• Anonym (Maja)

Smör i bebismat?! VA?

Läser överallt om folk som konsekvent har smör i barnmaten. Alltså, är folk galna? Blanda smör i hemmagjord barnmat? Använd olja för guds skull så minskar ni på transfetterna det mättade fettet. Mer fleromättat fett istället.

Jag ifrågasätter inte de som har smör i någon enstaka gång men alltid. Olja är bättre gott folk!  Läs t ex livsmedelsverkets rekommendationer!

• Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?
  • BymBym

Sen kan man, som med all forskning, hitta artiklar som säger det motsatta....
    Men att smör, i måttliga mängder, är bra tvekar jag inte en sekund på.

• Anonym

Håller med ts! Självklart använder jag olja istället för smör. Mycket bättre fettsammansättning i oljor, som är viktigt för växande barn.

• Anonym (Maja)
    La Lola skrev 2012-08-31 09:15:29 följande:
    Varför antaganden utan grund?
    Jesus, försök förstå vad jag försökte säga dig istället för denna metadiskussion, Lola.
  • Anonym (?)

Vad ska det vara för olja då?

• PolyPond
    MissMurrig skrev 2012-08-31 09:10:00 följande:
    Jag har fått höra att äkta smör är mycket bättre än olja. Det är ju så mycket mer naturligt, man mjölkar en ko, kärnar grädden och får smör. Inga konstigheter, en ingrediens. Kolla på margarinet, hur många ingrdienser har det? 
    Hur många ingredienser är olja?
    (retorisk fråga)

• La Lola
    Anonym (Maja) skrev 2012-08-31 09:24:13 följande:
    Jesus, försök förstå vad jag försökte säga dig istället för denna metadiskussion, Lola.
    Jag förstod att du föreslog olja istället.
    Men varför tror du att jag på något sätt är skrämd av margarin?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (olika)

Mejeriprodukter såsom smör innehåller transfetter, så på den punkten har TS rätt. Det är dock naturliga transfetter och inte industrifetter.
    SLV brukar ändå bunta ihop dessa två sorters transfetter i en och samma kategori trots att WHO har konstaterat att det är industrifetterna som är dåliga.
    Ska leta lite och se om jag kan hitta någon källa, har det inte framför mig nu...

• giftfri
    HEARM skrev 2012-08-31 09:03:59 följande:
    riktigt smör är bäst
    Tveklöst!
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?