• lovetove

Hjälp att gå ner i vikt.

Hej, jag vill så gärna gå ner i vikt. Jag gick upp 30 kg när jag var gravid. Har ca 12kg kvar jag vill bli  av med. 

Jag gick ner tio kilo i vintras med Cambridge-kuren, vilket kändes som ren tortyr. Nu har jag ätit LCHF-kost i fem veckor och inte gått ner ett smack. Hur svårt kan det vara? Jag har börjat jogga så smått ett par gånger i veckan, från att ha varit totalt stillasittande, men jag tycker inte att nånting hjälper.

Nu är jag inkörd på Lchf-tänk, men om det nu inte funkar på mig, ska jag helt byta kostvanor igen? Jag kan vara riktigt disciplinerad och har inte fuskat en enda gång. Är det någon som har några tips och råd. 

Äta rätt och träna. Det fattar jag. Men vad är äta rätt? 

• Svar på tråden Hjälp att gå ner i vikt.
  • DevilsDaughter

tror de kan va så att alla svarar olika på olika kost. kanske tar det lite längre tid för dig att gå ner på lchf. kanske blir de lite för mkt fett? sen tror kag att det är viktigt att röra sig mkt i allt man gör. alltså inte bara jobba lite någon gång i veckan utan varje dag cykla, gå istället för bil och buss, trappor istället för jiss. hämta saker själv när man sitter ner istället för att be någon annan osv, helt enkelt bli mer rörlig. jag har svårt för att lite på lchf, jag brukar använda mig av att byta ut stora delar av de snabba kolhydraterna till mer långsamma, dra ner på fett osv. man får försöka hitta det som funkar då alla är olika.

• Pirum

Nu kommer jag få hela lchf-maffian på mig tror jag men kalorierna spelar också roll, i synnerhet om det bara är trivselkilon (dvs du ligger inom normalspannet på BMI om vi ska förenkla lite).

Ren lchf mår jag apdåligt av men när jag ska gå ner brukar jag ligga på ca 40 % kolhydrater och så 30 % fett och 30 % protein. Det är inte benhårt, ibland blir det lite mer och ibland mindre. Kalorierna ligger på mellan 1200 och 1500 beroende på om jag tränat eller inte. Det går jag ner ca 1 kg i veckan på. 

Det jag äter då är lite youghurt och musli till frukost eller en halv portion havregrynsgröt och ett kokt ägg, till lunch någon proteinkälla och grönsaker, till middag i princip vad familjen äter fast jag tar råkost istället för pasta/ris. Och så ett eller två mellanmål. 

Så, jag tror absolut att du kan stanna på lchf om trivs med det men du måste se över hur mycket du äter.  

• lovetove

Tack för era svar. Jag tror att ni har rätt båda två. 

Jag tror jag ska göra så - dra lite mer åt GI-hållet helt enkelt och dra ner på fettet, och börja räkna lite på kalorierna.  

• Livlig

Hej!
    Jag kommer att säga något som är helt galet så här 2012. Men lyssna noga nu alla som bantar och vill minska i vikt . 
    En av hörnstenarna i en viktiminskning är att äta mycket fett. Men bra fetter. Av fett blir du smal. Vi äter otroliga mängder fetter i vår familj men ingen är fet.
    Ät nyttiga fleromättade fetter som olivolja, linfröolja (ta en 1msk varje dag) avokado, nötter, frön och så.
    Här kommer receptet på vår favorit frukost:
    Mixa samman:
     1 dl blötlagda naturella casewnötter 
    blötläggningsvattet från 3 dadlar  ( om du har en stark mixer kan du lägga i dadlarna med, men annars kan du låta bli)
    med 0,5 avokado 
    Mixa länge och servera med frysta bär.  Tycker du inte att yoghurten har bra konsistens kan du lägga i mera torra nötter
    Blötlägg helst över natten. 
    Det blir en krämig och god yoghurt helt fri från animaliska fetter och gott om batningsfetter.
    Min dotter på 1,5 år älskar den!

• Annelie 76

5 veckor är för kort tid för att utvärdera LCHF-kosten. Du har ju inte ens gått igenom omställningen till fettdrift ordentligt. Ge det tre månader åtminstone. Du verkar vara en klassisk jojobantare (byter inrikting efter bara några veckor, svälter dig osv) och då har man svårare att gå ner i vikt.

Sen rekommenderar jag dig att läsa på kolhydrater i fokus. Där kan du även ställa frågor. Köp eller låna nån bok om hur kroppen funkar och hur man arbetar med den för att gå ner i vikt istf mot den som "Varför vi blir feta" eller "Matrevolutionen".

• lovetove

Hmm... ja, jag ska kanske ge det ett par veckor till. Och tack för tipset om kolhydrater i fokus. 
    Jag vill ju se resultat, samtidigt så tycker jag att lchf känns väldigt bra! :)
    Trevlig helg! 

• yena89

Går man inte ner så kan det vara:

1: Man har bantat sönder sin kropp så den tar väldigt lång tid på sig att "förstå". Vet en som hade kört många pulverkurer och det tog nästan ett år innan viktnegången kom igång.

2: Man äter fel. 20g kolhydrater om dagen brukar vara en bra gräns att utgå ifrån om man vill gå ner i vikt. Använd inte mer än 1dl mejerier.  Ät inte för mkt protein. 15-20E% räcker.

3: Du äter helt enkelt för mkt. LCHF gör att man inte behöver kolla på kalorier i första hand men vissa behöver dra ner lite på fettet, lägga till mer kolhydrater och hålla koll på kalorierna. Men det är om man inte går ner av vanlig strikt LCHF.

4: Metoden passar inte din kropp. Jag tror 100% på low carb men har svårt att tro att alla behöver LCHF. En lågkolhydratskost på 30E% kollisar, 15-20E% protein och 50-55E% fett skulle de flesta må bra av skulle jag vilja våga påstå. Och då ska man få kolhydrater från obehandlade källor, så rena som möjligt. Typ, dinkel, råris, potatis, rotfrukter, kanske även linser och bönor och så mkt grönsaker. Naturliga fettkällor och helst gräsbeteskött. Utesluta socker och mjöl så mkt det går. Dinkel är ju det äldsta kornet och är det ekologiskt så kan man äta det ibland, men det innehåller gluten har jag för mig. Men tar man bort allt annat mjöl blir det ju inte stora mängder. För mkt mejerier är inte heller bra.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • lovetove

Tack! 

Fy, jag vill inte tänka på mig själv som en som bantat sönder sin kropp, men kanske stämmer det. 

Det kan nog vara så att jag äter för mycket mejeriprodukter. Tycker att det är det som gör maten så god;)  

Tack så jättemycket för att ni tagit er tid att svara!

Svar på tråden Hjälp att gå ner i vikt.