• Noir

mikrovågsugn eller inte?

Underfrukosten idag gick det upp för mig och min sambo att vi antagligen behöver en mikrovågsugn! Jag hatar mikrovågsugnar av hela mitt hjärta och har ingen bra plats i vårt lilla kök. värmer allt på spis/ugn och tinar i kylen o.s.v så jag har aldrig behövt en mikrovågsugn själv. Men nu väntar vi barn och ser hur alla andra använder mikrovågsugnen för att värma på barnets mat snabbt och enkelt.

Är mikrovågsugn ett måste?
    Ni som inte har mikrovågsugn hur har ni gjort och var det tidseffektivt?

• Svar på tråden mikrovågsugn eller inte?
  • MrsC74

Och skulle jag värma ersättning på spisen skulle min lilla tjej skrika i hjäl sig ...

• Echo
    MrsC74 skrev 2012-09-03 20:31:38 följande:
    Och skulle jag värma ersättning på spisen skulle min lilla tjej skrika i hjäl sig ...
    Nu är jag iofs en stor anhängare av mikro, men OM jag skulle vara utan både mikro och vattenkokare skulle jag koka upp en rejäl mängd vatten och ha på termos, blanda med kallt till lagom temperatur och ge ersättning. Så det skulle inte vara ett problem. Däremot när man kommer till stadiet där det är mat som ska värmas tycker jag nog att mikron är helt outstanding.

För att riktigt ingående ta tag i frågan då.   
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • MrsC74

Echo: ja det skulle jag oxå göra i stället för att använda plattan mitt i natten.
    Vi provade i of termos ett tag och det var så meckigt och kladdigt men klart smidigare än att värma upp ersättning i kastrull.

• cloudberry79
    Echo skrev 2012-09-03 20:26:16 följande:
    Orka gå upp till mikron på nätterna... Antingen rumsvarm tetra, eller vatten på termos. Jag lämnar inte sängen om det inte är absolut nödvändigt!

*lat* 
    Det hade nog jag också gjort om den där mjölkfria fanns på tetra. Med lilla tvåan ammar jag istället helt, så jag kliver aldrig ur sängen på natten
    Sur, grinig och på smällen.
  • MrsC74

Tetra är så skönt på natten. Nu äter inte min dotter på nätterna längre men det gick åt några första månaden :)

• Tangent

Hade inte klarat mig utan mikro. Använde den inte så mycket innan jag fick barn, men nu används den flera ggr per dag. Sambon som var mycket skeptisk i början, tycker också det är mycket smidigt med mikro.

• Janitan
    Till stöd för detta ämne kan jag säga att det inte finns så många högkvalitativa varor på marknaden nu, och därför kan du köpa en mycket dyr produkt, men den kommer att visa sig vara av låg kvalitet. Jag försöker alltid titta på rabatter innan jag köper något, jag hittade en bra mikrovågsugn ica maxi, jag tror att jag måste köpa. Men ändå, en stor sladd stoppar mig, det här kanske är någon slags hake?
  • AMCG

Jag använder micron till att laga gröt men jag har aldrig annars använt den. 

Vi använde en flaskvärmare som man även kan värma barnmat i glasflaskor (jag sparade några köpta barnmatsglas och använde dem när jag lagade egen mat). Det är en så kort period när barnen behöver extra mixad mat så säger bara swish så äter det samma mat i samma storlek som resten av familjen. 

• Litorina

Det är inget måste, men är praktiskt. Och det drar mindre el än spisen. Vi använde micron mycket till just barnmatsportioner, men desto mer för att koka grönsaker och värma rester på ett enkelt och energieffektivt sätt. 

Som småbarnsförälder får man ofta tekoppar och mattallrikar som står och kallnar eftersom man behövde ta hand om barnet. Det är guld värt att kunna värma upp sin portion igen lite snabbt och enkelt när barnet sommar/blivit nöjd igen. 

• AMCG
    AMCG skrev 2022-01-30 20:46:41 följande:

Jag använder micron till att laga gröt men jag har aldrig annars använt den. 

Vi använde en flaskvärmare som man även kan värma barnmat i glasflaskor (jag sparade några köpta barnmatsglas och använde dem när jag lagade egen mat). Det är en så kort period när barnen behöver extra mixad mat så säger bara swish så äter det samma mat i samma storlek som resten av familjen. 

Äldsta barnet fick uppvärmd bröstmjölk och ersättning (amningen fungerade aldrig). Den värmaren tar lite tid men när barnet började gny och gick jag upp och satte flaskan i värmare och startade så var den färdig när barnet vaknade. För ersättningen startade jag vattenkokaren och blandade med kallvatten. 

Båda sätten var effektiva och innebar ingen väntetid men värmaren förutsätter att man vet när barnet är hungrigt om 10-20 min. När vi sedan värmde barnmaten i värmaren så serverade vi mat ca samma tider så då var det heller inga problem att vänta på den. 

Man klarar sig utan mico helt klart. 

Den är min egen frukostgröt som är beroende av micron i vårt hem? 

• Panduro

Vad är grejen med alla dessa trådlyft? Lika genomskinligt som egenstartade trådar. Men det får man väl inte säga i det här j*vla landet Cool

• Litorina
    Panduro skrev 2022-01-30 20:58:51 följande:

Vad är grejen med alla dessa trådlyft? Lika genomskinligt som egenstartade trådar. Men det får man väl inte säga i det här j*vla landet  // Cool

Haha! Oj. Såg inte att tråden var så gammal. Trådstartarens barn är ju gammal nog att micra sin egen Billypizza nuförtiden! 
Svar på tråden mikrovågsugn eller inte?