• Noir

mikrovågsugn eller inte?

Underfrukosten idag gick det upp för mig och min sambo att vi antagligen behöver en mikrovågsugn! Jag hatar mikrovågsugnar av hela mitt hjärta och har ingen bra plats i vårt lilla kök. värmer allt på spis/ugn och tinar i kylen o.s.v så jag har aldrig behövt en mikrovågsugn själv. Men nu väntar vi barn och ser hur alla andra använder mikrovågsugnen för att värma på barnets mat snabbt och enkelt.

Är mikrovågsugn ett måste?
    Ni som inte har mikrovågsugn hur har ni gjort och var det tidseffektivt?

• Svar på tråden mikrovågsugn eller inte?
  • Momalicious

Jag hade aldrig orkat med en bebis som åt ersättning utan micro, 30 sekunder i micron kändes som en evighet med en vrålhungrig bebis i famnen. Vi har våran i ett skåp och den är inkopplad så vi slipper ha den på köksbänken.

• missen73

Vattenkokare med ställbar temperatur har vi till ersättning o välling , värma hälla upp i med pulver skaka , klart på några sek

• MrsC74

Missen. Vi har oxå en sån vattenkokare
    men vattnet ska upp i 70 grader först och det blir på tok för varmt för bebis. Tar lång tid att svalna av.
    Vi förbereder flaskor. Kokar upp i kokaren till 70 grader. Stoppar i 2 flaskor i kylskåpet. De håller 6-8 h sen värmer i micro vid matdags ca 20 sekunder. Klart !
    Självklart klarar man sig utan mikro men oj vad mycket smidigare det är. Det går inte att sticka under stolen med.

• Alexi
    MrsC74 skrev 2012-09-01 09:53:46 följande:
    Missen. Vi har oxå en sån vattenkokare
    men vattnet ska upp i 70 grader först och det blir på tok för varmt för bebis. Tar lång tid att svalna av.
    Vi förbereder flaskor. Kokar upp i kokaren till 70 grader. Stoppar i 2 flaskor i kylskåpet. De håller 6-8 h sen värmer i micro vid matdags ca 20 sekunder. Klart !
    Självklart klarar man sig utan mikro men oj vad mycket smidigare det är. Det går inte att sticka under stolen med.
    Men ni kan ju koka vattnet typ en gång per dygn och låta det stå (ta av locket så det svalnar) och sen bara värma till 40 grader när det ska ätas.

Vi har en sån vattenkokare och oj vad ovärderlig den är. Vi slutade ju koka vattnet först så fort bebisen passerat fyra månader och då blev det ju ännu enklare.
  • MrsC74

Fast 40 grader är för varmt för henne att äta. Försök själv att svälja 40 grader.
    Blir ändå smidigare med micro då allt redan är färdigblandat oxå.
    Och sen då för tonåringen. Helt ovärderlig :)
    Man behöver inte ha om man inte men de är inte dyra och för oss kanon.

• Alisa
    Noir skrev 2012-09-01 08:42:05 följande:
    Jo jag är okej med tanken att ha en mikro nu när vi ska ha barn, men det är placeringen. jag vill gömma den i ett skåp för att det finns ingen bra yta att ha den på och då måste man bära ut och in den hela tiden och det blir ju också ett äventyr. Så därför undrar jag hur viktigt det är med mikro för er andra.

Kan hända att vi flyttar innan eller strax efter bebisens ankomst och då hoppas jag på ett bättre kök där man får plats med en mikro
    Vi har våran micro i ett skåp. Grymt bra! Skönt att stänga den bakom sig, då vi tyvärr ha bänkdiskmaskin. Det får inte plats med micro någon annanstans.
    Jag skulle inte vilja vara utan den. När vi är borta har vi varmt vatten (lagom temp) i termos och blandar direkt med ersättningen i flaskan. Gällande barnmat skulle jag inte vilja vara utan micro heller. Det går grymt snabbt när barnet är hungrigt
  • missen73

Mina barn har aldrig haft problem med 40 grader , det är inte varmt så det inte går att dricka då

• missen73

Sen spelar det väl mindre roll om du blandar först o värmer sen eller som vi värmer vatten i blandar sen ??

• Alexi

Vi har ju gjort ersättning och välling till våra barn i flera år så nej det är inte för varmt. Känn på det EFTER att du blandat det med pulver, inte före!

• MrsC74

För min dotter är det för varmt. Hon ratar det.
    Som sagt man behöver inte ha micro men för oss är det kanon. Det är upp till var och en :)

Jag har FÄRDIGBLANDAT i kylskåpet. 2-3 flaskor klara år gången. Det var det jag sa :)

Svar på tråden mikrovågsugn eller inte?