• Noir

    mikrovågsugn eller inte?

    Underfrukosten idag gick det upp för mig och min sambo att vi antagligen behöver en mikrovågsugn! Jag hatar mikrovågsugnar av hela mitt hjärta och har ingen bra plats i vårt lilla kök. värmer allt på spis/ugn och tinar i kylen o.s.v så jag har aldrig behövt en mikrovågsugn själv. Men nu väntar vi barn och ser hur alla andra använder mikrovågsugnen för att värma på barnets mat snabbt och enkelt.

    Är mikrovågsugn ett måste?
    Ni som inte har mikrovågsugn hur har ni gjort och var det tidseffektivt?

  • Svar på tråden mikrovågsugn eller inte?
  • Madde01

    klart du inte behöver mikrovågsugn till att värma upp barnmat, går lika bra att lägga barnmaten i ett varmtvatten bad i antingen burken eller något som tål varmvatten.

  • Flisan79

    Jag var utan mikro under ett stambyte för ett par månader sedan och min yngsta var då ca 9 månader. Dvs åt burkmatvarje dag. Vattenbad tar evigheter och är svåra att få bra temp genom. Dessutom lossnade limmet från etiketten och fastnade i kastrullen. Jag höll på att bli tokig.
    JAG saknade min mikro.

    Finns ju jättebilliga eller beggade på blocket. Känner du för att ha en ett tag bara så är ju det ett alternativ. Känns den onödig så ge bort/släng/sälj den.

  • Noir

    Jo jag är okej med tanken att ha en mikro nu när vi ska ha barn, men det är placeringen. jag vill gömma den i ett skåp för att det finns ingen bra yta att ha den på och då måste man bära ut och in den hela tiden och det blir ju också ett äventyr. Så därför undrar jag hur viktigt det är med mikro för er andra.

    Kan hända att vi flyttar innan eller strax efter bebisens ankomst och då hoppas jag på ett bättre kök där man får plats med en mikro

  • MrsC74

    Vår Micro är guld värd både med en tonåring och en bebis hemma.
    Vi har ersättning till bebis och det skulle ta sjukt lång tid att värma på annat sätt då hade hon skrikit i hjälp sig. Tonåringen tränar och äter senare än oss andra. Han behöver värma sin mat när han kommer hem.
    Vi har gjort en hylla i skafferiet till plats för Micro.

  • kroken4

    Har inte haft Micro på flera år! Har aldrig saknat det heller! Har värmt maten i kastrull som jag gör med all mat! Du behöver absolut inte Micro! Tror inte barnet hinner avlida av hunger på de 3 min det tar i längre tid än om du skulle ha tjoffat in maten i Micro! ;)

  • milli79

    Jag är egentligen helt emot micro men har använt det när vi varit borta. Vet t.om en mamma där barnet får ont i magen av microvärmd mat. Hon har testat flera gånger men varje gång får bebisen ont i magen.

    Tror inte alls det är bra med strålning och att micron "stressar" maten/vällingen.

    Jag har faktiskt tagit ut maten ur burken och värmt direkt i grytan när vi kört med barnmats burkar, går mycket snabbare än vattenbad. 

  • MrsC74

    Kroken : åh jo här hade både tonåring och bebis dött av hunger ;) inte riktigt då men det är hemsk smidigt med Micro och vanlig mat värmer man inte upp på 3 minuter i en kastrull. och ersättningen är väldigt svår att få rätt tempad i en kastrull oxå. :)

  • Natulcien

    Klart du inte behöver micro! Det hade knappast våra föräldrar, eller deras föräldrar...

    Det går lika bra att värma mat i kastrull.

    Jag hade aldrig haft micro, förrän jag flyttade ihop med min sambo när jag var 35 år...inte saknat det heller.
    Men så fick vi barn. Och visst var det enkelt med micro. Men jag hade klarat mig utan också...

  • missen73

    Att barnet fick ont i magen för att maten var värmd i micron är inte troligt , det var nog en annan anledning

  • splink

    Vi har ingen micro och klarar oss utmärkt. Vissa saker tar längre tid, visst, men man vet att det man äter inte är strålat. Tycker jag är viktigare än att det ska gå snabbt.

Svar på tråden mikrovågsugn eller inte?