• Anonym (Maja)

Smör i bebismat?! VA?

Läser överallt om folk som konsekvent har smör i barnmaten. Alltså, är folk galna? Blanda smör i hemmagjord barnmat? Använd olja för guds skull så minskar ni på transfetterna det mättade fettet. Mer fleromättat fett istället.

Jag ifrågasätter inte de som har smör i någon enstaka gång men alltid. Olja är bättre gott folk!  Läs t ex livsmedelsverkets rekommendationer!

• Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?
  • Nyfiken2012
    SpanskaFlugan skrev 2012-08-31 08:46:11 följande:
    Vad då "äckligt"? Är du 3 år eller? 

Öh varför skulle jag vara tre år för det? Äter man tex potatis o tycker det passar m smör i så har jag i det o inte olja. Inte hört talas om att man smaksätter mat med olja så, men tycker man det är gott ska man väl göra det. Jag tror mer på riktigt fett i smör, grädde o dyl, inte margarin o lightprodukter. Äter man normala portioner o snask i lagom dos är det lugnt tänker jag.
  • Anonym (Maja)
    Dr Mupp skrev 2012-08-31 08:57:37 följande:
    Så mättat fett i form av bröstmjölk är bra, mättat fett i form av smör är dåligt. Varför? 

Sure, om du tror det så får du göra det. Med tanke på hur oljan extraheras så skulle inte jag servera det i första hand.
    Bröstmjölk har som bekant andra fördelar.

Det är intressant att i alla debatter på FL efterfrågas forskning och expertis men inte när det gäller fett...
    Postis skrev 2012-08-31 08:57:01 följande:
    Mig veterligen är det inte transfetter i vanligt smör.
    Nej, det är många som inte vet det.

• Anonym (Maja)
    sara8888 skrev 2012-08-31 08:56:28 följande:
    Orkar inte med människor som du som har så DÅLIG kunskap i mat, som lägge rut såna här inlägg på FL. Lär dig mer om vad oljor och margarin som bara är massa skit gör mot kroppen.

Jag förstår att du måste vara anonym med detta korkade jävla inlägg. Självklart ska vi ha smör i maten som dessutom använd som läkemedel både invärtes och utvärtes..

Här kan du få lära dig lite...
    matfusket.wordpress.com/2010/05/23/vad-ar-ski.../

Det är intressant att i alla debatter på FL efterfrågas forskning och expertis men inte när det gäller fett så är man korkad om man hänvisar till forskning och expertis.
  • MissMurrig

Jag har fått höra att äkta smör är mycket bättre än olja. Det är ju så mycket mer naturligt, man mjölkar en ko, kärnar grädden och får smör. Inga konstigheter, en ingrediens. Kolla på margarinet, hur många ingrdienser har det? 

Det var någon modell på tv som sa något bra. Hon äter bara sånt som man kan mjölka, plocka, skjuta... och något mer i den stilen.

Jag skulle aldrig få för mig att ge mitt barn margarin, olja kan de få om jag inte har något smör hemma.  

• Anonym (?)
    Anonym (Maja) skrev 2012-08-31 08:53:04 följande:
    Haha, jag pratar om vilken mat som är bäst när barnet börjar med smakisar och mat. Bröstmjölk är naturligtvis bra.

Men...det är ju massor av mättat fett i den....hur kan då det vara bra?
  • BymBym

Smör består till stor del av mättat fett och ansågs tidigare som ohälsosamt. Nu säger många experter att mättat fett inte bara är gott utan dessutom nyttigt. Mjölkfettet i smöret består av flera hundra olika fettsyror, och smörsyran är särskilt nyttig. Smörsyran har cancer- och virusskyddande egenskaper samt ger näring åt tarmslemhinnan. Smör innehåller dessutom de fettlösliga vitaminerna A, D och E samt betakaroten.

• Anonym (Maja)
    La Lola skrev 2012-08-31 08:55:49 följande:
    Varför antar du att jag på nåt sätt är rädd för margarin? Obestämd

Varför ordmärkeri? Obestämd
  • La Lola
    Anonym (Maja) skrev 2012-08-31 09:14:37 följande:
    Varför ordmärkeri? Obestämd
    Varför antaganden utan grund?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?