• Mrs Karlsson

Hänger du alla barnens kläder efter tvätt?

Och håller dem? Krymper dem och tappar färg om du kör dem i torktumlaren?

Jag har tre/fyra barn och kör för det mesta med torktumlaren men en, två tvättar senare är kläderna för små och får ärvas av det yngre barnet.

Om ni hänger all tvätt, var gör ni det? Hur får ni plats?

• Svar på tråden Hänger du alla barnens kläder efter tvätt?
  • Cornellia

Jag hänger i princip all tvätt, det enda som tumlas är sängkläder och handdukar.

Hur jag får plats? Jag har såklart tvättställningar i tvättstugan. Fyra stycken väggmodeller, och det ryms ungefär 3-4 tvättar på dem. Det är mycket sällan jag tvättar mer än så, och gör jag det så har jag även en ihopfällbar torkställning som jag kan fälla upp.

• Cecese

Jag har aldrig haft någon torktumlare så jag har alltid hängt all tvätt.

När vi var 6 st i familjen så hade vi 2 uppfällbara torkställningar varav en i vardagsrummet och en i förrådet. Var lite trångt ibland men det gick. Sommartid så hängde vi tvätten ute.

I våras separerade jag och nu bor jag med 3 barn växelvist och jag har 1 större och 1 mindre torkställning och inte några problem med att få rum att torka tvätten trots att jag bara bor i en tvåa. Den stora torkställningen får stå i mitt vardagsrum som också är mitt sovrum. Den lilla står antingen i barnens rum eller i vardagsrummet om jag behöver använda båda. När barnen är borta så brukar jag hänga tvätten i deras rum. 

• Mysanochmimer

Hänger allt just nu eftersom våran tvättstuga är under renovering, men annars torktumlar jag endast handdukar och sängkläder.

Ang att få plats så har jag inga problem med det.

Har en sån ställning att hänga på med utvikta sidor och en vanlig enkel och två klädnypshängare, det tar iaf 2 maskiner tvätt.
    Men tvättar sällan mer än en maskin om dagen. 

Fina dagar kan jag tvätta hur mycket som helst om jag vill för då hänger jag ute        

• Purelyplatonic

Vi är 6 i familjen och jag hänger allt utom handdukar som jag tumlar. Jag är rädd för att det ska krympa och det blir skrynkligt om maninte plockar ut det direkt efter att det är tumlat och jag hatar att passa tumlaren (vem har tid med det?)

• mandelblomma

nej tumlar, har fem barn och att hänga finns inte på kartan. men de krymper inte våra kläder.

• Mercurialis

Jag hänger all tvätt på tork utom underkläder och frottéhanddukar, som torktumlas. Hänger tvätten i torkskåpet men den får torka utan att skåpet är igång.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • vad ska man heta

Om kläderna tappar färg eller krymper så har man 3år på sig att lämna tillbaka plagget till affären, så spara kvitton är bra:)

• fortsätt paddla

Det beror på vad det är för kläder. Har vissa blusar och tunikor mm som hängs.
    Velorbyxorna från lindex och liknande plagg tumlas.
    Har märkt att dyrare plagg oftare inte tål tumlaren. Borde ju vara tvärtom.

• 010306

Tumlar de allra mesta , 3 barn här. Inga stora krympproblem iallafall

• cosinus
    Mrs Karlsson skrev 2012-08-30 00:17:32 följande:
    Och håller dem? Krymper dem och tappar färg om du kör dem i torktumlaren?

Jag har tre/fyra barn och kör för det mesta med torktumlaren men en, två tvättar senare är kläderna för små och får ärvas av det yngre barnet.

Om ni hänger all tvätt, var gör ni det? Hur får ni plats?
    Vi har fyra barn. Jag torttumlar underkläder, strumpor, sängkläder, handdukar, långkalsonger och efter ett tag velourbyxor (då de brukar bli lite hårda om man hängtorkar men väldigt mjuka och goa i tumlaren).

Jag inte märkt någon ökad krympning på det jag tumlar men föredrar att hänga sånt jag är mer rädd om då det känns skonsammare. Vi har en tvättmaskin som tar 8 kg och en sån tvätt per dag rymmer vi att hänga. Så oftast kör jag en tummeltvätt och en hängatvätt typ. Två tvättar som jag vill hänga får jag ta olika dagar.

Har skruvat upp såna här hängare som det brukar finnas i torkskåp på väggen. Alltså såna man kan vika ner när de inte används. Tror jag har 18 såna hängare och varje är ju som ett långt U så man har två pinnar att hänga på så m a o 36 ställen att hänga på.
  • LinnV

Jag torktumlar bara handdukar och sängkläder, allt annat hänger jag. tvättar en maskin om dagen och hänger på en torkställning vid matplatsen. Har två barn!

• En glad tjej

Vi hänger alla kläder, har aldrig torktumlat barnens kläder. Jag har torkställning som jag hänger på.

• tildabelle

Jag hänger all tvätt. Vi är 2 vuxna och än så länge 2 barn. Kör 1-2 maskiner om dagen och hänger en omgång i badrummet och en i vardagsrummet. Hos oss torkar det på ett dygn. Så nästa dag när viker jag det gamla och hänger upp det nya. Tvätten tar verkligen aldrig slut.

Har jag varit sjuk och inte kunnat sköta tvätten på några dagar så bokar jag tvättstugan och tvättar allt och torktumlar. Annars skulle jag aldrig komma ikapp igen. 

• Bling1975

Jag följer oftast tvättråden på kläderna så en del hängs och annat tumlas. Hänger oftast på galge då det tar mindre plats. Till dottern kan det mesta som tur är tumlas utom Molo. Villervalla tumlar jag ibland mot tvättråden och det verkar funka. Kan tänka mig att det ändras när de blir större och har andra material än bomull och velour i kläderna.

• lövet2

Jag tumlar inga kläder alls, utan jag hänger allt. Vi har en bastu, som följde med huset, och där är det tvättlinor uppsatta. Sedan har vi en sådan där utvikbar torkställning på hjul, som tar ganska mycket småplagg.  Dessutom har vi det så lyxigt att vi får hänga lakan hos mina föräldrar, som har ett stort pannrum för tvätten. De bor bara en bit bort, så då tar jag med tvätten och får en kopp kaffe på köpet ... Kaffe

• Mellanmjölkens land

Handdukar, vissa underkläder, en del sängkläder och gamla myskläder tumlas, resten hängtorkas. Vi bor i flerfamiljshus och har tillgång till både torkskåp och torkrum utöver torktumlaren. Eftersom vår torktumlare är lätt uråldrig torktumlar vi inget som vi är rädda om.

• Lilla Morran

Vi är fem i familjen och jag hänger all tvätt. Har aldrig haft tumlare. Har tre tvättställningar i anslutning till tvättmaskinen. De sväljer 2-3 tvättar, behöver jag nån gång tvätta mer samma dag så får jag hänga ute eller på trappräcken, men det händer nästan aldrig...

• Purelyplatonic

Jag måste säga att jag är fascinerad över er som klara av att tvätta varje dag. Jag har ingen ork till det och tycker set är sååååå tråkigt att sortera in tvätten från torkställning/tumlare.

Jag tvättar typ min lediga dag och sen helgen och då blir det ett par maskiner per dag men ibland struntar jag i det och får tvätta massor nästa gång. men det funkar också bara jag slipper rutinen varje dag ;) 

• Ellikapellika

Jag hänger mina kläder och barnens kläder, oftast i torkskåpet men sätter sällan igång det. Möjligtvis om det är fullt och garderoberna börjar sina.
    Tumlar handdukar, sängkläder, underkläder, tygböjor, strumpor och mannens jobbt-shirts (fast de krymper, men det bryr han sig inte om).

Innan vi hade torktumlare torkade vi på ställningar eller i torkskåpet vintertid. Nu lyckas vi fylla torkskåpet kanske 1-1,5 gång/v i snitt med sånt som inte tumlas och då är vi ändå 6 personer i familjen varav 4 barn som byter kläder i stort sett varje dag.

Svar på tråden Hänger du alla barnens kläder efter tvätt?