• Anonym (Maja)

Smör i bebismat?! VA?

Läser överallt om folk som konsekvent har smör i barnmaten. Alltså, är folk galna? Blanda smör i hemmagjord barnmat? Använd olja för guds skull så minskar ni på transfetterna det mättade fettet. Mer fleromättat fett istället.

Jag ifrågasätter inte de som har smör i någon enstaka gång men alltid. Olja är bättre gott folk!  Läs t ex livsmedelsverkets rekommendationer!

• Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?
  • Anonym (Maja)
    Ramborg skrev 2012-08-31 10:25:05 följande:
    Det är intressant att fundera på varför TS känner att hon behöver vara anonym i en sådan här tråd.
    Håller med.
  • Anonym (Maja)
    Emmi27 skrev 2012-08-31 11:06:07 följande:
    Låter som att TS menar att folk trycker ner 50 g smör i en portion.
    Det är väl sånt som gör mig upprörd.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-08-31 10:49:40 följande:
    Jag använder smör i barnamten. Hög andel energi är nyttigt, och så länge jag inte tillsätter en massa onödigt skräp som bröd, pasta och annan stärkelserik mat gör smöret enbart gott.
    Livsmedelsverkets rekommendationer ger jag inte ett jota för då de gång på gång har bevisats ha fel. 
    Du tror inte på vetenskap överhuvudtaget eller? För så är det alltid inom vetenskapen, det kommer nya rön.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-08-31 10:53:55 följande:
    I potatismos ska det vara smör och inte olja för smakens skull.
    Undantag Glad
  • Anonym (Maja)
    LynxLynx skrev 2012-08-31 10:34:19 följande:
    Min unge kommer jag att ge bra och hälsosamma fetter: animaliska fetter, kokosolja och olivolja.
    Raps? Solros?
  • Anonym (Maja)
    Mashenjka skrev 2012-08-31 10:14:27 följande:

. Att dessutom använda livsmedelsverket som en auktoritet är lite skratteretande. 

Varför då?
    Mashenjka skrev 2012-08-31 10:14:27 följande:

Men herregud vilken fråga att strata en hel tråd kring. 

Hopp, skit i diskussionen om du anser att den är oviktig.

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Maja) skrev 2012-08-31 11:30:00 följande:
    Du tror inte på vetenskap överhuvudtaget eller? För så är det alltid inom vetenskapen, det kommer nya rön.
    Inte enligt livsmedelsverket. De går på de gamla 80-talsundersökningar som de senaste åren visats vara helt uppåt väggarna.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Wildrat) skrev 2012-08-31 11:35:13 följande:
    Inte enligt livsmedelsverket. De går på de gamla 80-talsundersökningar som de senaste åren visats vara helt uppåt väggarna.
    Nja... Säker på att det är 80-tal?  Nya rekommendationer är iaf på väg utifrån en ny genomgång av alla publikationer men fortfarande verkar olja rekommenderas (hörde det av en av professorerna som ligger bakom genomgången).
  • Anonym

Hade i olja i både mat och välling på bvc:s rekommendationer och resultatet blev att sonen spydde varenda gång han åt, vägrade dricka välling och är fortfarande skeptisk till att äta bra.

Hellre smör än nån jävla olja iaf!!

Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?