honom. Lyck till!!!

Jag har själv en barndomsvän som i slutet på gymnasiet började använda droger och umgicks i helt fel kretsar. För honom rasade det sommaren efter trean då hans flickvän gick bort i en tragisk olycka, drogmissbruket ökade och det slutade med att han deltog i en ganska grov misshandel av flertalet personer, han hade tagit droger innan men det är ingen ursäkt! Jag hade aldrig kunnat tro det om honom!! Han blev dömd till fängelse och fick sitta i ungefär två år. Han har idag varit ute ungefär två år och har inte fallti tillbaka till drogerna utan har helt förändrat sitt liv! Idag pluggar han till psykolog på universitetet och satsar på att få jobba med att stödja ungavuxna som har hamnar snett pga av droger. En stor majoritet av de som hamnar i fängelset faller tillbaka i det gamla skadliga beteendet och många hamnar i fängelset igen MEN det finns som sagt folk som faktiskt lyckas ändra sina liv och inser, samt ångra,r vad de tidigare har gjort.

Svar på tråden "akta dig för honom!"